صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ابوالفتح: دسترسی مادورو به منابع مالی‌ برای حفظ دولتش مهم است
ابوالفتح: دسترسی مادورو به منابع مالی‌ برای حفظ دولتش مهم است

ابوالفتح: دسترسی مادورو به منابع مالی‌ برای حفظ دولتش مهم است

یک کارشناس مسایل آمریکا گفت: آمریکا همان‌طور که تلاش کرد در سوریه بشار اسد را کنار بزند و تمام امکاناتش را برای این مساله بسیج کرد در ونزوئلا هم این مسیر را دنبال می‌کند.

امیرعلی ابوالفتح

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات ونزوئلا گفت: موضع آمریکایی‌ها این بود که گوایدو را به رسمیت می‌شناسند و در نشست شورای امنیت سازمان ملل وزیر خارجه آمریکا از گوایدو حمایت کرد و مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور سابق خطاب کرد؛ این نشان می‌دهد که آمریکا در رویکردش در قبال ونزوئلا مصمم است و تلاش دارد حکومت چپ‌گرایان به رهبری مادورو را سرنگون سازد. هم‌چنین انتخاب الیوت آبرامز به عنوان نماینده ویژه برای “برگرداندن دموکراسی” به ونزوئلا نشان می‌دهد که برخی جریان‌های تندرو در آمریکا گرداننده موضع آمریکا در این‌باره خواهند بود.

وی ادامه داد: برخی کشورهای اروپایی در این رابطه هم‌چنان دچار تردید هستند و انتخابات مجدد ریاست‌جمهوری را پیشنهاد داده‌اند که البته دولت مادورو این پیشنهاد را رد کرده است در عین حال با ادامه این وضعیت پیش‌بینی می‌شود که اروپا به سمت موضع آمریکا حرکت کند.

ابوالفتح اظهار کرد: حمایت ارتش، چین و روسیه و جامعه بین‌الملل از مادورو بسیار مهم است و همین حمایت‌ها موجب شد تا قطعنامه آمریکا علیه حکومت فعلی ونزوئلا وتو شود. در عین حال معتقدم دسترسی دولت مادورو به منابع مالی حاصل از فروش نفت در ادامه حکومتش مهم است. در غیر این صورت احتمالاً حمایت ارتش را از دست خواهد داد.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره رویکرد ترامپ نسبت به مداخله مستقیم در تحولات سیاسی ونزوئلا و تصمیم برای به رسمیت شناختن رهبر معترضان در این کشور گفت: آمریکایی‌ها در دو دهه گذشته به هر راه و ابزاری متوسل شدند تا نظام چپ‌گرای ونزوئلا را سرنگون سازند از کودتا، ترور، جنگ داخلی و حمایت از اعتراض‌های داخلی، بنا بر این کلکسیونی از تلاش برای سرنگونی این حکومت را در کارنامه دارند و اکنون هم سعی می‌کنند از طریق رئیس مجلس این کشور مادورو را برکنار کنند.

وی درباره نگاه روسیه به تحولات ونزوئلا تصریح کرد: روسیه معتقد است این تحولات مسائل داخلی ونزوئلا هستند و به دخالت جامعه جهانی نیاز ندارد. تا وقتی دولت مادورو سر کار است و فرایند قانونی انتقال قدرت شکل نگرفته مداخله نباید کرد و قویاً موضع آمریکا را محکوم کرده است و مانع اجماع در شورای امنیت سازمان ملل شد.

ابوالفتح با بیان این‌که می‌توان مشابهتی بین تحولات ونزوئلا و سوریه دید گفت: تحولات سوریه وقتی رخ داد آمریکا تمام امکاناتش را بسیج کرد که بشار اسد را برکنار کند و اکنون همان شیوه را در آمریکای جنوبی شاهد هستیم که تلاش دارد یک نظام سیاسی را سرنگون کند.

او ادامه داد: در هر حال ونزوئلا به لحاظ تاریخی در حیات خلوت آمریکا تعریف می‌شود و آمریکا در این منطقه قدرت نسبتاً مطلق بوده است اگر حکومت مادورو را سرنگون کنند جای تعجب ندارد اما اگر این هدف آمریکا محقق نشود، نقطه عطفی است بعد از تلاش نافرجام آمریکا برای سرنگونی حکومت کوبا و این دومین زورآزمایی آمریکا خواهد بود که به شکست می‌انجامد.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه ممکن است آمریکا از قدرت نظامی برای برکناری حکومت مادورو استفاده کند اظهار کرد: این مساله به موضع ارتش ونزوئلا بستگی دارد. تا وقتی ارتش از مادورو حمایت می‌کند هر گونه اقدام نظامی پرمخاطره خواهد بود. به علاوه کشورهای همسایه ونزوئلا جنگ منطقه‌ای را نمی‌پسندند و از طرفی برای جنگ‌های نیابتی از سوی آمریکا آمادگی ندارند. هم‌چنین اقدام مستقیم نظامی از سوی آمریکا هم بعید است. ونزوئلا کشور بزرگی است و غلبه نظامی بر آن به نیروی زیادی نیاز دارد. این درحالی است که دولت مادورو از حمایت روسیه و چین برخوردار است از این رو گزینه نظامی دور از انتظار است. البته رفتار مادورو در برخورد با معترضان مهم است؛ اگر به هر دلیل اقدام به کشتار مردم و معترضان یا دستگیری رهبر آنها کند شرایط متفاوت خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه درباره موضع ایران در رابطه با تحولات ونزوئلا تصریح کرد: موضع ایران در راستای مواضع کشورهای روسیه، چین، ترکیه و مکزیت است که از دولت منتخب حمایت می‌کنند. ونزوئلا تنها کشوری نیست که انتخاباتش با حرف و حدیث همراه بوده است و مخالفان فرد منتخب آن را رد کرده‌اند. ایران معتقد است باید به خواست مردم احترام گذاشت و معتقدم موضع ایران مطابق با هنجارهای بین‌المللی است و از چارچوب‌های حقوق بشری پیروی می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.