صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / در روزگار کنونی کسی که اصول آیت‌الله شاهرودی را نخوانده باشد مجتهد نیست

یک استاد دانشگاه علوم قضایی:

در روزگار کنونی کسی که اصول آیت‌الله شاهرودی را نخوانده باشد مجتهد نیست

یک استاد دانشگاه علوم قضایی معتقد است «در روزگار کنونی کسی که اصول آیت الله شاهرودی را نخوانده باشد مجتهد نیست».

ارتحال آیت‎الله هاشمی شاهرودی

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد اسماعیل‌تبار در آئین تجلیل از آیت‌الله هاشمی شاهرودی اظهار کرد: آیت‌الله شاهرودی از دهه ۶۰ درس خارج فقه فارسی و عربی خود را در ایران شروع کرد، وسواس زیاد استاد در خصوص محتوا و بروز رسانی باعث شد برخی عناوین از جمله کتاب بیع وی تا دم فوت نامبرده نیز سامان داده نشوند، این در حالیست که خیلی از درس‌هایی که الان داده می‌شود اصول نیست بلکه تاریخ اصول است یعنی گزارشی است از آنچه در گذشته رخ داده است.

این استاد دانشگاه علوم قضائی افزود: در روزگار کنونی کسی که اصول آیت الله شاهرودی را نخوانده باشد اصلاً مجتهد نیست، طبیعت این علم بگونه‌ای است که اگر پیشرفت نکند شیعه در جا خواهد زد.

وی تصریح کرد: حفظ انقلاب اسلامی به اجرایی شدن اصول صدر بستگی دارد، زیرا ساختار قوانین کشور باید عوض شود، وگرنه با قانونی که قبل از انقلاب تصویب شده و روح غربی دارد نمی‌توان جلوی لیبرالیسم آمریکا ایستاد.

اسماعیل‌تبار با اشاره به مشکلات فقهی امروز کشور گفت: در شرایطی که تحریم هستیم میلیون‌ها یورو تخصیص می‌دهند به فردی که نمی‌شناسند، جنبه فقهی شناخت اهلیت چنین شخصی را چگونه باید تبیین کرد.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم قضائی دانشجویان نخبه‌ای داریم که رتبه‌های زیر صد کنکور را دارند ولی با مباحث فقهی که روبرو می‌شوند تازه می‌فهمند فقه شیعه چه اقیانوسی است. دانشجویی می‌گفت من رتبه ۴۰ کنکور هستم ولی از دیشب تا الان بیش از سه صفحه از فلان کتاب فقه را نتوانستم بخوانم.

در ادامه، یک پژوهشگر علوم دینی به بیان شباهت آیت‌الله صدر و آیت‌الله شاهرودی پرداخت و گفت: آیت‌الله صدر شهید شد ولی بنا بر سنت الهی، خداوند آیت‌الله شاهرودی را به دنیای اسلام داد که می‌بینیم بعضی از آرا وی چقدر از شهید صدر جلوتر است.

حجت‌الاسلام سید بهاالدین ضیایی اظهار کرد: جایی که قرآن مهجور باشد، آنچه منصوب به آن است نیز مهجور خواهد بود. باید دید عامل مهجور واقع شدن آثار شهید صدر چیست.

این پژوهشگر علوم دینی افزود: برخی علما معتقدند کتاب‌های سنگینی همچون بحوث اگر ترجمه شوند از اصل می‌افتند، با این فرضیه که قرآن کریم را هم نباید ترجمه فارسی کنیم، ترجمه سبب توسعه یافتن دیدگاه‌های صاحب اثر می‌شود و همانگونه که خود مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در زمان حیات بیان فرموده بودند، از ترجمه شدن اثر گرانبهای خویش خرسند بودند.

ضیایی در پایان تصریح کرد: همه این درس و بحث‌ها و سال‌ها مجاهدت علمی علمای اسلام برای اینست که نتایج در کتاب‌ها نمانند بلکه در قوانین و محاکم اسلامی ظهور و بروز بیرونی داشته باشند و بکارگیری شوند تا خیر آن به جامعه اسلامی و مردم برسد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.