صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / پژوهشگاه تربیت بدنی هماهنگی بین دانشگاه‌ها را بر عهده گیرد/درآمدزایی به هر قیمتی انجام نشود
پژوهشگاه تربیت بدنی هماهنگی بین دانشگاه‌ها را بر عهده گیرد/درآمدزایی به هر قیمتی انجام نشود

/پژوهش حلقه مفقوده رشته تربیت بدنی/

پژوهشگاه تربیت بدنی هماهنگی بین دانشگاه‌ها را بر عهده گیرد/درآمدزایی به هر قیمتی انجام نشود

استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه به زودی شاهد تغییر رویه در پژوهش‌ها و مورد توجه قرار گرفتن نیازهای جامعه و کم‌تر شدن مقالات بین‌المللی، به ویژه در رشته‌های فرارشته‌ای، خواهیم بود، اظهار کرد: در این میان اصلی‌ترین وظیفه پژوهشگاه تربیت بدنی، ایجاد هماهنگی بین دانشگاه‌ها به منظور حرکت در جهت خط دوم پژوهش و تعریف و ارائه طرح‌های پژوهشی خواهد بود.

رشته تربیت بدنی

دکتر مهدیه ملانوری شمسی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر آنکه اولویت‌های پژوهشی رشته تربیت‌بدنی باید بر اساس نیازهای موجود در جامعه تعریف شود، گفت: این موضوع در بسیاری گرایش‌های دانشگاهی محقق نشده و با توجه به مشخص نبودن رویکرد کمی یا کیفی، در بسیاری حوزه‌ها تنها به افزایش کمی مقالات منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کشور به لحاظ تحریم‌ها و … طی ۶ ماه تا ۱ سال گذشته، به احتمال زیاد به زودی شاهد تغییر رویه در پژوهش‌ها، به ویژه در رشته‌های فرارشته‌ای، خواهیم بود که بر اساس آن اولویت‌ها و نیازهای جامعه مدنظر قرار می‌گیرند و استخراج علمی ما در قالب مقالات، به ویژه در عرصه بین‌المللی، کمرنگ‌تر خواهد بود.

استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس “تربیت بدنی” را رشته‌ای جوان توصیف کرد و با تأکید بر آنکه باید در لبه دانش حرکت کنیم، گفت: مأموریت دانشگاه‌ها باید بر اساس امکانات و اولویت‌های پژوهشی آن‌ها تعیین شود؛ به عنوان مثال دانشگاه‌هایی که ظرفیت تولید مقالات بین‌المللی را دارند، به این سمت حرکت کنند و دانشگاه‌های علاقمند به برطرف کردن نیازهای جامعه نیز بر همین حوزه متمرکز شوند؛ ضمن آنکه باید ارزیابی‌های پژوهشی در سطح وزارت علوم نیز بر همین اساس انجام شود.

ضرورت آموزش تکنیک‌های پژوهشی به اعضای هیأت علمی جوان

‏‬ پژوهشگاه طرح‌های پژوهشی ارائه کند

ملانوری شمسی ذیل خدمات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در عرصه پژوهشی کشور، گفت: پژوهشگاه در چند سال اخیر قدم‌های خوبی برداشته است. اصل کار این است که این نهاد وظیفه ایجاد هماهنگی بین دانشگاه‌ها را به منظور حرکت در جهت خط دوم پژوهش و رفع نیازهای کشور، بر عهده گیرد و به جای عمل‌کننده، نقش محوری داشته باشد و طرح‌ها را تعریف کند.

وی با تأکید بر آنکه پژوهشگاه باید اعضای هیأت علمی جوان در دانشگاه‌ها را آموزش دهد، این آموزش را در زمینه تکنیک‌ها و نیازهای عرصه پژوهش دانست و گفت: این موضوع به اولویت‌بندی‌های پژوهشی این حوزه بستگی دارد.

استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت بین‌رشته‌ای تربیت بدنی، یکی از موارد پژوهش در رشته تربیت بدنی می‌تواند پیگیری فناوری‌های ورزشی و درآمدزایی باشد که دانشجویان و اعضای هیأت علمی در صورت آموزش دیدن می‌توانند در این زمینه به پژوهشگاه کمک کنند.

بررسی وضعیت مکمل‌ها؛ حداقل کار پژوهشگاه است

ضرورت آموزش عمومی در زمینه مکمل‌ها

ملانوری شمسی در رابطه با نقش پژوهشگاه در زمینه داروها و مکمل‌های ورزشی، تصریح کرد: این موارد وضعیت خوبی در کشور ندارد. حداقل کار پژوهشگاه در شرایط فعلی این است که با نگاه واقع‌بینانه، داروها و مکمل‌های موجود در بازار را بررسی کرده و موارد موجود را معرفی یا رد کند. همچنین رشته فیزیولوژی ورزشی در حال انجام کارهای بنیادینی در این زمینه است که دستاوردهای آن باید به تدریج و طی یک برنامه طولانی‌مدت به داروها و مکمل‌ها منتقل شود.

وی یادآور شد: به عنوان مثال روی نانوذره فلمیون در فاز حیوانی کارهایی انجام شده که به تدریج باید وارد فاز انسانی هم بشود، و همزمان که در بخش بالینی پیش می‌رود، در بخش ورزشی هم دنبال شود. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در بلندمدت باید به فکر این باشد که داروها و مکمل‌های ورزشی داخلی را معرفی کند تا به مرور بخش واردات کم‌رنگ شود.

استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی در رسانه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمینه مکمل‌ها و داروها این‌طور نیست که یک نهاد خاص بتواند همه امور را هدایت کند؛ علی‌رغم این‌ها شاید به اجبار نتوان کنترل این عرصه را به دست گرفت. افراد به دلیل آنکه مکمل‌ها در کوتاه‌مدت نتیجه می‌دهد و عوارضی برای آن‌ها ندارد، مکمل‌ها را مصرف می‌کنند؛ پس در این زمینه آموزش عمومی هم لازم است.

تداخل وظایف بین پژوهشگاه تربیت بدنی و سایر نهادها

دکتر ملانوری شمسی با اشاره به برگزاری برخی دوره‌ها در پژوهشگاه، اظهار کرد: تداخل وظایف در بسیاری نهادها وجود دارد. در این میان یک نهاد هماهنگ‌کننده لازم است تا حوزه وظایف هر نهاد را مشخص کند، که این نهاد هماهنگ‌کننده می‌تواند خود پژوهشگاه یا انجمن تربیت بدنی باشد.

وی با اشاره به برگزاری دوره تربیت مربی در پژوهشگاه، توضیح داد: با توجه به گرایش‌های مختلف رشته تربیت بدنی، در خیلی موارد مشخص نیست افراد حول محور سلامت و تندرستی یا در حیطه ورزشکاران حرفه‌ای آموزش می‌بینند. پژوهشگاه می‌تواند نقش نظارت بر دوره‌هایی که در آکادمی ملی المپیک، فدراسیون‌ها و… برگزار می‌شود را بر عهده گیرد و مسئولیت ارگان‌ها در این زمینه‌ها را تعیین کند.

استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه نهادهای فوق در بسیاری موارد یکسان عمل می‌کنند، یادآور شد: در مواردی شاهد هستیم که فدراسیون‌ها وارد حوزه آموزش‌های خاص ورزشی در دوران بارداری شده‌اند. همچنین در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها با وزارت بهداشت تلاقی وظایف وجود دارد. بنابراین وظایف در رشته تربیت بدنی مشخص نیست و هر نهادی فکر می‌کند بهترین کار را انجام می‌دهد.

درآمدزایی به هر قیمتی انجام نشود

‏‬ به یک انجمن تربیت بدنی قوی نیاز داریم

ملانوری شمسی افزود: بعضی اوقات شرایط کشور به سمتی می‌رود که بعضی نهادها مجبور به درآمدزایی می‌شوند در حالی که این درآمدزایی نباید به هر قیمتی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به یک انجمن تربیت بدنی قوی نیاز داریم. انجمن فعلی به انجمن‌ها در گرایش‌های مختلف تبدیل شده که این منشعب شدن خود به کاهش هماهنگی‌ها انجامیده است و شاید یک انجمن منسجم و قوی بتواند وظیفه هماهنگی‌ها در عرصه پژوهش رشته تربیت بدنی را بر عهده بگیرد.

این استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به موضوع هدایت پایان‌نامه و رساله‌ها در پایان اظهار کرد: اینکه اولویت‌های پژوهشی چه هستند و دانشگاه‌ها با پژوهشگاه هماهنگ خواهند بود یا نه، خود یک مسئله است. واقعیت این است که خیلی از دانشگاه‌ها این موضوع را از نظر ساختاری قبول نمی‌کنند که این مشکل باید از طریق آئین‌نامه یا اصلاحات ساختاری حل شود. پژوهشگاه هم باید قوی‌تر از حال حاضر عمل کند. به عبارتی باید مشخص شود که پژوهشگاه خودش مجری است یا وظیفه پیدا کردن مجریان در دانشگاه‌ها را بر عهده دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.