صفحه اصلی / استان ها / گلستان / رشد ۶۶ درصدی جرایم سایبری در گلستان
رشد ۶۶ درصدی جرایم سایبری در گلستان

رئیس پلیس فتا استان خبر داد:

رشد ۶۶ درصدی جرایم سایبری در گلستان

رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: در 11 ماهه سال جاری شاهد رشد 66 درصدی جرایم سایبری در استان بودیم.

سایبری

به گزارش کسب و کار نیوز، سرهنگ «ابراهیم پرسا» در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: برداشت غیر مجاز از حساب بانکی اشخاص ۵۹ درصد، حتک حیثیت و جرایم علیه افراد و مزاحمت اینترنتی ۲۴ درصد و کلاهبرداری اینترنتی ۱۰ درصد جرایم در فضای مجازی را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۲۱ درصد افزایش تعداد کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم، افزود: ۲۹ درصد متهمان به مراجع قضایی معرفی، ۱۴٫۵ درصد منجر به رضایت و ۵۶ درصد شناسایی شدند و از پلیس رسید گرفتند.

پرسا با اشاره به اینکه ۸۰ درصد متهمین را مردان تشکیل می دهند، افزود: ۶۳ درصد متهمین افراد بالای ۲۶ سال بودند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان در ادامه خاطرنشان کرد: در دو ماهه اخیر با رشد ۱۲۵ درصدی وقوع جرائم اینترنتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بودیم. در این مدت ۱۷۵ درصد نسبت به ندت مشابه سال گذشته افزایش کشفیات داشتیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد دستگیری‌ها در طول این دو ماه نیز ۸۰ درصد مردان بودند، تصریح کرد: گرگان رتبه اول، گنبدکاووس رتبه دوم و علی آباد کتول رتبه سوم جرائم اینترنتی را دارند.

وی با اشاره به برخی شگردها کلاهبرداری اینترنتی، گفت: در برخی موارد فروشنده‌های رهگذر کنار جاده‌ها با استفاده از کارتخوان‌های جعلی و کپی کردن آن  اقدام به برداشت از حساب بانکی افراد می‌کنند. این افراد که معمولا براش شناسایی نشدن در استان های دیگر اقدام به چنین کاری می‌کنند، چندین روز بعد از خرید فرد اقدام به برداشت از حساب می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان بیان کرد: در برخی کافی نت ها که بدون مجوز هستند، قطعه‌ای شبیه فلش را به دور از چشم افراد به کیس کامپیوتر نصب می‌کنند. این قطعه تمام فعالیت هایی که کاربر انجام داده را ذخیره می‌کند و بعد از آن افراد اقدام به تخلیه حساب بانکی کاربران می‌کنند.

پرسا متذکر شد: در ایام خاص برخی افراد کلاهبردار به بهانه دادن جایزه به شهروندان اقدام به دریافت وجهی در ازای تحویل جایزه می‌کنند و به محض واریز پول دیگر پاسخگوی شهروندان نیستند. شهروندان باید توجه داشته باشند که برای دریافت جایزه نباید وجهی پرداخت کنند. هیچ شرکت و سازمانی برای تحویل جایزه درخواست دریافت وجه نمی کند.

وی با بیان اینکه افراد با سطح سواد بالا هم گول این ترفندها را می‌خورند، تصریح کرد: در این ایام سفرهای نوروزی را داریم و یکی از دغدغه‌های مردم تهیه بلیط است و شرکت های گردشگری در حال تبلیغات گسترده برای تورهای خود هستند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان ادامه داد: فروش بلیط تقلبی یکی از ترفندهای کلاهبرداری است. کلاهبرداران از این فرصت استفاده و با طراحی سایت های جعلی فروش بلیط اقدام به ربودن اطلاعات افراد می‌کنند.

وی از مردم خواست هنگام انجام عملیات‌های بانکی اینترنتی به استفاده از درگاه های ورود اطلاعات از پروتکل https مطمئن شده و از صفحه کلید مجازی برای درگاه‌ها برای ورود رمز دوم استفاده کنند.

پرسا تصریح کرد: در مسافرت‌ها و مواقعی که برای اتصال از شبکه اینترنت هتل‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می شود، باید دقت داشت که این مراکز اینترنت باز دارند و برخی هکرها با استفاده از این بستر، اطلاعات گوشی افراد را به سرقت می برند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عمده‌ترین وظایف پلیس فتا اقدامات پیشگیرانه است، تصریح کرد: در ۱۱ ماهه امسال، آموزش دستگاه‌های برون سازمانی ۳۲ درصد، توزیع و تکثیر سی دی و بروشور ۳۹ درصد، برگزاری نمایشگاه فضای مجازی ۱۰۰ درصد و مصاحبه و مستند تلویزیونی ۴۲ درصد رشد داشتیم.

رئیس پلیس فتا استان گلستان با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که بسیاری از صاحبان حساب رمز دوم خودشان را عوض نمی‌کند، گفت: از اول خرداد سال ۹۸ بانک‌ها حق دادن رمز دوم ثابت را به مشتریان ندارند و باید رمز دوم پویا را در اختیار مشتریان قرار دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

انتقال خون

از بیماران نیازمند به خون غافل نشویم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیدصادق بنی‌عقیل اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.