صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / کاهش شدید هزینه های تولید با اینستکس
کاهش شدید هزینه های تولید با اینستکس

«کسب و کار» بررسی می‌کند

کاهش شدید هزینه های تولید با اینستکس

راه اندازی کانال مالی اینستکس که روز پنج شنبه اتفاق افتاد، افق روشنی را پیش روی ارتباطات تجاری ما با دنیا قرار داده است اما نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که از زمان راه‌اندازی این سازوکار ویژه مالی تا زمانی که به‌طور کامل جا بیفتد، حداقل 6 ماه تا 1 سال زمان خواهد برد.

به گزارش کسب و کار نیوز، راه اندازی کانال مالی اینستکس که روز پنج شنبه اتفاق افتاد، افق روشنی را پیش روی ارتباطات تجاری ما با دنیا قرار داده است اما نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که از زمان راه‌اندازی این سازوکار ویژه مالی تا زمانی که به‌طور کامل جا بیفتد، حداقل ۶ ماه تا ۱ سال زمان خواهد برد.
مسئله اساسی این است که در این بازه زمانی چه سیاست هایی می تواند به ارتباطات تجاری ما با اروپایی ها و بهبود آن؛ سرعت ببخشد؟ و در این راستا نقش تجار و دولتمردان ما چیست؟ از سویی مسئله مهم دیگر آن است که این سازوکار مالی تا چه اندازه بر بهبود شرایط اقتصادی کشور ما موثر است و آیا می توان روی آن برای خروج از فشارهای تحریم، امیدوار بود؟
اتحادیه اروپا که طی ۴ ماه گذشته باهدف حفظ برجام و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، در پی ایجاد یک کانال ویژه مالی برای ارتباط با ایران بود، سرانجام روز پنجشنبه بود که این سازوکار با عنوان «اینستکس» راه‌اندازی شد. INSTEX مخفف عبارت Instrument in Support of Trade Exchanges به معنای «ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری» است.
پدرام سلطانی در همین رابطه می‌گوید: موفقیت این ساز و کار در گروی عوامل مختلفی است و باید منتظر ماند تا جزئیات عملیاتی اینستکس نیز مشخص‌تر شود تا بتوان به سؤال‌هایی که در ذهن فعالان اقتصادی وجود دارد، پاسخ داد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در توضیح موانعی که احتمالا فعالان اقتصادی در کار با این سازوکار ویژه مالی با آن مواجه خواهند شد، می‌گوید: بیش از هر چیز برای یک فعال اقتصادی باید روشن شود که قرار است چگونه در قالب این سازوکار مالی، پول خودش را دریافت یا به فروشنده پرداخت کند.

سلطانی می‌‌گوید: ضروری است که ارتباط این سازوکار با شبکه بانکی و همچنین نحوه تسویه‌ حساب مشخص اعلام شود.

به گفته او اینکه ساز و کار ویژه مالی اروپا صرفاً به عواید حاصل از فروش نفت ایران اختصاص دارد یا سایر عواید تجاری و صادرات در آن واریز خواهد شد؛ نحوه رفتار بانک‌های اروپایی در قبال این سازوکار و همچنین مواجه آنها با تحریم‌ها همه از سؤالاتی است که در ذهن فعالان اقتصادی وجود دارد و قطعا در طول مدت زمانی که اروپا در پی تدارک راه اندازی اینستکس بوده، تلاش کرده تا به آنها پاسخ روشنی بدهد.

به اعتقاد سلطانی، جا افتادن اینستکس نیازمند طی یک‌ دوره طولانی است. اینستکس در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۶ ماه تا ۱ سال زمان می‌برد تا آزمون خودش را پس بدهد و اثبات کند که نقش اثرگذاری در عبور از تحریم‌ها دارد؛ بنابراین نباید انتظار کوتاه‌مدت از این سازوکار ویژه مالی داشته باشیم.

سلطانی تأکید کرد: آنچه در شرایط فعلی اهمیت دارد این است که روند عملیاتی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا بالاخره آغاز شده است؛ موضوعی که نشان‌دهنده جدیت اتحادیه اروپا در ایجاد یک راهکار جایگزین برای همکاری با ایران است.
رضا پدیدار، عضو اتاق بازرگانی تهران
روی خوش تجارت با اروپایی‌ها
به نظر می‌رسد برخلاف آنچه که بعضی از فعالان اقتصادی اظهار دارند، این کانال مالی در مدت زمان کوتاه‌تری جا بیفتد و مسیر تازه و خوشایندی را پیش روی تاجران و بازرگانان قرار دهد. البته در این راستا لازم است که فعالان اقتصادی در رابطه با با طرف های تجاری خود شگردهای مختلفی را پیاده کنند. همه فعالان اقتصادی باید مسیر را رصد کرده و از ظرفیت ممکن این کانال مبادلات تجاری، برای بهبود روابط تجاری با اروپایی‌ها بهره بگیرند. همچنین این کانال به واردات و صادرات ما جریان بخشیده و هزینه مبادلات را پایین می‌آورد که به تبع تاثیر آن را در بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌توانیم، درک کنیم. یعنی تورم تولید کننده به شدت پایین خواهد آمد. پیش بینی می‌شود در یکی دو ماه آینده این کانال راه اندازی شود. بر همین اساس شاید لازم باشد همسو با آن سیاست‌های دولت نیز در عرصه تجارت هماهنگ و متناسب با این کانال طراحی شود و یا حداقل سیاست‌های دولت خللی در این ارتباط ایجاد نکند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.