صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / چالش جدی در نظام اداری ما، مواجه با مشروعیت کارآمدی است

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور:

چالش جدی در نظام اداری ما، مواجه با مشروعیت کارآمدی است

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: چالش جدی که اکنون در نظام اداری ما به وجود آمده، این است که با توسعه فناوری و در دسترس قرار گرفتن مردم بسیاری از دستگاه‌ها با مشروعیت کارآمدی مواجه شدند و بخش خصوصی خدمات بهتری ارائه می‌کند، این مشروعیت کارآمدی این علامت سوال را در بسیاری از بخش‌ها ایجاد کرده که می‌تواند محرک قوی برای سازمان‌ها باشد تا به فکر تحول باشند.

به گزارش کسب و کار نیوز، مسعود شفیعی امروز در سومین کنفرانس ملی تحول و نوآوری سازمانی با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در برج سپید، اظهار کرد: یکی از وظایف ما در سازمان برنامه و بودجه این است که وضعیت توسعه در کشور را رصد کرده و چالش‌ها و آسیب‌ها را شناسایی کنیم تا برای تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود، امیدواریم مشکلات را با حمایت سازمان برنامه و بودجه رفع کنیم و نیازهای بهداشت و درمان مرتفع شود.

وی با بیان اینکه موضوع همایش تحول و نوآوری سازمانی با رویکرد الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است، عنوان کرد: موضوع الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بیش از یک دهه است که توسط مقام معظم رهبری مطرح می‌شود، یکی از موضوعات جدی مورد توجه ایشان است و برای همین مرکزی تحت عنوان تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شکل گرفت، اخیراً این مجموعه سندی را تحت عنوان الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت منتشر کردند که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و مشتمل بر مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر است.

شفیعی افزود: در پایان این سند اشاره شده که از تمام دستگاه‌ها، صاحب نظران و متخصصان انتظار می‌رود تا درباره آن اظهارنظر کرده و بتواند تکامل پیدا کنند. این سند باید به عنوان یک سند الزام‌آور برای ما، مسئولان و دستگاه اجرایی نصب‌العین قرار گیرد. در این سند اشاره شده که در سال ۱۴۴۴ یعنی حدود ۴۶ سال دیگر باید به جایگاهی برسیم که در کشورهای آسیایی، کشور چهارم به لحاظ پیشرفت و عدالت و در سطح جهان، هفتم باشیم. این یک هدف بزرگ بوده که لازمه رسیدن به آن این است که با اجماع ملی و انسجام نسبت به آرمان‌ها و اهداف متصور شده حرکت کنیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: بحث امروز همایش یعنی موضوع تحول و نوآوری سازمانی در این مسیر قرار می‌گیرد و ما زمانی می‌توانیم به تحول یا نیاز به آن توجه کنیم که دو اتفاق افتاده باشد، یا درون سازمان احساس ضرورت تحول به وجود آید یا بیرون از آن. زمانی این ضرورت در درون سازمانی ایجاد خواهد شد که احساس کنیم با گذشت زمان سرمایه ما و مهم‌تر سرمایه انسانی به روز نیست و باید از درون بازسازی کنیم، تا تحول ایجاد شود. زمانی ضرورت بیرونی را درک می‌کنیم که در محیط بیرونی تحولاتی ایجاد شده باشد و این انتظار ایجاد شود که خودمان را با محیط پیرامونی تطبیق دهیم و تحول نیاز شود.

وی ادامه داد: زمانی مقام معظم رهبری موضوع الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را مطرح کردند که احساس شد بر اساس مؤلفه‌های درونی و بیرونی، تحول در سازمان ما نیز ضرورت پیدا می‌کند زیرا اگر بخواهیم به افق ۱۴۴۴ برسیم، تدابیری که برای رسیدن به آن افق تعریف شده، در بسیاری از موارد با شرایط فعلی انطباق ندارد. خلاءهای جدی وجود دارد که باید ترمیم کنیم، بنابراین مهم‌ترین ضرورت در این مسیر این است که خود را برای تحول فکری در قدم اول آماده کنیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به اینکه مبانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بیان می‌کند که باید روحیه فداکاری را در جامعه ترویج دهیم، تصریح کرد: بدون آن رسیدن به این افق‌های بلند قابل وصول نخواهد بود. ما قبل از اینکه به تحول سازمانی و نوآوری فکر کنیم باید به تحول فکری در جامعه فکر کنیم که بدون آن تحول سازمانی نیز رخ نخواهد داد، این دو باید همزمان اتفاق بیفتند.

وی بیان کرد: موضوع دیگر بحث این است که اگر می‌خواهیم به تحول برسیم، این تصمیم مبتنی بر چه داده‌ها و اطلاعاتی است و چقدر مدیران ما به داده‌ها، اطلاعات و آمار به روز دسترسی داشته و تصمیم‌گیری می‌کنند؟ طرح تحول سلامت برای اینکه به هدف غایی و نهایی خود برسد، نیاز دارد که این خلاءهای اطلاعاتی را پر کند، بدون اطلاعات و آمار صحیح، ما از نظام سلامت مناسب برخوردار نیستیم.

شفیعی اضافه کرد: ما برای مصرف سوخت در کشور توانستیم نظام مصرف در دسترس داشته باشیم و میزان مصرف روزانه سوخت را پیاده کرده و به داده‌های روز دسترسی داشته باشیم اما در نظام سلامت ما که عمده اجزای آن با تحصیلات عالیه خدمت می‌کنند، هنوز نتوانستیم این کار را انجام دهیم. مشکل از این است که اهتمام نداریم. این باور در نظام سلامت ما به وجود نیامده که اگر می‌خواهیم خدمات بهتر ارائه کنیم، باید مطمئن باشیم که استقاده بهینه از سرمایه‌ها اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور خاطرنشان کرد: باید این حق را به نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کشور بدهیم که بودجه‌ریزی را بر اساس عملکرد انجام دهد. سازمان برنامه بر بودجه و شفافیت آن اهتمام دارد اما دستگاه‌های اجرایی چقدر در توضیح مصارف خود به مردم شفافیت دارند؟ تحول زمانی اتفاق می‌افتد که اول مساله را بشناسیم اما در بسیاری از موارد هنوز به درک درستی نرسیدیم، هر فردی از نگاه خود مسأله‌ای را تعریف و راهکاری را پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در آستانه تصویب لایحه بودجه ۹۸ و قبل از ارائه به مجلس، مقام معظم رهبری دغدغه‌ای را در خصوص اصلاح ساختار در نظام اجرایی کشور مطرح کردند، عنوان کرد: بر این اساس دولت تصمیم گرفت تا بودجه دستگاه‌هایی را که کار موازی می‌کنند، قطع کند اما در مجلس رد شد. آیا با این نگاه می‌خواهیم به پیشرفت و تحول برسیم؟ تحول فکری در ما اتفاق نیفتاده و همچنان ما در دستگاه‌های اجرایی این تفکر را داریم که وظایف تخصصی داریم و دولت باید پول پرداخت کند تا کار خود را انجام دهیم. باید دانشگاه علوم پزشکی را تحسین کرد که می‌خواهد تحول ساختاری را انجام دهد.

شفیعی گفت: چالش جدی که اکنون در نظام اداری ما به وجود آمده، این است که با توسعه فناوری و در دسترس قرار گرفتن مردم بسیاری از دستگاه‌ها با مشروعیت کارآمدی مواجه شدند و بخش خصوصی خدمات بهتری ارائه می‌کند، این مشروعیت کارآمدی این علامت سوال را در بسیاری از بخش‌ها ایجاد کرده که می‌تواند محرک قوی برای سازمان‌ها باشد تا به فکر تحول باشند. اگر نخواهند تحول ایجاد کنند، حذف خواهند شد. بخش خصوصی بهتر خدمات می‌دهد و دستگاه‌ها نیز شفاف نیستند که چگونه هزینه کنند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور بیان کرد: ما در گام اول باید مساله را به درستی بشناسیم، به افق درست واقف شویم و همه اجماع نظر داشته باشیم که باید به این هدف دست پیدا کنیم. ما برای تصمیم‌گیری به داده‌ها و اطلاعات درست نیاز داریم و هر کس بخواهد رویه‌ای را شروع کند، باید داده‌ها و اطلاعات به روز داشته باشد و علاوه بر جمع‌آوری داده‌ها، به پردازش و به کارگیری آن‌ها توجه کند.

وی ادامه داد: برای اولین بار سامانه اطلاعات مکانی سرطان در وزارت بهداشت رونمایی شد که به صورت برخط و مکان‌محور اطلاعات بیماری سرطان را در اقصا نقاط کشور گزارش می‌کند و اطلاعات را در اختیار مدیران قرار می‌دهد. بیش از ۸۰ درصد اطلاعات جنبه مکانی دارد و ما چه میزان از سامانه‌های اطلاعات مکانی در نظام سلامت و برنامه‌ریزی بهره گرفتیم و چقدر مسئولان علوم پزشکی مشهد به این زمینه دسترسی دارند؟ این موارد قابل اجرا است. فناوری این امکان را به ما می‌دهد اما ما ضرورت آن را احساس نمی‌کنیم.

شفیعی با اشاره به اینکه باید تحول فکری و فرهنگی در جامعه اتفاق بیفتد، تصریح کرد: تا زمانی که همه مردم به یک باور نسبت به موضوعاتی که نیاز به تحول دارد، نرسند، تحول اتفاق نخواهد افتاد. مهم‌ترین عامل برای حرکت در مسیر تحول، کارکنان و عوامل انسانی هستند، تا زمانی که آن‌ها توجیه نشده و انگیزه نداشته باشند، این اتفاق نمی‌افتد و تا زمانی که ما فکر می‌کنیم در دستگاه دولتی در جایگاه حاکم و فردی که مراجعه می‌کند در جایگاه رعیت قرار دارد، این چرخه معیوب اصلاح نخواهد شد. چقدر در کارکنان و پرسنل ما این روحیه وجود دارد که خود را خدمتگزار و پاسخگوی مردم بدانند و عقب‌ماندگی را جبران کنند؟

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزیر کار: حق عائله‌مندی به حقوق کارگران اضافه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه (۲۷ اسفند) بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.