صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / انعقاد تفاهم نامه کانون وکلا با دادگستری در رابطه با تسهیل ورود و خروج وکلا به محاکم قضایی
انعقاد تفاهم نامه کانون وکلا با دادگستری در رابطه با تسهیل ورود و خروج وکلا به محاکم قضایی

امینی خبر داد

انعقاد تفاهم نامه کانون وکلا با دادگستری در رابطه با تسهیل ورود و خروج وکلا به محاکم قضایی

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز از انعقاد قراردادی با دادگستری مبنی بر تسهیل روند ورود و خروج به اماکن قضائی و تاکید بر رعایت شئون حرفه‌ای اعضای کانون وکلا دادگستری، مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری خبر داد.

عیسی امینی

عیسی امینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه صبح امروز (سه شنبه) جلسه‌ای میان کانون وکلای دادگستری مرکز، رئیس مرکز مشاوران قوه قضائیه و رئیس کانون کارشناسان با رئیس اداره حفاظت اطلاعات استان تهران، رئیس کل دادگستری تهران و نماینده مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که در چند ماه اخیر دنبال کردم و جلسات مهمی هم در رابطه با آن برگزار شد، بحث حل مشکل بازدید بدنی همکاران ما در استان تهران بود. دادگستری استان تهران به لحاظ اینکه به استان و پایتخت کشور مربوط می‌شود از حساسیت‌های امنیتی و حفاظتی بیشتری برخوردار است، طبعاً گام برداشتن در این امور روند پیچیده‌تری داشت ولی ما ناامید نشدیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، خاطرنشان کرد: ما در ابتدا با جلساتی که خدمت رئیس محترم محاکم تهران جناب آقای پوریانی داشتیم و همت ارزشمند ایشان توانستیم در مرحله دوم خدمت آقای فاضلی برسیم. ایشان بسیار با مهربانی برخورد کردند و خودشان اعتقاد داشتند کرامت و شأن وکیل حفظ شود و بر همین اساس این امر را در برنامه کار خود قرار دادند. پس از حدود ۳ جلسه فنی قرار بر آن شد به نسبت تعداد اعضای کانون وکلای دادگستری استان تهران، مرکز مشاوران و کارشناسان رسمی دادگستری هزینه نصب گیت های بازرسی مورد نیاز را به نسبت متقبل شویم.

وی، ادامه داد: همچنین قرار شد بحث‌های اینترنتی، دیتابیس و سایر امکانات نرم افزاری که هزینه بالایی هم دارد را قوه قضائیه برعهده بگیرد. پس از این مذاکرات موفق امروز قرار دادی را با ۵ امضا منعقد کردیم. در این قرارداد ابتدا قصد داریم به تدریج و با توجه به وضعیت مالی کانون‌ها نسبت به خرید و نصب این گیت های الکترونیکی اقدام شود. امیدوار هستیم که بتوانیم تا پیش از سال جدید در دو مجتمع مهم تهران به عنوان شروع و افتتاحیه استفاده از این گیت ها را اجرایی کنیم، اما امید بسیاری داریم که ان شاءالله این روند را ظرف چندماه ، عاجل به طور کامل در تهران اجرایی کنیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید براینکه در راستای اجرای این طرح ما صرفاً به دنبال تکریم وکلای دادگستری نیستیم، بیان کرد: در این توافق اساس فکر بر این است که خود نظارتی وجود داشته باشد و طی قراردادی که با قوه قضائیه منعقد کردیم متعهد شدیم که بعضی از اشیا ء ممنوعه را مانند سلاح‌های سرد و گرم و افشانه با خودمان حمل نکنیم و حمل سایر موارد بلامانع است. در عبور از گیت نیز از روش‌های الکترونیک چشمی استفاده خواهد شد. بازدید بدنی قطعاً نخواهد داشت و از قبل عکس وکلا با لباس و ردای وکالت در سیستم الکترونیک تعریف می‌کنیم، تا بدون حضور شخص برای نظارت ورود و خروج با سیستم‌های الکترونیک فوراً امکان ورود و خروج از این گیت را داشته باشیم.

امینی با اشاره به امکان تخلف در این سیستم، تصریح کرد: فرضاً در صورت حمل موارد ممنوعه خود کانون‌های وکلا باید بر رفتار وکیل متخلف نظارت کنند. قوه قضائیه اعلام کرد که به این امر ورود نمی‌کند. اگر چنین تخلفی صورت گرفت بار اول مدت محدود بار دوم مدت بیشتر وکیل متخلف از استفاده از گیت اختصاصی محروم می‌شود اما از عبور از گیت های عمومی محروم نخواهد شد، زیرا حق آن است. امروز به رئیس کل دادگستری هم گفتم که ما انتظار داریم در کلام هم قضات و مدیران احترام وکلا را حفظ کنند. جالب این است ما در سوگندی که یاد می‌کنیم احترام به قاضی دادگستری و کارکنان اداری جزء بخشی از سوگند ماست.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، بیان کرد: امیدواریم این تکریم به همین گیت بسنده نشود و ما به تدریج گامی برداریم که منجر به اعتماد کامل میان مردم، قضات و وکلا شود. به عقیده من شأن قاضی دادگستری بالاترین شأن است زیرا ایشان مرجع عدالت است و در تمام کشورهای در حال توسعه و مدرن احترام به قاضی احترام به عدالت است. ما به دنبال دادگستری مقتدر و با شأن بالا هستیم. زیرا این دادگستری وکیل مقتدر و وکیل با شأن و کرامت را تحمل می‌کند. اساس تفکر ما تعامل سازنده و ایجاد اعتماد میان وکیل و قاضی است. اگر وکیل و قاضی شئونات را رعایت کنند، تردید ندارم مردم به دستگاه قضائی اعتماد بیشتری خواهند داشت.

وی، افزود: از زحمات مدیران قضائی بسیار سپاسگزار هستم و امیدوارم بتوانیم این جلسات را با رئیس محاکم و رئیس کل و رئیس حفاظت توسعه دهیم و گامی مثبت برای حفظ کرامت همکارانمان برداریم. ما به دنبال تکریم مردم هستیم. خوشبختانه در دو سال اخیر و پیرو دستور رئیس قوه قضائیه بحث تکریم بیشتر و جدی تر مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر نیز ما انتظار داریم لطفی که در حق وکلای دادگستری، مشاوران حقوقی و کارشناسان رسمی دادگستری داشتند به تدریج و با امکانات بیشتر به ملت ما تعمیم پیدا کند.

وی، عنوان کرد: جایگاه و شأن دادگستری به قدری دارای اهمیت است که این تکریم در ذات آن قرار دارد. این روند به عقیده من روبه رشد و امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

امینی در رابطه با مجتمع‌های هدف برای اجرای مقدماتی این طرح، خاطرنشان کرد: ما قصد داریم قبل از شروع سال نو در ابتدا این مراحل را در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تکمیل کنیم و آن را در مجتمع شهید بهشتی اجرا کنیم به شرط آنکه با موانع برخورد نکنیم و به همکاران قول می‌دهم در چند ماه آینده قطعاً به دنبال راه اندازی و اجرای آن هستیم. این اراده در دادگستری به نحو احسن وجود دارد. بر آورد هزینه این طرح برای کانون‌های وکلا شاید مبلغی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان باشد. همت مرکز مشاوران و کانون کارشناسان این است که گیت ها مدرن تر باشند و آزادی عمل وکلا بیشتر باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، تصریح کرد: همانطور که قوه قضائیه به کانون وکلا اعتماد کرد ما نیز به وکلای خود اعتماد داریم. این قرارداد حکایت از آن دارد که اگر وکیلی تخلف کرد بر ذمه دیگری نوشته نشود. به وکلا این وعده را می‌دهم از هیچ تلاشی برای رعایت شأن وکیل دریغ نکنم. حفظ شأن وکیل اوج افتخار ماست و سایر امور اجتماعی و رفاهی اولویت دوم ما است. وکلای دادگستری بارها به شرف خود سوگند یاد کردند و انتظارشان این است که این شرف و شئونات حفظ شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.