صفحه اصلی / اسلایدر / تنش در بازار میوه شب عید
تنش در بازار میوه شب عید

ورود دیرهنگام سازمان تعاون روستایی به خرید میوه گرانی را کلید خواهد زد

تنش در بازار میوه شب عید

با توجه به آنکه تا پایان سال جاری و شب عید زمان کمی باقی مانده بازار میوه دچار نوسانات قیمتی شده است که این موضوع تامین و گرانی بازار شب عید را رقم خواهد زد.

شایلی قرائی

بازار میوه به عنوان یکی از محوری‌ترین اقلام سبد غذایی خانوار با نوساناتی روبروست که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند. افزایش هزینه سردخانه ها عامل اصلی نوسان قیمت در بازار عنوان شده است. اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران درباره آخرین تحولات بازار میوه شب عید اظهار کرد: با افزایش تقاضا در ایام پایانی سال، نوسان قیمت میوه تا حدی در بازار منطقی است. وی با اشاره به اینکه سیب، پرتقال و نارنگی از عمده میوه‌های پرتقاضا در بازار شب عید به شمار می‌رود، افزود: با توجه به فراوانی تولید و ذخیره مناسب مانده در سردخانه ها، جای هیچگونه نگرانی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت در بازار نیست.

کارگر با تکذیب کمبود عرضه سیب در ایام پایانی سال گفت: با توجه به آنکه مصرف سیب به مرکبات در شب عید ۷۰ به ۳۰ درصد است، از این رو با مدیریت به سهولت می‌توان این مساله را کنترل کرد. رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در پایان تصریح کرد: با توجه به فراوانی تولید مرکبات، قیمت این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب است و در هفته‌های اخیر تنها به سبب افزایش هزینه سردخانه‌ها،قیمت ها  تا حدی افزایش یافته است.

بر اساس اخبار منتشر شده مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد که عرضه میوه شب عید شامل سیب درختی و پرتقال با قیمت های مصوب ستاد تنظیم بازار از ۲۰ اسفندماه امسال در سراسر کشور انجام می شود. حسین شیرزاد افزود: با مباشرت سازمان تعاون روستایی و اتحادیه باغداران تاکنون در مجموع ۷۰ هزارتن پرتقال و سیب درختی از شمال و جنوب کشور خریداری شده است.  وی اظهارداشت: از این میزان، ۳۰ هزار تن سیب درختی تامین و به استان ها ارسال شده است.  شیرزاد ادامه داد: تاکنون ۴۰ هزار تن پرتقال خریداری شده که ۳۰ هزار تن آن تامسون شمال و ۱۰ هزار تن والنسیای جنوب کشور است.  وی اضافه کرد: برای شب عید تا به امروز ۱۲ هزارتن پرتقال به ۱۰ استان کشور حمل شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای تامین به هنگام و قیمت میوه شب عید، هشت هزار تن پرتقال و ۶ هزار تن سیب درختی ذخایر احتیاطی در نظر می گیریم تا در صورت لزوم به بازار عرضه شود.  وی افزود: برای رضایتمندی مردم در شب عید، عرضه مستقیم سیب درختی و پرتقال در دستور کار داریم.  شیرزاد درباره بالا بودن قیمت میوه در بازار نیز گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال در شمال کشور بین ۲۸۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان است که با نرخ مناسب در میادین میوه و تره بار عرضه می شود.  وی علت گرانی میوه در سطح خرده فروشی ها را خلاءهای قانونی و نظارتی بیان کرد.

عرضه سیب سوپر کاهش یافته است

حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار

ورود دیرهنگام سازمان تعاون روستایی به خرید پرتقال و سیب موجب شد تا قیمت سیب و پرتقال با نوساناتی در بازار روبرو شود. هم چنین کمبود عرضه سیب سوپر در بازار شب عید را هم پیش بینی می کنیم چراکه با توجه به سرمازدگی بهاره و از بین رفتن بخشی از تولید، عرضه سیب سوپر کاهش یافته است. اما کمبودی در عرضه سیب ممتاز و درجه یک نداریم. به هر ترتیب با توجه به آنکه در تابستان کمبود سیب درختی در ایام پایانی سال را به مسئولان هشدار داده بودیم، از این رو امیدواریم در بحث تنظیم بازار شب عید این مسئله پیش بینی شده باشد.

از طرفی دیگر افزایش صادرات را دلیل اصلی گرانی کیوی در بازار است. در ماه‌های اخیر همزمان با اوج برداشت کیوی، صادرات رونق گرفت که این امر موجب شد به سبب کمبود عرضه در بازار قیمت با نوساناتی در بازار روبرو شود، ممکن است این روند در ایام پایانی سال ادامه یابد. با ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال، قیمت میوه با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در بازار روبرو خواهد شد اما مجدد بازار به روال عادی خود باز خواهد گشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.