چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / کشاورزی که با دست خالی به جنگ کم آبی ارومیه رفته
کشاورزی که با دست خالی به جنگ کم آبی ارومیه رفته

کشاورزی که با دست خالی به جنگ کم آبی ارومیه رفته

یک تولید کننده برتر زعفران در ارومیه گفت: با توجه به بحران کم آبی در کشور، انتظار داریم دولت و جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان محصولات کم آب بر همچون زعفران حمایت بیشتری کنند.

زعفران

احترام محمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه چند سال پیاپی، تولید کننده برتر کشاورزی در آذربایجان غربی شده است، تصریح کرد: کار خود را از سال ۹۲ برای اولین بار در روستای بالانج ارومیه با اعتبار ۳۰ میلیون تومان در زمینی به مساحت یک هکتار شروع کردم.

محمد خاطر نشان کرد: مصرف آب کم نسبت به محصولات دیگر با توجه به مشکل کم آبی، سرمایه کم در مقابل سود بالا، مقاومت این محصول در برابر آفت‌ها و سرما زدگی با توجه به آب و هوا سرد استان از علل اصلی انتخابم برای  کشت محصول زعفران بوده است.

وی با اشاره به اینکه محصول زعفران در فصل سرد سال رشد می‌کند، یادآور شد: محصول زعفران در هر بار کشت خود به دو بار آبیاری نیاز دارد و با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان اوج بارندگی های استان است نیازی به آبیاری این محصول نیست و از طریق بارندگی‌ها آب مورد نظر این محصول تامین می شود.

وی با تاکید به اینکه از هر هکتار محصول زعفران در صورت کشت اصولی می توان ۳٫۵ کیلوگرم زعفران برداشت کرد، اظهار کرد: در سال جاری و با استفاده از پیازهای ۱۴ گرمی توانستیم ۳٫۵ کیلو زعفران برداشت کنیم که یک اتفاق مهم به حساب می‌آید.

این بانوی کارآفرین در خصوص اشتغال زایی کاشت این محصول نیز تاکید کرد: به طور متوسط در هر هکتار زمینی که محصول زعفران کاشت می‌شود به صورت مستقیم  و غیر مستقیم برای ۲۵۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده که اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه بسته بندی پای کار بیایند این تعداد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اگر با روشهای اصولی و با دانش نوین محصول زعفران کشت شود میزان سودی که در طول ۱۰ سال به دست خواهد آمد در ۴ سال به دست خواهد آمد.

محمد، حمایت‌های دولتی را از طرح‌های زود بازده کشاورزی، کافی ندانست و گفت: جهاد کشاورزی، دولت و صندوق کار آفرینی امید در شرایط فعلی از طرح های زود بازده و محصولات کم آب بری که می‌توانند جایگزین محصولات پرآب بری همچون چغندر و هندوانه شود حمایت کنند.

وی ادامه داد: دولت از دانش آموختگان کشاورزی  استان که دارای استعداد و پتانسیل بالا برای تولید  هستند ولی به دلیل نداشتن سرمایه بیکار هستند حمایت کنند.

محمد تاکید کرد: کشت محصول زعفران با توجه به کمبود آب در روستاهای استان به منظور جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در روستاهای استان و کاهش آب های زیر زمینی می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پر آب بر شده و در کنار افزایش بهره وری و سود آوری، مشکل کمبود آب روستا ها را حل کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.