صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / کاشت ۴۴ چنار ۲۰ ساله در چهارباغ
کاشت ۴۴ چنار ۲۰ ساله در چهارباغ

/برای چنار چهارباغ/

کاشت ۴۴ چنار ۲۰ ساله در چهارباغ

شهرداری اصفهان با کاشت 44 اصله درخت چنار 20 ساله، پوشش گیاهی بخشی از خیابان چهارباغ عباسی را که به دلیل عملیات عمرانی مترو، تخریب شده بود، بازسازی کرد.

چهارباغ عباسی

به گزارش کسب و کار نیوز- چند سال پیش از این، با آغاز عملیات عمرانی خط نخست مترو اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی بسته و پوشش گیاهی این خیابان که عمدتا از درختان چنار تشکیل شده بود، تخریب شد. گرچه شهرداری وقت تلاش کرد این درختان را جابجا کند اما تقریبا همه درخت‌های چهارباغ در هنگام جابجایی خشکیدند.

حالا شهرداری اصفهان با کاشت ۴۴ اصله درخت چنار ۲۰ ساله، تلاش دارد این تخریب را جبران کرده و پوشش آسیب دیده چهارباغ عباسی را که موجب قطع بصری پرسپکتیو درختان شده بود، احیا کند.  اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان می‌گوید این درختان جایگزین درختانی هستند که سال‌های گذشته به دلیل عملیات عمرانی مترو قطع شده بود. حالا با بازگشت چنارهای ۲۰ ساله به چهارباغ، این خیابان جانی دوباره می‌گیرد.

درختانی که در محور چهارباغ عباسی کاشته شدند درختان گونه چنار “پلاتانوس اورینتالیس” هستند که مقاومت ژنتیکی خوبی نسبت به روش جابجایی دارند. این درختان در سال ۱۳۷۷، در محدوده باغ گل‌ها کاشته شده بودند و اکنون با روش جابجایی جعبه ای که یکی از مطمئن ترین و ایمن ترین روش‌ها است به خیابان چهارباغ عباسی منتقل شده اند.

قدرت الله نوروزی- شهردار اصفهان در این خصوص با اشاره به روز درختکاری گفته با بازگشت درختان چنار به چهارباغ عباسی بخشی از هویت تاریخی شهر اصفهان که به درختان چنار چند صد ساله گره خورده است، احیا شد.

وی با اشاره به اینکه چهارباغ عباسی در برنامه‌های شهرداری به عنوان محور فرهنگی شناخته شده و قرار است مرکز اتفاقات فرهنگی، هنری و گردشگری باشد، اظهار کرد: با توجه به سابقه دیرینه این خیابان و خاطراتی که مردم از درختان چنار داشتند، تصمیم به کاشت دوباره درختان چنار در این محور گرفتیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: چهارباغ عباسی با این هدف، پیاده راه شد که به عنوان محور گردشگری اصفهان شناخته شود. از نظر شهرداری این خیابان محور فرهنگی است و در سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی شهرداری، دو نقطه از این محور را به عنوان گذر فرهنگ و هنر انتخاب کرد.  

وی با اشاره به طرح‌هایی که در این محور اجرا خواهد شد و اینکه یکی از مکان‌های مورد بازدید گردشگران در آینده محور فرهنگی چهارباغ خواهد بود، ادامه داد: باید زیرساخت‌ها، پیاده راه‌ها و فضای سبز در این خیابان ساخته شود و هر مغازه بخشی از هنر اصفهان در انواع غذاهای سنتی، صنایع دستی و … را به نمایش بگذارد.

نوروزی با بیان اینکه محور چهارباغ باید عرصه ارائه هنر اصفهانی باشد، تصریح کرد: البته این رویا به چهارباغ ختم نمی شود و برای میدان امام حسین (ع) هم برنامه ریزی‌هایی انجام شده است. در همین راستا پیاده راه سازی خیابان سپه هم از سال دیگر آغاز می شود تا این مسیر به میدان امام (ره) و بعد به میدان امام علی (ع) متصل شود.

وی با بیان اینکه این مسیر یک راه طولانی برای پیاده روی خواهد شد که هر قدم آن هویت و تاریخ اصفهان را نمایش می دهد، گفت: ما زیرساخت‌ها و صحنه‌ها را برای هنرنمایی آماده کردیم و به منظور حمایت‌های شهرداری و شورای شهر اصفهان از هنرمندانی که در محور چهارباغ مستقر می شوند باید آئین نامه‌های لازم تدوین شود. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.