صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش مستاجران خانه های کم متراژ
افزایش مستاجران خانه های کم متراژ

«کسب و کار» بررسی می‌کند

افزایش مستاجران خانه های کم متراژ

کاهش قدرت خرید مردم خیلی از متقاضیان خرید مسکن را به بازار استیجاری کشانده و این در حالیست که میزان اجاره بها بیش از 50 درصد درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر بر اساس آمارها چیزی بالای 30 درصد مردم کشور مستاجر هستند و اکثرا نیز در خانه های با متراژ پایین زندگی می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، کاهش قدرت خرید مردم خیلی از متقاضیان خرید مسکن را به بازار استیجاری کشانده و این در حالیست که میزان اجاره بها بیش از ۵۰ درصد درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر بر اساس آمارها چیزی بالای ۳۰ درصد مردم کشور مستاجر هستند و اکثرا نیز در خانه های با متراژ پایین زندگی می کنند.
به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک از دهه ۶۰ به این طرف تعداد مستاجران در کشور همواره روند افزایشی داشته است و این فرایند با تشدید شدن شرایط برای خانه دار شدن؛ بدتر هم خواهد شد.
یکی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان برای حل مسئله اجاره نشینی تلاش دولت برای حل مشکل عرضه مسکن به تناسب تقاضا است که در طی این سالها حتی با طرح مسکن مهر و مسکن اجتماعی و امثالهم به نتیجه نرسید.
طبق بررسی ها به‌ طور میانگین هر خانوار ایرانی سالانه ٣۵‌درصد از کل هزینه‌های ناخالص خود را یعنی سالانه ١٢‌میلیون و ٣۴٩‌ هزار تومان را برای سکونت خود هزینه می‌ کند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، ۶٠.۵ درصد از خانوارهای عادی و گروهی مالک و ٣٠.٧ درصد از خانوارها مستاجر هستند.
مرکز آمار ایران گزارشی از خانوارهای معمولی ساکن و گروهی در واحدهای مسکونی معمولی در سال ۹۵ منتشر کرد.

بر این اساس، ۵۶ درصد از حجم خانوارهای معمولی ساکن و گروهی در خانه­ هایی با متراژ ۵١ تا ١٠٠ مترمربع ساکن هستند. همچنین سهم مستاجرین در واحدهای مسکونی با متراژهای بالاتر به تدریج کاهش می­‌یابد و خانوارها با نحوه تصرف مستاجر بیشتر در متراژهای پایین سکونت دارند.
فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن
تلاش برای عرضه بیشتر مسکن
آنچه که در حال حاضر خانه دار شدن را برای مردم و به ویژه طبقات ضعیف غیر ممکن کرده است؛ مربوط است به تورم بالای مسکن که به نظر نمی‌آید به این زودی ها پایین بیاید. یعنی در حال حاضر بخش مسکن هم گرفتار تورم و هم گرفتار رکود به این دلیل است که مردم نمی‌توانند؛ خانه بخرند. یکی از راهکارهای حل مسئله افزایش مستاجران، کمک دولت به عرضه مسکن است که در شرایط فعلی به دلیل بهای بالای زمین و همچنین قیمت زیاد مصالح ساختمای برای سازندگان به صرفه نیست. البته این آشفتگی صرفا مربوط به بخش مسکن نیست و سایر بازارها هم با التهاباتی روبرو هستند که حساسیت بخش مسکن و کالای خوراکی به این دلیل که جزو اقلام مهم مصرفی خانوار است از همه بیشتر است. یکی از فعالیت‌های دیگری که به آرامش بازار مسکن کمک می‌کند، ورود دولت و همچنین تلاش او در به سرانجام رساندن طرح هایی مثل طرح مسکن استیجاری است. البته باید در نظر داشت که این طرح مشکلاتی را هم در پی دارد که با نظارت دولت باید آن را کنترل کرد. یکی از اقدامات مهم دیگر دولت افزایش حق مسکن کارگران است که نرخ ناچیزی برای آن در نظر گرفته شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.