صفحه اصلی / استان ها / مازندران / اسباب‌بازی‌هایی که پا به مدارس غیراستاندارد می‌گذارند
اسباب‌بازی‌هایی که پا به مدارس غیراستاندارد می‌گذارند

اسباب‌بازی‌هایی که پا به مدارس غیراستاندارد می‌گذارند

این روزها که اکثر مدارس از کمبود تجهیزات در هنرستان‌ها و مدارس غیر استاندارد رنج می‌برند، گاهی آموزش و پرورش در تامین آب و برق خود نیز می ماند و قادر به پرداخت قبوض نیست.

اسباب بازی

  از آن سو اوضاع اقتصادی معلمان نیز تعریفی ندارد، با همه این شرایط، سیاست آموزش و پرورش تغییر کرده و  عقیده دارد که رویکرد “بخوان، حفظ کن ، امتحان بده” دیگر جواب نمی‌دهد و باید کسب مهارت دانش، زندگی و  کسب و کار در مدارس به دانش آموزان آموزش داده و تمرین شود و چهار فرصت شادی کردن، انتخاب، مهارت تفکر و گفت وگو و تحمل هم نوع در مدرسه، در میان دانش آموزان ایجاد شود.

برای همین است که جدیدا طرح ملی اسباب بازی در مدارس را همچون ژاپنی‌ها به اجرا گذاشته‌اند و قرار است از سال آینده بکار گرفته شود تا علاقه و آینده شغلی دانش آموز از همان ابتدا بر اساس بازی هایش پایه ریزی شود و بر روی دانش، نگرش و مهارت دانش آموز کار شود.

اسفندیار نظری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در گفت وگو با ایسنا، یکی از مشکلات اساسی مدارس را کمبود تجهیزات در هنرستان‌ها و نبود مدارس استاندارد، عنوان کرده و اظهار کرده، تخصیص نیافتن اعتبار از سوی وزارتخانه به مدارس به ویژه مدارس دولتی و تحت تاثیر قرار گرفتن دانش آموزان به فضای مجازی در مدل‌های مختلف و بی‌انگیزگی معلمان به دلیل  نپرداختن به مشکلات، به جهت کمبود اعتبار نیز از دیگر مشکلات پیش روی آموزش و پرورش است.

برخی مدارس با قطعی آب و برق دست و پنجه نرم می کنند

وی، تاثیر آسیب های اجتماعی بر مدارس و خانواده ها را یکی دیگر از چالش های آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: هماهنگی نکردن دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو آب، برق و غیره با آموزش پرورش به علت نداشتن اعتبارات و سرانه در اکثر موارد باعث شد تا مدارس با قطعی آب و برق و غیره دست و پنجه نرم کنند.

فرسوده بودن ۳۲ درصد مدارس مازندران

وی ادامه داد: می توان ازدیاد جمعیت دانش آموزی و  فرسوده بودن بیش از ۳۲ درصد ازمدارس مازندران را هم می توان به مشکلات اساسی آموزش و پرورش اضافه کرد.

*سرنوشت معلمانی که از مجاری رسمی وارد آموزش و پرورش نشده‌اند!

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر توانمندی بسیار بالای معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان و مجاری رسمی وارد سیستم آموزشی شدند ،افزود: متاسفانه از سال ۱۳۸۵ به بعد دخل و تصرف در ورود افراد غیر متخصصی که آموزش های لازم را ندیده اند صورت گرفته که حوزه ابتدایی و متوسطه اول  را با چالش های فراوانی روبه رو کرده است.

وی گفت: در حال حاضر براساس دستور وزیرآموزش و پرورش اقدام به بازآموزی مجدد و توانمندسازی افرادی که از مجاری رسمی وارد آموزش و پرورش نشده‌اند شده است.

*مهم ترین ویژگی یک معلم

نظری چهار ویژگی یک معلم را در دانش و مهارت، اعتماد، ارتباط و انگیزه دانست و افزود: معلمان باید در سه حیطه دانش حرفه‌ای، عمل حرفه‌ای و تعهد حرفه‌ای نیز دارای توانمندی باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه سنجش تعادل روانی معلمان جزء کارهای اصلی آموزش و پرورش است، تصریح کرد: نخستین کسی که نسبت به رفتار معلم واکنش نشان می‌دهد دانش آموز است.

مشکلات اقتصادی معلمان از نگرانی های آموزش و پرورش مازندران

وی با بیان اینکه نبود انگیزه های تشویقی و مشکلات اقتصادی معلمان، یکی از نگرانی های آموزش و پرورش بوده که قطعاً در نگاه روانشناسی و انگیزه ای معلم تاثیرگذار است، تصریح کرد: در همین راستا دوره‌های ضمن خدمت در رابطه با آسیب های اجتماعی، برخوردهای معلم در سطح کلاس، توانمندی هایی که یک معلم باید در سر کلاس داشته باشد و کلاس داری برای معلمان گذاشته شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه متاسفانه آموزش و پرورش در نگاه اول دولت و مجلس قرار ندارد، خاطر نشان کرد: نگاه دولت و مجلس باید نسبت به آموزش و پرورش تغییر کند.

نظری با اشاره به اینکه رویکرد اول آموزش و پروش بخوان، حفظ کن ، امتحان بده بود ، گفت: اما در حال حاضر کسب مهارت دانش، کسب مهارت زندگی و کسب مهارت کسب و کار در مدارس بر روی دانش آموزان در حال تمرین است و همچنین چهار فرصت شادی کردن، انتخاب، مهارت تفکر و گفت وگو و تحمل هم نوع، مهارت آموزی در مدرسه برای دانش آموزان ایجاد شده است.

* اجرای طرح اسباب بازی در مدارس به صورت ملی از سال آینده

وی، گذاشتن اسباب بازی در مدارس را یکی از کارهای پسندیده و تاثیر گذار دانست و افزود: اسباب بازی علاقه و آینده شغلی دانش آموز را از همان ابتدا پایه ریزی می‌کند و بر روی دانش، نگرش و مهارت دانش آموز کار می کند که کشورهایی مانند ژاپن زمان زیادی را از انجام این کار گذراندند اما این طرح امسال به صورت آزمایشی شروع شده و مازندران هم در این طرح قرار دارد و در سال آینده به صورت برنامه ملی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.