صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / قضات نباید تحت تأثیر فضاهای ملتهب در جامعه قرار بگیرند

قائم‌مقام رییس کل دادگستری استان تهران:

قضات نباید تحت تأثیر فضاهای ملتهب در جامعه قرار بگیرند

قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: قضات نباید به واسطه فضای ملتهب جامعه، تحت تأثیر مسائل حاشیه‌ای خارج از پرونده قرار گیرند.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدی در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه با اشاره به اهمیت و جایگاه مهم دادستان در استقرار و امنیت و آرامش در جامعه اظهار کرد: دادستان‌ها، شمشیر عدلیه در مبارزه با مجرمین، زیاده‌خواهان، مفسدین و معارضین با قانون و در یک کلمه دادستان به عنوان مدعی‌العموم، حافظ نظم و امنیت در کشور است.

وی در ادامه به نکاتی که قضات باید در انجام رسالت خطیر خود بر عهده گیرند اشاره کرد و افزود: قوه قضائیه یکی از ارکان رکین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و هر چه قدر بیشتر بدرخشد، اعتماد و امید مردم به نظام بیشتر خواهد شد. بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی که وظایف قوه قضائیه در آن اصل احصاء شده، قوه قضائیه پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در اجتماع است.

وی عدالت‌محوری و حق‌مداری را انگیزه بعثت انبیاء دانست و ادامه داد: عدالت یکی از اوصاف خداوند است؛ چرا که او عادل است و عدالت خاستگاه فطری بشر است و مناصبی خطیر برای آن شرط عدالت لحاظ شده از جمله مرجع تقلید، امام جماعت و قاضی که باید عادل باشند و در این مورد هیچ بیانی رسا و فصیح‌تر از روایت نبی مکرم اسلام (ص) نیست که می‌فرمایند «ساعته عدل خیرٌ من عبادته سبعین سنه قیام لیلها و صیام نهارها» یعنی یک ساعت اجرای عدالت از هفتاد سال عبادت که روزها به روزه‌داری و شب‌ها به شب‌زنده‌داری سپری شود، برتر و افضل است و این سفره، توفیق بزرگی است که برای قضات گسترده شده و این هنر ماست که بتوانیم از این سفره ثواب برای آخرت خودمان، توشه و ذخیره‌ای اندوخته کنیم.

این مقام قضایی پرهیز و فاصله‌گرفتن از فضای ملتهب جامعه را نکته مهمی دانست که باید توسط قضات مورد توجه قرار گیرد و در این مورد بیان کرد: قضات نباید تحت تأثیر فضاهای ملتهب در جامعه قرار بگیرند و استناد این مطلب هم آیه شریفه قرآن کریم است که خداوند به حضرت داوود می‌فرماید «یا داوود انا جعلناکم خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق و لاتتبعوا الهوی». با توجه به این موضوع و داستان قرآنی قاضی نباید بواسطه فضای ملتهب جامعه تحت تأثیر مسائل حاشیه‌ای خارج از پرونده قرار بگیرد و از عدالت خارج شود.

قائم‌مقام دادگستری کل استان تهران، رعایت اخلاق‌مداری را توسط قضات یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق عدالت و برای اینکه مردم طعم شیرین عدالت را بچشند، رعایت اخلاق‌مداری بسیار اهمیت دارد و همکاران قضایی و اداری ما مکلفند با مردم با حسن خلق رفتار کنند. استناد علمی این مطلب نیز روایت حاضر از نبی مکرم اسلام (ص) است که فرمودند «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» یعنی من برای این مبعوث شده‌ام که مکارم اخلاق را در جامعه پیاده کنم و بر این مبنا یک فرد مجرم که به مجازات محکوم شده و در حال حرکت به محل اجرای حکم است ما حق نداریم به او توهین کنیم و همه انسان‌ها اعم از مجرمین و غیر مجرمین، شاکی و متهم و خواهان و خوانده و هر کسی که پیش ما برای تظلم‌خواهی مراجعه می‌کند، وظیفه اخلاقی و شرعی ما برخورد با متانت و حسن خلق با وی است و این تکلیف متوجه قضات، کارکنان اداری، مسئولین نظامی و انتظامی و حتی سایر مسئولین اجرایی کشور است که توجه داشته باشند مخاطب اخلاق‌مداری بر اساس شریعت اسلام همه آحاد مردم هستند و در این رابطه حتی کسبه هم باید مشتری‌مداری را در جامعه ترویج کنند و در آن پیشگام باشند و اگر ما در این زمینه کار کنیم، تردید نکنید که در هر جایی خدمت کنیم، رضایت‌مندی مردم بیشتر از آنچه که هست، خواهد شد.

در ادامه این مراسم، امام جمعه و فرماندار این شهرستان و همچنین رئیس دادگستری گزارشی از عملکرد و مسائل و مشکلات موجود را بیان کردند و در پایان، عباس رضایی با دریافت ابلاغ قضایی خود به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه رسماً آغاز بکار کرد.

در این مراسم از خدمات صالحی در دوران تصدی دادستانی عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه نیز تقدیر بعمل آمد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.