چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / مزیت‌ “هرس” گیاهان در افزایش تولید
مزیت‌ “هرس” گیاهان در افزایش تولید

مزیت‌ “هرس” گیاهان در افزایش تولید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: یکی از ضعف‌های اساسی ما مساله "هرس" است. ما در هرس می‌توانیم سرمازدگی، ‌تنش و میوه‌های ضایعاتی را حذف کنیم و 20 تا 25 درصد تولید را افزایش دهیم.

هرس گیاهان

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدعلی طهماسبی امروز در همایش سراسری معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران باغبانی کشور در هتل رفاه اظهار کرد: امسال با سال‌های دیگر تفاوت دارد و سال سختی است. امروز کشور بیش از پیش نیازمند تلاش ماست و باید تولید محصول و در آمد ملی را افزایش داده و تمام تمرکز خود را بر افزایش بهره وری بکار گرفت. در همین راستا باید تسهیلات و منابع را به سمت کسانی هدایت کنیم که بیشترین بهره‌وری را ایجاد و در حیطه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری سرآمد باشند.

دارایی ما سرمایه انسانی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی خاطرنشان کرد: هدایت سرمایه‌‎ها، نهاده‌ها و انرژی‌ها بر عهده ما بوده است؛ در واقع صاحب دارایی بخش کشاورزی هستیم. دارایی ما سرمایه انسانی است. اگر ما نیروی انسانی کارشناس و کارآزموده داشته و هر روز آنان را به روز و تقویت کنیم؛ در افزایش بهره‌وری دارایی و سرمایه مردم موثر هستند.

طهماسبی بیان کرد: در حال حاضر در خصوص مصرف آب و نیازهای آبی بررسی هایی توسط مرکز ملی بهره‌برداری اتاق بازرگانی ایران در حال انجام است و از چندین سال پیش نیز در شورای آب وزارتخانه نیز این موضع مطرح شد. بایستی مواظب باشیم اگر مشارکت جدی در تصحیح اطلاعات نداشته باشیم، بعدها مصرف آب و نیاز آبی اساس مصرف آب در استان تلقی می‌شود. اگر این اطلاعات به درستی به عنوان سند ملی مطرح و تصویب شود، دیگر نمی‌توان از زیر بار آن شانه خالی کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به تغییرات اقلیمی در ایران تصریح کرد: سال گذشته بر اثر گرما در کرمان میزان پسته تولیدی کشور بسیار افت کرد. همچنین باید قبل از کشت محصول نیاز اقلیمی آن را بررسی کنیم و نباید به بهانه افزایش سطح زیر کشت، بهره‌وری آن را کاهش دهیم. در حال حاضر نیز اقلیم کشور تفاوت پیدا کرده است. اگر شخصی در منطقه‌ای گردو کاشته و بار نداده، این ربطی به آن شخص ندارد بلکه جابه‌جایی اقلیمی ایجاد شده و ما باید خود را با آن وفق دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: یکی از ضعف‌های اساسی ما مساله هرس درختان است. ما از طریق هرس می‌توانیم سرمازدگی،‌ تنش و میوه‌های ضایعاتی را حذف و تولید را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهیم.

طهماسبی گفت: ستاد گیاهان دارویی راه‌اندازی شده و فرصت خوبی را ایجاد کرده است و در فرآوری اولیه و ثانویه آن مشکلاتی وجود دارد که با تشکیل این کارگروه رفع خواهد شد. همچنین در گذشته بخشنامه‌ای مبنی بر ۱۰۰ هکتاری کردن نهالستان‌ها وجود داشت که به معنای مخالفت با کسب و کار مردم نیست بلکه رونق کسب و کار آینده است. در حال حاضر حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون نهال تحت پوشش ما قرار داشته و بیش از ۱۰۰ میلیون نهال نیز جابه‌جا می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.