صفحه اصلی / سرخط خبرها / اپرای پردیس و پریسا؛ نویدبخش تحقق اپرای ایرانی
اپرای پردیس و پریسا؛ نویدبخش تحقق اپرای ایرانی

اپرای پردیس و پریسا؛ نویدبخش تحقق اپرای ایرانی

اپرای عاشقانه پردیس و پریسا ساخته لوریس چکناواریان در تالار وحدت به روی صحنه رفت تا جوانه‌های امید برای تحقق اپرای ایرانی جان بگیرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، لوریس چکناواریان در تالار وحدت به تماشای اپرایی نشست که خود چهل سال قبل آنرا نوشته بود. اپرایی که داستان عشق بین پردیس و پریسا را در تقابل با دیوی بد طینت روایت می‌کرد.
این اپرا که در سال ۱۳۵۱ ساخته شده بود برای نخستین بار در سال۱۳۵۲ در تالار وحدت اجرا شد.
پیشتر اپرای پردیس و پریسا با گروه اپرای «آیو» به رهبری پیمان منصوری برای برنامهٔ بزرگداشت لوریس چکناواریان با عنوان «۸۰ سال لوریس چکناوریان»، در ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۶ در تالار وحدت بصورت کنسرتانت و بدون بهره‌گیری از مولفه‌های نمایشی به روی صحنه رفته و پس از چهار دهه، برای اولین بار در ایران اجرا شده بود.
این اثر چکناواریان بارها در کشورهایی چون انگلستان، ایالات متحدهٔ آمریکا و ارمنستان اجرا شده‌است.
قطعات ملودیک زیبا در کنار شخصیت پردازی سازی دلنشین و‌ داستانی جذاب، به دور از پیچیدگی‌های دراماتیک این اثر را برای هر مخاطبی جذاب کرده است تا حدی که این اثر پس از گذشت بیش از چهار دهه همچنان تازگی و طراوت خود را حفظ کرده و جایگاه خود را بعنوان یک اپرای ماندگار ایرانی در تایخ موسیقی ایران تثبیت کرده است.
از ویژگی‌های بارز اجرای دوشنبه شب اپرای پردیس و‌پریسا صدادهی و دینامیک مطلوب ارکستری بود که نوازندگانش عموما از میان نوازندگان ارکسترهای ایران از جمله ارکستر ملی و سمفونیک انتخاب شده بودند. اجرایی که از توانمندی‌های بالقوه این نوازندگان برای رسیدن به سطوح بالای نوازندگی حتی در اپرا حکایت داشت.
در این اپرا یاشار احمدی در نقش پردیس( تنور)، شیوا سروش در نقش پریسا و آناهیتا حسین زاده در نقش ملکه‌کبوترها ( سوپرانو)، عامر شادمان در نقش دیو (باس) ایفای نقش کردند.
یکی از دشواری های تقابل ادبیات فارسی و‌موسیقی کلاسیک‌ دو‌هجایی بودن زبان فارسی و سه هجایی بودن خوانش در موسیقی کلاسیک غربی است که اجرای اپرای کلاسیک به زبان فارسی را همواره با دشواری‌هایی همراه می‌کند که فائق آمدن بر آن نیازمند غنای تکنیکی خوانندگان است ‌که هنرمندان اجرای اپرای پردیس و‌پریسا با اتکا به تکنیک ستودنی اجرایی خود بر این مشکل بخوبی فائق آمدند.
اجرای زیبای اپرای پردیس و‌پریسا ثابت کرد که رسیدن به اپرای ایرانی در مسیر دشوار و غیر ممکنی قرار ندارد و‌کافی‌ست به آهنگسازان جوان فرصت عرض اندام داده شود و در تربیت خوانندگان به مدد مدیریت کارآمد و حمایت همه جانبه نهادها کوشید. به هر شکل این اثر در دوران‌ جوانی خالق خود نوشته شده است که جدای از استعداد ذاتی، توفیق خود را در عرصه موسیقی به مدد آموزش در نظامی استاندارد و ‌آکادمیک و سالها تلاش و ممارست بدست آورده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.