صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / کاهش هزینه ها با تولید بدون کارخانه
کاهش  هزینه ها  با  تولید بدون کارخانه

«کسب و کار» طرح تولید بدون کارخانه را بررسی می‌کند

کاهش هزینه ها با تولید بدون کارخانه

یکی از طرح هایی که علاقه بخش خصوصی را برای تکمیل پروژه های صنعتی و احیای واحدهای اقتصادی و صنعتی، افزون می کند و اخیرا هم معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت از نهایی شدن دستور العمل آن خبر داده است، طرح تولید بدون کارخانه است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز بر اساس این طرح نیروی جوان و تحصیل کرده امکان استفاده از دانش آکادمی برای راه اندازی فعالیت های اقتصادی بدون سرمایه آنچنانی را خواهند داشت. نمونه بارز این امر استارتاپ ها هستند که با کمترین هزینه قابل راه اندازی اند. از نظر کارشناسان یکی از مزایای مدل طرح تولید بدون کارخانه ظهور برندهای قدرتمند استارتاپی است.
منظور از این مدل راه اندازی یک کسب و کار تولید-محور استفاده بهینه از امکانات، ظرفیت ها و زیرساخت های موجود، بدون نیاز به سرمایه گذاری عمده می باشد. تولیدی هایی که در سطح کشور وجود دارند عمدتاً با بهره گیری از استراتژی تولید بدون کارخانه فعالیت می کنند. فرد یا کسب و کاری که تولید بدون کارخانه انجام می دهد، یک برند را به نام خود ثبت کرده و سیستم بازاریابی و برندینگ منحصر به فردی برای خودش ایجاد کرده است اما خودش تولید را ادامه نخواهد داد، بلکه تولید را برون سپاری کرده و آن را به یک کارخانه دیگر واگذار خواهد کرد.
این مدل جدید امروز در بسیاری از کشورهای دنیا کاربرد دارد و از آنجایی که کم هزینه و دارای مزیت است، با استقبال فراوان روبرو شده است. یکی از موارد مهمی که در ارتباط با این مدل در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است، ورود افراد تحصیل کرده به بازار کار بدون نیاز به هزینه و سرمایه برای راه اندازی کارخانه است که به افزایش سطح تکنولوژی و دانش فنی تولید منتهی شده و هم اشتغالزایی را در پی دارد.
در حال حاضر واحدهای متعددی در سطح کشور با برون سپاری بخش تولید، عملا درحال فعالیت تولیدی بدون کارخانه هستند، لکن با توجه به فقدان پروانه تولید، هیچ ارگانی آنها را به عنوان واحد تولیدی شناسایی نکرده و فعالیت آنها با مشکلات فراوانی نیز همراه است؛ به عنوان مثال در سازمان امورمالیاتی هزینه‌های تحقیق و توسعه فقط برای واحدهایی که دارای مجوز از وزارت صنعت،معدن وتجارت می‌باشند جزو هزینه‌های قابل قبول درنظر گرفته می‌شود.

تغییر ساختار سنتی کسب و کارها
محمد حسین برخوردار،عضو سابق اتاق تهران
یک سری خدمات در کشور وجود دارد که نیازمند به خطوط تولید نیست و در بخش‌های نرم‌افزاری قابل مشاهده است. در این بخش‌ها طرح تولید بدون کارخانه نتیجه می‌دهد. اما این طرح برای اقلام سرمایه‌ای و مصرفی مثل خودرو و یا اقلام مصرفی و سخت افزارها کاربردی ندارد و اصلا در این رابطه قابل اجرا نیست. در حال حاضر تغییرات زیادی در فضای اقتصادی کشور‌های دنیا در حال رخ دادن است که زمینه را برای ورود کارآفرینان فراهم می‌سازد. مغازه‌ها در حال ادغام با فروشگاه‌های زنجیره ای هستند و ساختار سنتی کسب و کارها و تولید ناچارا به سمت تغییرات روز می‌رود. بر همین اساس است که نگرش سنتی به تولید تغییر جدی‌ای پیدا کرده است. در مدل تولید بدون کارخانه افراد جوان و تحصیل کرده در هر زمینه‌ای که قادر به ارائه خدمت هستند، می‌توانند ورود کنند و برندسازی کنند. همچنین این امر بستر خوبی برای افزایش اشتغال نیروی کار است. نمونه مهم این امر استارتاپ‌ها هستند که برندسازی معتبری دارند. هم هزینه تمام شده تولیدات بدون کارخانه پایین است و هم کیفیت خدمات بالا است. بر همین اساس این تولیدات که نمونه بارز آن را در استارتاپ‌ها می‌بینم، جایگاه معتبری در کشور یافته‌اند و بعضا برندهای قدرتمندی هستند. مردم نیز از تولیدات آنها استقبال می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.