صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / نمازی: فقط دو یا سه حزب در کشور ۵ هزار عضو دارند
نمازی: فقط دو یا سه حزب در کشور ۵ هزار عضو دارند

نمازی: فقط دو یا سه حزب در کشور ۵ هزار عضو دارند

یک فعال سیاسی با اشاره به اینکه فقط دو یا سه حزب در کشور پنج هزار عضو دارند، گفت: می‌توان این راهکار را برای احزابی که تعداد اعضای آنها به پنج هزار نفر نمی‌رسد در نظر گرفت که لیست انتخاباتی آنها مثلاً با امضای بیست هزار نفری مردم تهیه شود.

 

علی محمد نمازی درباره نقش احزاب در لایحه جامع انتخابات، اظهار کرد: هنوز متن این لایحه را ندیده‌ام، اما طبق گفته سخنگوی وزارت کشور، احزابی می‌توانند در انتخابات لیست ارائه کنند که دارای حداقل پنج هزار عضو در سراسر کشور بوده و پروانه فعالیت هم داشته باشند. فکر نمی‌کنم غیر از دو سه حزب از جمله کارگزاران سازندگی، احزاب دیگر دارای پنج هزار عضو باشند.

وی ادامه داد: حزب کارگزاران در تمامی استان‌های کشور شعبه دارد و تعداد اعضای این حزب هم به پنج هزار نفر می‌رسد، اما بیشتر احزاب دارای این تعداد عضو نیستند و اگر همین عدد پنج هزار در مجلس تایید و تصویب شود، بیشتر احزاب به تنهایی نمی‌توانند در انتخابات لیست ارائه کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به اینکه بر اساس این لایحه تعداد اعضای حزب باید به تأیید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برسد، بیان کرد: تعداد اعضای این کمیسیون محدود است و برای ارزیابی از تعداد اعضای احزاب در سراسر کشور باید تشکیلاتی ایجاد شود. از سویی احزاب هم عضو دارند و هم هوادار و باید در این لایحه یا آئین‌نامه اجرایی، تعریف دقیقی از هوادار و عضو حزب انجام شود. همچنین باید مشخص شود اگر حزبی بخواهد شکایت کند، به کدام مرجع رجوع کند؟

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به احزاب اجازه داده شود در انتخابات شرکت کنند، گفت: می‌توان این راهکار را برای احزابی که تعداد اعضای آنها به پنج هزار نفر نمی‌رسد در نظر گرفت که لیست انتخاباتی آنها مثلاً با امضای بیست هزار نفری مردم تهیه شود یعنی بیست هزار رأی پای لیست این احزاب وجود داشته باشد.

نمازی خاطرنشان کرد: شاید هدف این لایحه از تاکید بر پنج هزار عضو احزاب این باشد که احزاب کوچک‌تر در هم ادغام شوند. ممکن است در مقطع انتخابات هم چنین اتفاقی رخ دهد اما مثل جبهه‌ها یا ائتلاف‌ها، اختلافات با پایان انتخابات آغاز می‌شود؛ زیرا روند ادغام احزاب عادی نبوده است. این نوع ادغام احزاب به زمانی حداقل پنج ساله نیاز دارد و برای انتخابات سال آینده جواب نخواهد داد.

وی در پایان اظهار کرد: وجود احزاب لازمه دموکراسی است و انتخابات هدفمند با کارکرد حزبی مفهوم پیدا می‌کند. ما از هر روند طبیعی که انتخابات را به سمت کارکرد حزبی پیش ببرد، استقبال کرده و به آن کمک می‌کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.