صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / نسل “بیتلز” آژاکس
نسل “بیتلز” آژاکس

داستان‌های تاریخ فوتبال

نسل “بیتلز” آژاکس

آژاکس با یک شرایط عجیب در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا برابر رئال مادرید قرار گرفت و توانست به راحتی نماینده اسپانیا را شکست دهد.

آژاکس و رئال مادرید

به گزارش کسب و کار نیوز، فان پراگ، رئیس باشگاه آژاکس با خبرنگاران اسپانیایی در کافه تریا ملاقات کرد. چند دقیقه بعد از گفت‌وگو، یوهان کرویف در آنجا دیده شد که چند میز آن طرف‌تر نشسته است. او درخواست نوشیدنی داد و خیلی آرام شروع به سیگار کشیدن کرد. خبرنگاران از این اتفاق شگفت زده شدند و درباره آن از فان پراگ سوال کردند. او گفت: اینجا همه بازیکنان برای انجام هر کاری آزادی دارند. ما به توانایی‌هایشان در کنترل خود اعتماد داریم.

همه چیز در آن زمان در آژاکس عجیب بود. این تیم در حالی در جام قهرمانان اروپا ۷۲-۱۹۷۳ حضور داشت که در دو دوره گذشته با قهرمانی این رقابت‌ها را به پایان رسانده بود و توانسته بود در جام بین قاره‌ای قهرمان شود. با این حال بالاتر از همه کرویف بود. بازیکن هلندی در یک چهارم نهایی رقابت‌های آن فصل جام قهرمانان به مونیخ سفر نکرد. آژاکس در بازی رفت با چهار گل پیروز شده بود. برای بازی برگشت کرویف اعلام کرد که آسیب دیده است اما پزشکان تیم متوجه آن نشدند. کواچ (سرمربی تیم) این بازیکن را در فهرست قرار داد اما او در اردو حاضر نشد. علاوه بر این کرویف با فان پراگ درباره نشان‌های تجاری بحث داشت.

باشگاه دیگر، کشور دیگر و دنیای دیگر. آژاکس باید در مرحله نیمه نهایی برابر رئال مادریدی قرار می‌گرفت که هفت سال از آخرین قهرمانی‌اش در اروپا می‌گذشت. سفیدپوشان به عنوان تیم سی و دوم به این رقابت‌ها صعود کرد. با این حال کسی به آن توجهی نمی‌کرد. در رئال مادرید بازیکنان اسپانیایی خوبی همچون سوکو، پیری، آمانسیو، ولاسکس و … بازی می‌کردند. همچنین دروازه‌بان جوانی به نام گارسیا رمون در این تیم حضور داشت. او در مرحله یک چهارم برابر دیناموکیف در اودسا بازی درخشانی به نمایش گذاشت و اکنون باید برابر آژاکس قرار می‌گرفت.

در یازدهم آوریل ۱۹۷۳ ورزشگاه المپیک آمستردام جای سوزن انداختن نداشت و ۷۰ هزار تماشاگر شاهد بازی بودند. آژاکس گری مورن را در اختیار نداشت اما بقیه تیم از ترکیب فوق‌العاده‌ای تشکیل می‌شد. استوی، استوربیر، هالشاف‌، بلکنبرگ، کرول، هان، نیسکنس، شیلچر، رپ، کرویف و کایزر یازده بازیکن تیم هلندی بودند. مادرید با ترکیب رمون، خوسه لوئیس، بنیتو، سوکو، تورینیو، گرنده، پیری، ولاسکس، آمانسیو، سانتیانا و آگیلار به میدان رفت.

مادرید با احتیاط بازی می‌کرد و گارسیا رمون در برابر ۲۰ ضربه کرنر خیلی خوب بازی کرد. نیمه اول با تساوی بدون گل پایان یافت. در دقیقه ۶۷ یک خطا روی هالشاف انجام شد و او به راحتی گلزنی کرد. آژاکس در دقیقه ۷۷ صاحب یک ضربه آزاد غیر مستقیم در محوطه مادرید شد. کایزر توپ را برای کرول فرستاد که او با یک ضربه محکم دروازه حریف را باز کرد. در ادامه مادرید به یک ضربه آزاد در نزدیکی محوطه جریمه دست یافت و آمانسیو توپ را برای پیری ارسال کرد. او نیز یک گل زیبا را به ثمر رساند. سپس مادرید بسته‌تر بازی کرد و رمون سه مهار داشت. در نهایت بازی با نتیجه ۲ بر یک به پایان رسید.

بازی برگشت در بیست و پنجم آوریل در روز تولد کرویف برگزار شد. ستاره آژاکس ۲۶ ساله شد. بازیکنان آژاکس در حالی که نامزدهایشان آنها را همراهی می‌کردند در ائورویاس مادرید مستقر شدند. آنها به راحتی می‌نوشیدند و سیگار می‌کشیدند. یک نسل از بیتلز. مادرید شنبه در لالیگا در ساریا شکست خورد و از همه بدتر سانتیانا را از دست داد. بازیکن مادرید با یک ضربه محکم توسط دِ فلیپه نقش بر زمین شد و این اتفاق ممکن بود به بهای کنار گذاشتن فوتبالش تمام شود. مونیوس ذخیره مناسب برای سانتیانا نداشت. او مارانیون را در فهرست قرار داد که مهاجم گلزنی بود. با این حال تصمیم گرفت از پیری در آن منطقه استفاده کند. همچنین از گونسالس جوان در کنار گرنده و ولاسکس بهره برد. این ترکیب راه به جایی نبرد. هافبک‌های آژاکس با رهبری گری مورن در میانه میدان حکمرانی می‌کردند. مدافع‌های مادرید و رمون تا دقیقه ۴۹ تحمل کردند تا اینکه آژاکس به گل رسید و بازی یک بر صفر شد. نتیجه عادلانه بود. تیم هلندی برای سومین سال پیاپی به فینال صعود کرد و دوباره قهرمان شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رونالد کومان

مسی با باشگاه مشکل داشت نه من

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, رونالد کومان سرمربی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.