صفحه اصلی / استان ها / همدان / ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت میراث فرهنگی قرار گیرد
ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت میراث فرهنگی قرار گیرد

معاون امور عمرانی استانداری همدان:

ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت میراث فرهنگی قرار گیرد

معاون امور عمرانی استانداری همدان گفت: ثبت جهانی تپه باستانی هگمتانه، باید در اولویت میراث فرهنگی قرار گیرد، زیرا انجام این طرح، گردشگری همدان را 20 سال جلو می برد.

موزه هگمتانه

به گزارش کسب و کار نیوز، محمودرضا عراقی امروز پنجشنبه در نشست اعضای کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان بیان کرد: تمامی سرمایه گذاران باید قبل از آغاز کار به مشاوران مراجعه کرده و اصول را بیاموزند.

وی با ذکر این مطلب که مناطق گردشگری همدان برای معرفی به سرمایه گذار، باید اولویت بندی شوند، افزود: شرکت‌های مشاور مادر به خوبی توانایی هموار کردن موانع این مسیر را دارند و به افراد دارای سرمایه کمک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ۳۵ طرح گردشگری مهم و تاثیرگذار در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: تمامی طرح‌ها بایدظرف سه سال آینده تکمیل و به اتمام برسد که تپه هگمتانه در این بین مهمترین طرح به شمار می رود.

عراقی در خصوص برند سازی برای استان، اظهار کرد: همدان جزء شهرهای مهم ایران بوده و دارای چندین لقب و برند مانند بوعلی سینا است که باید برترین آنها انتخاب شود.

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این جلسه گفت: مناطق گردشگری بر اساس اولویت و استعداد و کششی که دارند، به سرمایه گذاران معرفی می‌شوند. مناطق گردشگری از لحاظ محدوده حقوقی مشکلی ندارند اما باید از لحاظ شکلی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: موزه منطقه غرب با ۲۳۰۰۰ شئ تاریخی در بازه ۳ ساله به بهره برداری خواهد رسید؛ ساخت این موزه ضروری است زیرا در استان محلی برای مطالعه و انجام آزمایش های استاندارد باستان شناسی نداریم.

وی ادامه داد: ساخت مخزن امن این موزه رو به اتمام است اما برای پایان آن به ۱ الی ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه چهار اثر تپه هگمتانه، غار علیصدر، ارگ نوشیجان و منطقه ارزانفود نامزد ثبت جهانی هستند، افزود: تمام این بناها در حال پیگیری هستند اما اولویت ما ثبت یکی از آنها است. ساماندهی و بحث تملک تپه هگمتانه، موضوع بسیار مهمی است زیرا آزاد سازی آن در گرو اعطای زمین معوض است.

مالمیر در خصوص سایت موزه میدان امام خمینی (ره)، اظهار کرد: خوشبختانه این پروژه با کمک اداره راه و شهرسازی و تأمین اعتبار ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای صنایع دستی در شهرستان های، همدان، ملایر و تویسرکان، ذکر کرد: قصد برپایی نمایشگاه‌های دائم صنایع دستی در این سه شهرستان را داریم.

وی، نزدیکی به شهر تویسرکان، سهولت ایجاد زیرساخت های لازم، نداشتن معارض و همجواری با روسنای امامزاده زید را از ویژگی‌های تپه قلندرسیاه ذکر کرد و افزود: این منطقه ۳۷ هکتار مساحت دارد و می تواند یکی از ظرفیت های خوب گردشگری کشور شود. تویسرکان ۲۲۱ اثر تاریخی و طبیعی دارد که منطقه قلندرسیاه می تواند گردشگری این شهرستان را رونق بیشتری ببخشد.

این مقام مسئول با اشاره به رویداد ۲۰۱۸، عنوان کرد: همدان محل برگزاری رویداد های مهمی بوده و بنا بر اعلام سازمان جهانی گردشگری مبنی بر ایجاد گردشگری روستایی در سال ۲۰۲۰، قصد داریم همدان را برای این موضوع آماده کنیم.

وی اضافه کرد: در روستا اکنلو قصد برپایی موزه پروفسور بالتزار را داریم که خانواده وی در این خصوص اعلام رضایت و آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، در پایان بیان کرد: ضروری است همدان دارای برند و لگو مخصوص شده و در همه جا با آن شناخته شود.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.