صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تاکنون ۴۵ نظریه، نوآوری و نقد در حوزه علوم انسانی و معارف دینی ثبت شده است
تاکنون ۴۵ نظریه، نوآوری و نقد در حوزه علوم انسانی و معارف دینی ثبت شده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد:

تاکنون ۴۵ نظریه، نوآوری و نقد در حوزه علوم انسانی و معارف دینی ثبت شده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ۴۵ نظریه نوآورانه درحوزه علوم انسانی به ثبت رسیده است که ۲۴ نظریه آن مربوط به چهار سال اخیر است، عنوان کرد: برگزاری کرسی‌های ترویجی از چهار سال گذشته در دانشگاه‌های دولتی و یک سال هم در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است و تاکنون ۲۶۰۰ کرسی ترویجی برگزار شده که در این کرسی، ۴۵ نظریه نوآورانه ثبت و تایید شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسرو پناه در نخستین همایش تخصصی تعالی و تحول در علوم انسانی و آشنایی اساتید با روش اجرایی کرسی‌های ترویجی و نظریه پردازی که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اساتید در تالیف کتب درسی و برگزاری کرسی‌های ترویجی نقش اساسی دارند و باید متذکر شد که علوم انسانی حَکَمی را در دانشگاه پیاده‌سازی کنیم؛ حکمت در فرهنگ ما به معرفتی گفته می‌شود که مبتنی بر مبانی دینی است و باید نافع و کارآمد باشد.

وی با بیان اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی مربوط به اعضای هیأت علمی و اساتید است، افزود: کرسی‌های آزاداندیشی مربوط به دانشجویان و زیر نظر وزارت علوم است. باید از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره حمایت کرد. دبیرخانه هیأت دو دسته از کرسی‌ها و نشست‌ها را حمایت و پشتیبانی می‌کند که به نام کرسی‌های نظریه‌پردازی و کرسی‌های ترویجی شناخته می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ۴۵ نظریه نوآورانه درحوزه علوم انسانی به ثبت رسیده است که ۲۴ نظریه آن مربوط به چهار سال اخیر است، عنوان کرد: برگزاری کرسی‌های ترویجی از چهار سال گذشته در دانشگاه‌های دولتی و یک سال هم در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است و تاکنون ۲۶۰۰ کرسی ترویجی برگزار شده که در این کرسی، ۴۵ نظریه نوآورانه ثبت و تایید شده است.

وی تصریح کرد: کلیه دانشگاه‌ها از سیستان و بلوچستان تا اصفهان برگزار کننده کرسی‌های آزاد اندیشی بودند و هر دانشگاهی که رئیس آن دغدغه این امر را داشته باشد کرسی‌های آزاد اندیشی در آن محل برگزار شده است.

خسروپناه گفت: فلسفه کرسی‌های علمی تخصصی بر خلاف کرسی‌های آزاد اندیشی و ترویجی است؛ کرسی علمی قصد دارد اندیشه را تولید و تبدیل به نظریه‌ها و نوآوری‌های بومی کند که از سوی اساتید مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز باید مدارس عالی مهارتی شکل گیرد و رشته‌هایی ایجاد شود تا مهارت‌های عمومی را به جوانان بیاموزد و در این مدارس باید هنر اصیل ایرانی اسلامی آموزش داده شود تا جوانان علاوه بر کسب مهارت‌های جدید و کارآمد، به دنبال هنرهای بی هویت نباشند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در کشور ۱۰ هزار عضو هیئت علمی انسانی، حدود ۵۰۰ استاد تمام دانشگاه، ۴۵۰۰ استادیار و ۴۵۰۰ نفر مربی وجود دارد که باید برای این اساتید زمینه و میدان را باز کنیم تا بتوانند در کار خود رشد کنند.

خسروپناه با بیان اینکه چرا در کشور دانشکده‌های میان رشته‌ای وجود ندارد، تاکید کرد: در کنار دانشکده‌های مختلفی که وجود دارد، باید دانشکده‌هایی مانند دانشکده خانواده داشته باشیم تا بتوانیم از این طریق بر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که در جامعه شکل می‌گیرد را کنترل کنیم نظیر سایر کشورها که این امر مهم را تجربه کرده‌اند.

حجت الاسلام دکتر حسن خیری، رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در ادامه طی سخنانی اظهار کرد: تکلیف اساتید دانشگاه به عنوان مسئولان فرهنگی کشور این است که در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران با استفاده از چشم انداز و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، رسالت خود را به درستی ایفا کنند و هدف اصلی این اقدامات علمی، ایجاد تعالی و تحول فرهنگی در بین جوانان دانشگاهی است.

وی گفت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون آنچنان که شایسته است در زمینه تغییر و تحول اساسی برای تعالی علوم انسانی در کشور کاری انجام نشده و به جای عمل، بیشتر حرف زده شده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خصوص نخستین همایش تخصصی تعالی و تحول در علوم انسانی و آشنایی اساتید با روش اجرایی کرسی‌های ترویجی و نظریه پردازی، خاطرنشان کرد: این همایش با هدف آشناسازی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با چیستی، چرایی و چگونگی برگزاری کرسی‌های ترویجی نقد، مناظره تخصصی و نظریه‌پردازی است که به همت معاونت فرهنگی دانشجویی (پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی) و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.