صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تایم لپس رشد “سمندرک” + فیلم
تایم لپس رشد “سمندرک” + فیلم

تایم لپس رشد “سمندرک” + فیلم

اخیراً یک فیلم کوتاه و هیجان انگیز از رشد جنین "سمندرک" (newt) منتشر شده است که طی آن می‌توان مشاهده کرد که چگونه این جانور آبزی و دوزیست طی مدت سه هفته از یک تک سلولی به یک جاندار بالغ تبدیل می‌شود.

سمندرک

به گزارش کسب و کار نیوز وبه نقل از دیلی میل ، “جان وان ایکِن” (Jan van IJken) کارگردان هلندی موفق به ایجاد یک فیلم با جزئیات خیره کننده از لحظه ایجاد و بلوغ این جاندار شده است. نام این فیلم “شدن” (Becoming) است.

سَمَندَرَک جانوری آب‌زی و دوزیست از خانواده سمندریان است. سمندرک‌ها نسبتاً کوچک‌تر از بسیاری از سمندرها هستند و در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا زندگی می‌کنند. سمندرک‌های بالغ بدنی شبیه به مارمولک دارند و ممکن است کاملاً آبزی باشند یا اینکه در خشکی زندگی کنند و هر سال برای تولید مثل به آب بازگردند.

این کارگردان فیلم خود را با نشان دادن “فرآیند جهانی” از تقسیم یک سمندرک تک سلولی و تکثیر آن به چند سلول آغاز کرد که این فرایند “رویان‌زایی” (embryogenesis) نام دارد.

ایکن این فرآیند را “پیدایش معجزه آسای حیوانات” (miraculous genesis of animal life) توصیف کرد.

وی گفت: همانطور که در فیلم مشخص است مراحل رشد جنین برای همه حیوانات تقریباً یکسان است. در این فیلم یک جاندار تک سلولی به یک موجود کامل و پیچیده دارای قلب و جریان خون تبدیل می‌شود. با کمک چند میکروسکوپ من توانستم فیلم تایم لپس تبدیل یک تک سلولی زیگوت به لارو را تولید کنم.

یاخته تخم یا زیگوت، یاخته‌ای است که از بارورسازی یا باروری (در جاندارانی که چرخهٔ دودسته‌ای دارند) یا همجوشی (در جاندارانی که چرخهٔ تک‌دسته‌ای دارند) گامت‌های نر و ماده پدید می‌آید و همواره یک یاختهٔ دودسته به شمار می‌آید.

وی درمورد مراحل رشد این جاندار اینگونه توضیح داد: نخست، زیگوت تک سلولی تحت چند مرحله از شکاف قرار می‌گیرد که در آن یک سلول به چندین سلول کوچک و بدون افزایش توده تقسیم می‌شود. در این مرحله، جنین سلول‌های بسیاری تولید کرده است که به یک” تَنداله” یا یک توپ از سلول‌ها تبدیل می‌شود، سپس تنداله روند لایه زایی را آغاز می‌کند.

جوانه یا تَنداله (blastula) به گویچه‌ای میان‌تهی از یاخته‌های پدیدآمده در نخستین گام فرایند رویان‌زایی در جانوران می‌گویند. جوانه ساختاری کروی در فرایند تشکیل جنین است که از یک ردیف یاخته در اطراف و یک حفرهٔ پر از مایع در مرکز تشکیل شده است. لایه‌زایی یا کُمالِگی فرایند تشکیل کُماله از تَنداله است.

این زمانی است که سلول‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند تا سه لایه مختلف سلول‌ها به نام برون‌پوست، میان‌پوست و درون‌پوست ایجاد شوند.

درون‌پوست سیستم عصبی حیوانی را در بر می‌گیرد، در حالی که میان‌پوست ماهیچه و بافت همبند ایجاد می‌کند.

در نهایت، درون‌پوست به عنوان پایه‌ای برای سیستم گوارش و سایر اندام‌های داخلی عمل می‌کند.

از آنجا روند تشکیل صفحه عصبی جنین در جایی که برون پوست به بافت عصبی برای تشکیل مغز و نخاع تبدیل می‌شود، آغاز می‌شود.

در نهایت، اندام‌زایی آغاز می‌شود که منجر به تشکیل ارگان‌های اصلی جاندار می‌شود. در این مرحله، قلب و چشم‌های جاندار قابل مشاهده خواهد بود.

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.