به گزارش کسب و کار نیوز، امید خیری با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت دانشجویان در موضوع توسعه آموزش پزشکی، اظهار داشت: دلیل اصلی تشکیل کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی حضور دانشجو در امر آموزش و درگیر کردن آنها در این حیطه بود. این خلاء حس میشد که هیچ نهاد دانشجویی در این حیطه فعال نبود در حالی که دانشجویان از ذینفعان سیستم آموزش پزشکی هستند. از سوی دیگر جامعه ذینفع اصلی آموزش پزشکی است و وظیفه دانشجویان است که ضمن استفاده از این سیستم به بهبود آن نیز بپردازند.
دبیر علمی جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اساسنامه کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی در مهرماه سال جاری به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد، گفت: پس از ابلاغ این آئین نامه به دنبال این امر بودیم که هر چه سریعتر به ساختار مورد نظرمان در دانشگاهها برسیم و کمیتهها استقرار پیدا کنند. از طرفی در پی این بودیم که چگونه میتوانیم دانشجویان سراسر کشور را به نوعی در یک برنامه اجرایی که خودمان راهبری آن را به عهده داریم، در حوزه توسعه آموزش علوم پزشکی درگیر کنیم. با صحبتها و مشورتهایی که با اعضای کمیته و اساتید انجام دادیم و با پیروی از الگوهای استانداردی که در سطح بینالمللی برای دانشجویان در این حوزه تعریف شده بود به این رسیدیم که همزمان با همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، یک جشنواره نیز برگزار کنیم.
خیری در ادامه افزود: هدفمان این بود که در این جشنواره دانشجویان به ارائه ایدههای نوآورانه خود در حوزه توسعه آموزش علوم پزشکی بپردازند. در این جشنواره تاکید ما بر این است که دانشجو صرفاً به ارائه ایده خام نپردازد و خود را درگیر این حوزه کند و ایده آموزشی خود را در قالب یک نقشه راه کامل ترسیم کند.
دبیر علمی جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ایدهها باید کامل و جامع و بر اساس استانداردهای مشخصی ارائه شوند، خاطر نشان کرد: باید مشخص شود که چه نیاز آموزشیای باعث به وجود آمدن این ایده شده است. همچنین دانشجو باید این نیاز آموزشی را در ایران و خارج از کشور مرور و بیان کند که برای برطرف شدن این نیاز چه فعالیتهایی تا کنون صورت گرفته است. در ادامه امکانات و منابع انسانی مورد نیاز برای اجرا شدن ایده نیز با زمانبندی مشخص باید ذکر شود. میخواهیم دانشجو از این هم جلوتر برود و تمام منابع انسانی و امکاناتی که برای اجرا شدن ایده مورد نیاز است، با زمان بندی مشخص و ابزارهای ارزیابی موفقیت ایده را هم ترسیم کند.
هدف این جشنواره و در سطح کلانتر هدف کمیتهها این است که دانشجویانی داشته باشیم که ضمن دغدغه مندی نسبت به مشکلات آموزشی نسبت به حل مشکلات مبتنی بر شواهد نیز دغدغهمند باشند.
وی همچنین اضافه کرد: در حوزه توسعه آموزش دانشجویان را به سه تیپ مختلف تقسیم میکنیم؛ یک سری از دانشجویان صرفاً فراگیر هستند و احساس مسئولیتی نسبت به سیستم آموزشی ندارند که بخواهند فیدبک بدهند؛ بخشی از دانشجویان هم صرفاً فیدبک میدهند و مشکل را مطرح میکنند اما راهکاری ارائه نمیدهند. ما به دنبال این هستیم که دانشجویان را به سمتی ببریم که در پی برطرف کردن مشکل باشند و در عین مطرح کردن مشکل، راه حل آن را نیز در قالب یک ایده عملیاتی با نقشه راه ارائه دهند.
خیری درباره هدف از راه اندازی جشنواره گفت: هدف این جشنواره و در سطح کلانتر هدف کمیتهها این است که دانشجویانی داشته باشیم که ضمن دغدغه مندی نسبت به مشکلات آموزشی نسبت به حل مشکلات مبتنی بر شواهد نیز دغدغهمند باشند.
مهلت ارسال ایده به جشنواره تا ۱۵ اسفند ماه است
دبیر علمی جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی درباره روند اجرایی این جشنواره نیز توضیحاتی ارائه داد و خاطر نشان کرد: وقتی اسم کنگره و سمینار میآید یک غالب کلی در ذهن دانشجویان شکل میگیرد که سیستم استاندارد علمی مشتمل بر متد و نتیجه گیری است. اما در این جشنواره ما به دنبال این بودیم که علاوه بر اینکه محتوا را از دانشجویان دریافت میکنیم، آموزشی هم به آنها ارائه داده باشیم و نقشه راه را مشخص کرده باشیم که بدانند از آنها چه میخواهیم. از این رو مطالعاتی انجام شد و با بهره مندی از نظر اساتید و در نظر گرفتن استانداردهای بین المللی، فرمتی را طراحی کردیم و از طریق سایت جشنواره در اختیار دانشجویان قرار دادیم تا بر اساس این فرمت ایدههای خود را طراحی کنند.
این دانشجوی فعال همچنین توضیح داد: در این جشنواره مرکز ملی تحقیقات راهبردی علوم پزشکی «نصر» هم به عنوان برگزار کننده در کنار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی همکاری میکند. به علاوه اینکه شبکه جهانی یوسرن و کارگروه آیکرییت که در بدنه یوسرن است به عنوان حامی همکاری دارند. تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره آغاز شده و سایت آماده دریافت طرحهای دانشجویان است. برنامه ما این است که به منظور توانمندسازی دانشجویان اطلاعات و محتواهای مفید و مرتبط را در قالب کارگاههای آموزشی که برگزار میکنیم در اختیار دانشجویان قرار دهیم.
خیری با یادآوری این که مهلت ارسال ایده به جشنواره تا ۱۵ اسفند ماه است، بیان داشت: بعد از اینکه داوری مقدماتی ایدهها انجام شد، ارائه در حضور داوران که از اساتید حوزه آموزش علوم پزشکی هستند و پرسش و پاسخ انجام خواهد شد.
وی در توضیح شاخصهای ارزیابی ایدهها گفت: از شاخصهای کلی در خصوص ارزیابی ایدهها یکی این است که دانشجو تا چه میزان در تبیین نیاز آموزشی موفق بوده و مساله را به چه صورت توضیح داده و به بیان ضرورت پرداخته است. مورد مهم بعدی متدولوژی که مطرح شده چیست؟ ما در فرمتی که ارائه دادهایم پارامترهای بسیاری را لحاظ کردهایم و در آن به زمانبندی، منابع، ابزارهای ارزیابی و پارامترهای ارزیابی و شفافیت متدولوژی اشاره کردهایم.
یک ایده باید به فرآیند آموزشی تبدیل و نتایجش به بحث گذاشته شود
یک ایده نوآورانه آموزشی در حوزه علوم پزشکی باید قابلیت برون سپاری در مراکز دیگر و امکان تکرار پذیری با منابع و امکانات مختلف داشته باشد. به علاوه اینکه این مساله در ایدهها مورد بررسی قرار میگیرد که نیاز آموزشی که به وسیله این ایده برطرف میشود نهایتاً چه تأثیری در سیستم ارائه خدمات سلامت میگذارد.
دبیر علمی جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت خلاقیت و نوآوری در طرح ایدهها اظهار داشت: نوآوری اهمیت زیادی دارد از این منظر که آیا در ایده مطرح شده به یک خلاء پرداخته که تا به حال کسی به آن توجه نکرده است و میتواند تغییر بزرگی ایجاد کند و نهایتاً اینکه ایدهای که مطرح شده چقدر توانایی تکرار پذیری دارد. یک ایده نوآورانه آموزشی در حوزه علوم پزشکی باید قابلیت برون سپاری در مراکز دیگر و امکان تکرار پذیری با منابع و امکانات مختلف داشته باشد. به علاوه اینکه این مساله در ایدهها مورد بررسی قرار میگیرد که نیاز آموزشی که به وسیله این ایده برطرف میشود نهایتاً چه تأثیری در سیستم ارائه خدمات سلامت میگذارد و این تأثیر به چه شکل خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است یک دانشجو به نقصی در سیستم آموزشی بپردازد که بعداً بر اساس سیاستهای بالادستی نظام سلامت ما، اگر این آموزش به پزشکان عمومی ارائه شود بر نظام ارجاع تأثیر مثبت میگذارد و بار مالی زیادی را کاهش میدهد.
خیری در ادامه درباره دستاوردهای جشنواره توضیح داد: خروجی جشنواره قرار نیست فقط به طرح تعدادی ایده ختم شود بلکه به دنبال این هستیم ایدهها را تبدیل به فرآیند آموزش علوم پزشکی کنیم. انتظار داریم وقتی ایدهای در جشنواره مورد انتقاد قرار میگیرد و در پروسه داوری نقصهای آن برطرف میشود، در دانشگاه مربوطه با حمایتهایی که صورت میگیرد، به صورت پایلوت به یک فرآیند آموزشی تبدیل شود و نتایج آن در جشنواره مطهری مطرح شود. یک ایده باید به فرآیند آموزشی تبدیل و نتایجش به بحث گذاشته شود.
به گزارش مفدا، دبیر علمی جشنواره نوآوری در آموزش پزشکی در پایان با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت دانشجویان در موضوع توسعه آموزش پزشکی، اظهار داشت: دلیل اصلی تشکیل کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی حضور دانشجو در امر آموزش و درگیر کردن آنها در این حیطه بود. این خلاء حس میشد که هیچ نهاد دانشجویی در این حیطه فعال نبود در حالی که دانشجویان از ذینفعان سیستم آموزش پزشکی هستند. از سوی دیگر جامعه ذینفع اصلی آموزش پزشکی است و وظیفه دانشجویان است که ضمن استفاده از این سیستم به بهبود آن نیز بپردازند.
انتهای پیام