صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / اختصاص بیش از ۴ هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز

اختصاص بیش از ۴ هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سالانه از سطح 9 هزار هکتار از باغات میوه های گرمسیری استان 160 هزار تن انواع محصول برداشت می شود که موز با تولید 130 هزار تن بیشترین تولیدات این بخش را به خود اختصاص داده است.

موز

مجتبی پیری در گفت وگو با ایسنا- افزود: سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کرده است.

پیری گفت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که چهار هزار و ۱۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

وی با بیان اینکه برداشت موز در سیستان و بلوچستان در طول سال انجام می شود، افزود: امسال پیش‌بینی می شود ۱۳۰ هزار تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف داخل استان و کشور شود.

پیری خاطرنشان کرد: به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.

وی اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به استعداد ویژه استان سیستان در تولید میوه های گرمسیری از جمله موز، برنامه ای در حال اجراست که سطح زیرکشت این محصول به بیش افزایش یابد.

پیری تاکید کرد: تولید محصول ارگانیک عاری از هر گونه سموم شیمیایی یکی از اولویت های جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به ساماندهی دانش آموختگان بخش کشاورزی افزود: ساماندهی و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی بخش کشاورزی در قالب شرکت های خدماتی، فنی و مشاوره ای، کلینک های گیاه پزشکی، بکار گیری ناظران فنی طرح های گندم، باغبانی، امور دام، منابع طبیعی و آبخیزداری یکی از برنامه‌های حمایتی به شمار می رود که نتایج قابل قبولی نیز داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در این زمینه تاکنون در قالب بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین تسهیلات زیادی به متقاضیان واگذارشده است.

پیری همچنین این استان را یکی از استان های دارای پتانسیل مناسب برای پرورش و تولید گل های شاخه بریده مانند گلایول در جنوب استان عنوان کرد و گفت: این ظرفیت به دلیل نبود سرمایه گذار تاکنون به فعلیت کامل نرسیده است.

وی بیان کرد: علاوه بر میوه‌های گرمسیری منحصر به فرد، مرکبات این استان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی، انواع انار و میوه‌های جالیزی نیز از دیگر محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.