صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / امیرپوردستان: جنگ نظامی، واقعیتی در کمین است
امیرپوردستان: جنگ نظامی، واقعیتی در کمین است

امیرپوردستان: جنگ نظامی، واقعیتی در کمین است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ارتش دارای ظرفیت انسانی بسیار کارآمد و تجهیزات نوین در مدیریت بحران‌هاست و در تعامل با سایر نیروها به مدیریت بحران می‌پردازد.

مراسم ختم سربازان شهید باحضور امیرپوردستان‎

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر احمدرضا پوردستان ظهر روز پنجشنبه در همایش علمی –تخصصی تمنا (تجلی مهرورزی نیروهای امدادی) در تالار معصومیه فرمانداری قم عنوان کرد: هلال احمر، با اهداف متعالی خود، بسترساز خدمات عظیم و گسترده است.  جمعیت هلال احمر، در بحران ها، سوانح، حوادث و بلایا حضور پیدا می‌کند و به مدیریت و کمک‌رسانی می‌پردازد.

وی با بیان این‌که «وقتی جنگ صفین طولانی شد، امیرالمومنان، لشکریان را جمع کرد و به سخنرانی پرداخت و اوضاع را مدیریت کرد» افزود: در شرایط بحران، باید مدیر در کنار مجموعه باشد؛ زیرا در زمان بحران، برای زیرمجموعه، ابهام ایجاد م‌ شود و ابهام، زمینه شایعات را فراهم می کند و با ایجاد شایعه، گروه دچار ترس و نگرانی می‌شود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در یکی از خطبه های طولانی خود به لشکریان اعلام کرد که جنگ یک گزند تلخی است که به سراغ شما می‌آید و باید جرعه جرعه آن را بنوشید و خود را برای جنگ، آماده کنید و از ناگواری‌های آن نهراسید.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش بیان کرد: در زمانی که جامعه، گرفتار جنگ نشده است باید در فرصتی که دارد خاکریز و تجهیزات را آماده کند و آموزش ها را ارائه دهد و طرح ها را برای مقابله با دشمن و رسیدن به پیروزی، تدوین کند. جنگ نظامی، یکی از واقعیت‌های زندگی است که گاهی یکدفعه ایجاد می‌شود و کشورها را درگیر می‌کند و همانند سیل، زلزله، بلایای طبیعی و حوادث جاده‌ای در کمین است. آمادگی در مقابل جنگ دارای برکات زیادی است و اگر بتوان آمادگی نظامی در برابر هجوم دشمنان داشت، می‌توان تلفات و خسارات را کاهش داد.   مهمترین برکات آمادگی در جنگ، شامل افزایش اعتماد به نفس برای پیروزی، و کاهش نگرانی و ارتقای امنیت روانی است.

وی تصریح کرد: وقتی آمادگی در نیروها و تجهیزات وجود داشته باشد، جامعه به اقتدار دست پیدا می‌کند و اقتدار موجب امنیت روانی می‌شود.

وی بصیرت در جامعه را یکی از عوامل مهم اقتدار خواند و اظهار کرد: حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، دشمنان را نا امید و حرکات زیادی را که از سوی دشمن، برنامه‌ریزی شده بود را خنثی کرد.

امیرپودستان بیان کرد: ما در جنگ ترکیبی دشمن به سر می بریم و آن‌ها جنگ علیه ما را در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و روانی آغاز کرده‌اند و در حوزه های مختلفی علیه ما، جبهه باز کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، مردم را از انقلاب و نظام، نا امید و یک جنگ روانی ایجاد کنند، حتی در جریان ۲۲ بهمن، می‌گفتند یا مردم به خیابان‌ها نمی‌آیند و یا برای اعتراض، جمع می‌شوند.  حتی برگزاری کنفرانس ورشو به این دلیل بود که می‌گفتند حکومت جمهوری اسلامی تا ۲۲ بهمن برچیده می‌شود و ما ساز و کار دیگری را در ایران ایجاد می‌کنیم. اما  حضور ملت در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، همه این نقشه‌ها و توطئه ها را نقش بر آب و خنثی کرد.

وی  در ادامه در خصوص آمادگی نیروها در بحران های مختلف بیان کرد: از ۴۰ نوع بلایای مختلف در جهان، ۳۱ مورد در ایران اتفاق افتاده که شامل سیل، زلزله، بمباران، بمب گذاری، سقوط هواپیما، رانش زمین و …است و به طور کلی ایران کشوری بلاخیز است. ما ۴۰ سال را با فراز و فرودهای مختلف و تجربه حوادث گوناگون در کشور، پشت سر گذاشته ایم و وارد دهه پنجاه انقلاب اسلامی شده ایم و باید با رویکردی دیگر به مدیریت بحران ها بپردازیم و آمادگی خود را در شرایط مختلف حفظ و از گستری تلفات جلوگیری کنیم.

وی افزود: بحران دارای ویژگی های مختلفی چون محدودیت و فشردگی زمان و مخدوش شدن اطلاعات، غافل گیری و نگرانی است و باید با انسجام میان مردم و نیروها، بحران را مدیریت کرد. باید بر اساس دانش و تجربیات، برنامه های راهبردی در مواجهه با بحران را تدوین کنیم و ببینیم در بحران چه وضعیتی و چه نیازهایی داریم. ارتش دارای ظرفیت انسانی بسیار کارآمد و تجهیزات نوین در مدیریت بحران هاست و در تعامل با سایر نیروها به مدیریت بحران می پردازد. ارتش دارای ظرفیت بالای انسانی و تجهیزاتی در امدادرسانی در نقاط حادثه خیز کشور است، نیروهای ولایت مدار و خطرپذیر و امانت دار در ارتش برای عرصه های امدادی تربیت شده‌اند و انواع تجهیزات و بالگردها و ده ها بیمارستان با کادری پزشکی داریم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش بیان کرد: تجربه های موفقی در مدیریت بحران ها داشته‌ایم که حضور در یخبندان استان زنجان و آزادسازی صدها مسافران، با نفربرهای یخ شکن و کمک رسانی در زلزله سر پل ذهاب ارتش و یا در آب گرفتیگی اخیر در برخی از استان ها از آن جمله است. در ارتش نیروها و تجهیزات هر روز کنترل می‌شود ما باید از شرایط سنتی عبور کنیم و نیروهای امدادی با یک مدیریت خاص وارد صحنه شوند. ارتش برای کنترل مرزها و تهدیدات طرح هایی دارد ما با هر نوع تهدیدی مواجه شویم، یگان ها آماده می شوند، ارتش با همه وجود و با امکانات در زمان بحران ها آماده است.

وی تصریح کرد: امدادگر باید در تراز انقلاب باشد و این امداد گر دارای ویژگی هایی مهمی همچون ایمان،شجاعت،بصیرت، روح بزرگ و متعالی،ایثار، رحم و دلسوزی،حیا ،ابتکار،خلاقیت، مسئولیت پذیری، وفاداری به سازمان، خوداتکایی،تخصص و آمادگی جسمی و آمادگی محیطی باشد. اصول بنیادین ونهضت بن المللی صلیب سرخ و هلال احمر شامل انسانیت، بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، عدم وابستگی، استقلال و جهان شمولی است؛ امداد رسانی جغرافیا نمی شناسد یعنی در هر نقطه ای که نیاز باشد باید وارد شود. باید متناسب با ماموریت ها، ظرفیت ها را فراهم کنیم، وقتی بحرانی در کشوری اتفاق می افتد تجهیزات و امکانات و تسلط به زبان اهمیت دارد،ارتش در کنار سایر نیروها،این تجهیزات را در اختیار امدادگران قرار می دهد. ارتش در این مواقع با مدیریت بحران کشور و هلال احمر در امداد رسانی،هماهنگ می شود و به خدمت می پردازد.

وی با اشاره به جایگاه مهم جوان ها در عرصه های مختلف عنوان کرد:رهبری در گام دوم انقلاب بر روی جوان ها حساب ویژه ای باز کرده اند،جوانان باید پرچم را از پیشکسوتان بگیرند اما به گفته امام علی(ع) پرچمداری باید در دست افراد اهل بصیرت و صبر باشند. پرچمداران باید دشمن داخلی و خارجی را بشناسد و اهل گلایه نباشد و با امکانات موجود بزرگترین کارها را انجام دهند،جوانان ما نشان دادند در صحنه های مختلف همواره پرچمدار بوده اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.