صفحه اصلی / استان ها / سمنان / “سن”بلای جان گندم استان سمنان

“سن”بلای جان گندم استان سمنان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان اینکه گندم تولیدی این استان از ایوانکی تا دامغان کیفیت چندانی ندارد گفت: وجود آفت سن یکی از مهمترین دلایل کیفیت پایین گندم در این مناطق است؛ چرا که آفت سن بخش مهمی از مهم‌ترین پروتئن‌ها و خواص این محصول را از بین می‌برد.

استانها/ آفت سن

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدباقر منوچهری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گندم از کشت‌های اولویت‌دار در کشور و استان است، گفت: بیش از ۳۸ درصد اراضی کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص دارد.

وی افزود: ۳۱ هزار و ۸۰۰ هکتار از ۸۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت این استان زیرکشت محصول استراتژیک گندم قرار دارد.

وی با بیان اینکه گندم تولیدی استان سمنان به‌اندازه مصرف آن در استان است افزود: گندم در همه شهرستان‌ها و بخش‌های این استان از ایوانکی در غربی‌ترین نقطه استان تا کالپوش و میامی در شرقی‌ترین نقطه این استان پهناور کشت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان اینکه گندم استان جز در برخی مناطق شرقی این استان از کیفیت بالایی برخوردار نیست تصریح کرد: به استثنای برخی مناطق شرق استان و خصوصاً کالپوش که گندم آن با با کیفیت‌ترین گندم‌های کشور قابل مقایسه است گندم تولیدی در دیگر نقاط این استان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و از همین رو بخشی از گندم مورد نیاز استان از استان‌های دیگر و از جمله گندم با کیفیت استان گلستان تهیه و در اختیار کارخانه‌های آرد استان قرار می‌گیرد.

سال ۸۹ سال طلایی گندم‌کاران استان سمنان

منوچهری با بیان اینکه خوشبختانه جهاد کشاورزی استان برنامه بسیار خوبی برای مبارزه با آفت سن در این مناطق آغاز کرده ادامه داد: همچنین جهاد کشاورزی ارقام کیفی گندم را تهیه و به‌صورت بذر در اختیار گندم‌کاران استان قرار داده تا به کیفیت گندم تولیدی استان کمک کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان اینکه سن موجود مقاومی است افزود: این موجود زنده جهش ژنتیکی داشته و به مرور در برابر هر سمی که برای مقابله با آن استفاده می‌شود، مقاوم می‌شود و از همین رو مبارزه با این آفت بسیار سخت و زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه امسال ۸۵ هزار تن گندم استان خرید تضمینی شد خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۱۴ میلیارد تومان طلب گندم‌کاران استان به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شده و کشاورزان هیچ طلبی از این اداره کل بابت فروش گندم ندارند.

این مدیر مسؤول با اشاره به میزان تولید و خرید گندم تضمینی این استان در ۱۰ سال گذشته گفت: سال ۸۹ با ۱۰۴ هزار تن بیشترین خرید تضمینی گندم در این استان ثبت شده و سال ۹۵ با ۹۹ هزار تن و ۹۷ با ۸۵ هزار تن به ترتیب بیشترین خرید تضمینی گندم در این استان ثبت شده است. البته دسترسی به آمار خرید گندم در سال‌های قبلی و از جمله سال‌های آغازین ۴۰ ساله بعد انقلاب به دلیل عدم وجود یک سامانه دقیق غیرممکن است.

کارخانه آرد سرخه تنها کارخانه بازمانده از سال‌های پیش از انقلاب

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان از تلاش برای کیفیت‌بخشی به آرد این استان خبر داد و اضافه کرد: هر ساله بخشی از گندم مورد نیاز استان از گندم کیفی دیگر استان‌ها تأمین می‌شود و امسال نیز در همین راستا تاکنون بیش از ۳۰ هزار تن گندم با کیفیت از استان گلستان خریداری و به همراه گندم با کیفیت شرق استان در اختیار کارخالنه‌های آرد استان قرار گرفته است.

وی از تلاش برای کیفی‌سازی آرد خبازی‌های استان خبر داد و گفت: با اقداماتی که صورت گرفته خوشبختانه آرد با کیفیتی در اختیار خبازی‌های استان قرار می‌گیرد و نان تولیدی استان عمدتاً از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

منوچهری از وجود پنج کارخانه آرد فعال در این استان خبر داد و گفت: این پنج کارخانه در شهرهای گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان و شاهرود فعالیت و آرد مورد نیاز استان را تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه این کارخانه‌ها بیش از نیاز استان آرد تولید می‌کنند ادامه داد: بخش قابل توجهی از آرد تولیدی استان به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان اینکه کارخانه آرد سرخه تنها کارخانه آرد پیش از انقلاب در استان است افزود: چهار کارخانه آرد نیز همگی در سال‌های پس از انقلاب در استان راه‌اندازی شدند.

عرضه برنج و شکر با قیمت دولتی در ایام منتهی به عید

وی از خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی، تأمین گندم صنوف و خبازی‌ها و مصارف داخلی این محصول مهم و همچنین تأمین کالاهای استراتژیکی همچون برنج، شکر و روغن برای تنظیم بازار به عنوان مهم‌ترین وظایف اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها نام برد و افزود: این محصولات همگی با قیمت مصوب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

وی از برنامه‌ریزی برای تأمین این محصولات برای بازار شب عید خبر داد و اظهار کرد: امسال سازمان غله کشور برای تأمین ۲۰ هزار تن برنج و ۱۰ هزار تن شکر برای تنظیم بازار در آستانه نوروز برنامه‌ریزی کرده که برش و سهم استانی از این برنامه به‌زودی اعلام می‌شود.

وی در بخش دیگری به خرید تضمینی دانه‌های روغنی در استان اشاره و تصریح کرد: در دو سال گذشته علاوه بر آفتابگردان که از گذشته‌های دور در استان و خصوصاً شرق استان کشت می‌شده، کشت آزمایشی کلزا نیز در استان آغاز شده است.

منوچهری از خرید تضمینی ۶۲۵ تن کلزا از مزارع استان در سال‌جاری خبر داد و گفت: البته میزان کشت این محصول در استان به علت آزمایشی بودن زیاد نبوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی کشت این دانه روغنی مهم نیز در استان توسعه بیابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.