صفحه اصلی / اسلایدر / تقلای دلالان در صفوف گوشت
تقلای دلالان در صفوف گوشت

دو هزار رأس دام زنده به منظور توزیع گوشت ارزان و سرکوب قیمت ها وارد کشور شد

تقلای دلالان در صفوف گوشت

این روزها گرانی گوشت قرمز و ناکارآمدی در توزیع آن در بازار به معمای بزرگی تبدیل شده است. قیمت شقه گوسفندی به بیش از 120 هزار تومان رسیده و در قصابی ها مشتری چندانی برای گوشت گرم دیده نمی شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، برعکس این اتفاق، در میادین میوه و تره بار شاهد تشکیل صف های در هم پیچیده متقاضیان گوشت منجمدهستیم. متاسفانه اما تاکنون توزیع‌ صفی و اینترنتی هیچکدام به فرجام نرسیده است. واردات با شدت بیشتر انجام اما اتفاقی در قیمت بازار نمی‌افتد که هیچ روز به روز هم بالاتر هم می‌رود، طوری که قیمت گوشت گوسفندی کیلویی ۱۲۰ هزار تومان را رد کرده است. بخشی از این گوشت‌های وارداتی توسط دلالان جابجا می‌شود و بخشی هم در توزیع نامناسب به دست استفاده کننده اصلی نمی‌رسد و همین است که مشکلات همچنان پابرجاست و بازرسی‌هایی که  بازرسان وزارت دادگستری اخیرا از توزیع گوشت در بازار داشتند اعلام کردند،‌ که توزیع بسیار نادرست است و دلالی در آن موج می زند.

البته در همین رابطه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از واردات ۲ هزار رأس دام زنده از رومانی به کشور خبر داد. حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اظهار کرد: نخستین محموله دام زنده سحرگاه روز چهارشنبه ۲۴ بهمن از رومانی وارد کشور شد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: این محموله که ساعت ۴ بامداد به تهران رسیده است، بالغ بر ۲ هزار رأس دام را شامل می‌شود. ورناصری تصریح کرد: این گوسفندان در کوتاه ترین زمان در کشتارگاه ها ذبح و گوشت آنها با قیمت تنظیم بازار وارد شبکه توزیع می شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با توجه به این میزان واردات پیش بینی می‌شود که قیمت گوشت در بازار کاهش یابد.

قیمت فعلی گوشت در بازار غیر واقعی است

علی اصغر ملکی

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی

طی هفته‌های گذشته قیمت گوشت دو تا سه بار افزایش را تجربه کرده که دلیل اصلی این موضوع کاهش میزان عرضه گوشت تازه به واسطه قاچاق دام زنده است. آنچه در بازار داخلی شاهد آن هستیم افزایش قیمت گوشت است که شقه گوسفندی بدون دنبه از ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. گوشتی که خرده‌فروشی‌ها می‌خرند هم حدود ۸۹ تا ۹۰ هزار تومان است که با ۱۰ درصد سود به این مبلغ می‌رسد. گرانی در بازار وجود دارد که دلایل مختلفی که بارها به آن اشاره کرده ایم در بروز آن موثر بوده اند. قاچاق دام داریم اما تمام دام موجود در کشور قاچاق نشده و هنوز هم دام پرواری و مولد در کشور وجود دارد. به هر ترتیب عامل اصلی گرانی‌های اخیر قاچاق دام بوده، چراکه دام زیادی از کشور خارج می‌شود که الآن این مسائل بروز پیدا کرده است. احتمال داده می‌شود در روزهای اخیر از میزان قاچاق دام زنده از کشور کاسته شده باشد اما به دلیل آن‌که حجم قابل توجهی از نیاز بازار به صورت قاچاق دام از کشور خارج شده، در شرایط فعلی بازار با کمبود و افزایش قیمت گوشت مواجه شده است.

دام پرواری به بازار می‌آید اما میزان آن در کشور به شدت کاهش یافته است و موجودی دام فعلی کفاف بازار را نمی‌دهد و فروشنده به خاطر کمبود دام اعمال نرخ می‌کند و قیمت را افزایش می‌دهد. واردات دام از رومانی کلید خورده و اگر این کار صورت بگیرد تاثیر خوبی بر بازار خواهد گذاشت و امیدواریم این اقدام هرچه سریعتر انجام شود. طبق گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی روزانه ۵۰ هزار رأس گوسفند زنده از رومانی وارد خواهد شد که این واردات گوشت را ارزان خواهد کرد. عرضه فراوان گوشت ۴۰ هزار تومانی در بازار قیمت این محصول را  کاهش خواهد داد و بازار را تعدیل خواهد کرد. امروز قیمت فعلی گوشت در بازار غیر واقعی است، از این رو امیدواریم که با واردات دام زنده و تشدید جلوگیری از قاچاق دام از مرزهای کشور بازار گوشت داخل به تعادل برسد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.