صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / معاون ایمیدرو: حفاری عمیق تر معادن عناصر استراتژیک ضروری است
معاون ایمیدرو: حفاری عمیق تر معادن عناصر استراتژیک ضروری است

در پاسخ به ایرنا

معاون ایمیدرو: حفاری عمیق تر معادن عناصر استراتژیک ضروری است

معاون طرح های توسعه معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بر لزوم برنامه ریزی برای حفاری های عمیق تر معادن تاکید کرد و گفت: این موضوع بویژه برای عناصری که در جهان به عنوان عناصر استراتژیک شناخته می شوند، باید مورد توجه خاص قرار بگیرد.

«اردشیر سعدمحمدی» امروز (دوشنبه) در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه بین المللی اکتشاف مواد و صنایع معدنی که در هتل المپیک تهران برگزار شده بود، به خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیح داد: اکتشاف سطحی معدن های کشور هنوز کامل نشده و نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است.
سعدمحمدی یادآوری کرد: در سال های گذشته سرمایه گذاری های زیادی در کشور برای شناسایی ظرفیت معادن بوکسیت، سنگ آهن، طلا، مس، سرب و روی انجام شد که از منظر داخلی قابل توجه بود اما امروز جهانیان بر عناصری همچون لیتیم تمرکز کرده اند که می تواند در آینده برای تولید باتری های خودروهای برقی و هیبریدی مورد توجه باشد.
وی تاکید کرد باید با یک برنامه ریزی اقتصادی و هدفمند، مسیرها را برای حفاری در سطح و عمق معدن طرح ریزی کنیم و به جذب سرمایه گذار بپردازیم.

** با جذب سرمایه، سرعت حفاری افزایش می یابد
معاون ایمیدرو یادآوری کرد: از دهه ۴۰ تا امروز (حدود ۵۷ سال) نزدیک به ۶ میلیون متر حفاری برای شناسایی ظرفیت معدنی در کشور انجام شده است، در حالی که کشوری نظیر کانادا در یک سال همین مقدار حفاری انجام می دهد.
وی اضافه کرد: با توجه به تنوع ظرفیت های معدنی و نیاز به سرمایه گذاری در عرصه های مختلف آن، کشور می تواند موقعیت چشمگیری در این زمینه به دست آورد.
سعدمحمدی ادامه داد: میزان دانش متخصصان معدنی به سرعت در حال افزایش است، هر چند نیاز داریم دانش خود را مطابق با دانش روز جهان ارتقا بخشیم تا شرایط اکتشافی نوین را جایگزین شیوه های پیشین کنیم.
وی بیان داشت: معدن و صنایع معدنی بخشی جذاب برای سرمایه گذاران و سرمایه های سرگردان کشور است که علاوه بر اشتغالزایی، ارتقای سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی را به دنبال دارد.
به گفته وی، در دومین نمایشگاه بین المللی اکتشاف مواد و صنایع معدنی که تا دهم بهمن ماه ادامه دارد، گرچه نسبت به سال های گذشته حضور کمرنگ تری از خارجی ها را شاهدیم اما شرکت های خوب خارجی حضور دارند و برای انتقال دانش، فناوری و تجهیزات به شرکت های ایرانی تمایل جدی نشان می دهند.
این مسئول تاکید کرد «همین شرکت ها نیز قادر به رفع نیازهای شرکت های ایرانی هستند».
به گزارش کسب و کار نیوز، دومین نمایشگاه بین المللی اکتشاف مواد و صنایع معدنی در فضایی به وسعت سه هزار مترمربع در هتل المپیک تهران برپا شده و تا دهم بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۷ آماده میزبانی از علاقه مندان است.
در این دوره، دهها شرکت داخلی و خارجی و سخنرانان و نمایندگانی از استرالیا، آلمان، چین، کانادا و آمریکا حضور دارند.
بر پایه گزارش های منتشر شده، در سال های فعالیت دولت یازدهم (۹۶- ۱۳۹۲) به طور متوسط از معادن فعال کشور سالیانه حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج شد.
جمهوری اسلامی ایران حدود ۶۰ میلیون تن ذخایر معدنی شناسایی شده دارد که از این رقم افزون بر ۴۰ میلیون تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۲درصدی تولید سیمان با حمایت‌های دولت سیزدهم/ صادرات سیمان به ۲۵ کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت نیرو و صنعت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.