صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / مهتدی: ترکیه باید موضعش در قبال سوریه را مشخص کند

مهتدی: ترکیه باید موضعش در قبال سوریه را مشخص کند

یک کارشناس مسایل منطقه با اشاره به انتقادات بشار اسد از اردوغان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل حمله بشار اسد به اردوغان این است که اگر ترکیه بخواهد نیروهایش را در آینده به شرق فرات ببرد با ارتش سوریه رو به رو خواهد شد در حالی که هیچ کس خواستار این مساله نیست.

ایران روسیه ترکیه سوریه

محمد علی مهتدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتقادات تند بشار اسد از ترکیه به ویژه بعد از نشست سوچی گفت: در حال حاضر در سوریه دو مساله وجود دارد؛ یکی در ادلب و حضور جریان‌های تروریستی و دیگری در شرق فرات جایی که آمریکایی‌ها هنوز در آنجا حضور دارند. اگر این مساله حل شود موضوع سوریه به طور کامل بعد از هشت سال حل خواهد شد.

وی با بیان این‌که در هر دو مساله ترکیه نقش جدی دارد اظهار کرد: با وجود همه اجلاس‌هایی که در آستانه و سوچی برگزار شده است هم‌چنان موضع اردوغان و نقشی که اقرار بود در این روند بازی کند مبهم است. در آستانه و سوچی اردوغان و نمایندگانش قول دادند که مساله در ادلب حل شود و روسیه نیز از این امر استقبال کرد اما در عمل اتفاقی نیفتاد. روسیه در آخرین پیشنهادش بر موافقت‌نامه “آدنا” متمرکز شد که بین حافظ اسد و دولت وقت ترکیه به امضا رسد و بر اساس آن دولت سوریه به حضور پ ک ک و نیروهایی که تحت فرمان اوجالان بودند پایان دهند و نیروهای تروریستی نیز از مرزهای دو کشور عبور نکنند. این موافقت‌نامه مدتی برقرار بود و کار به خوبی پیش می‌رفت اما ترکیه این موافقت‌نامه را محترم نشمرد و شاهد بودیم که ده‌ها نفر از داعش از مرز ترکیه وارد سوریه شدند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: بازگشت به موافقت‌نامه آدنا به این معنا بود که روسیه خواهان نقش‌آفرینی مثبت ترکیه و سوریه است تا مانع از عبور تروریست‌ها در دو سوی مرزها شوند. مهلتی که ایران و روسیه به ترکیه در این‌باره دادند تا به طور مسالمت‌آمیز مساله را حل کند طولانی شد اما اگر نتواند ترکیه به این مساله رسیدگی کند ارتش سوریه و نیروهای مقاومت این مساله را به طور نظامی حل خواهند کرد. این در حالی است که دولت سوریه نیز به دولت ترکیه اعتماد ندارد؛ گزارش‌هایی است که ترکیه در داخل سوریه نیرو وارد کرده و زبان ترکی را ترویج می‌کند و در حل گسترش نفوذ فرهنگی خود در این منطقه است از این رو بشار اسد در سخنان اخیرش به شدت ترکیه را مورد حمله قرار داد و خواستار خروج نیروهای ترک از خاک سوریه شد.

مهتدی تصریح کرد: علاوه بر این ترکیه مواضع مبهمی در این رابطه دارد از یک طرف عضو ناتو است و در چارچوب سیاست آمریکا عمل می‌کند و از طرفی گرایش جدید به سمت روسیه و جنوب پیدا کرده است و از طرفی نیروهای کرد در شرق فرات را تروریستی می‌داند و می‌گوید باید از بین بروند در حالی که آمریکایی‌ها از نیروهای کرد حمایت می‌کنند. از این رو مشخص نیست دقیقاً چه سمت و سویی را اتخاذ کرده یا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: ایران و روسیه و سوریه معتقدند زمان زیادی صرف اقداماتی که قرار بوده ترکیه انجام دهد شده است و بیش از این نباید این مساله طولانی شود.

مهتدی گفت: ترکیه باید مشخص کند موضعش چیست و چه می‌خواهد انجام دهد.

وی تاکید کرد: به نظر پیشنهاد بازگشت به موافقت‌نامه آدنا بهترین پیشنهاد و به نفع ترکیه و سوریه است و از سویی در نهایت موجب پایان دادن به بحران سوریه خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.