صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / ضرورت بسیج ملی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور
ضرورت بسیج ملی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد

ضرورت بسیج ملی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور

سرپرست وزارت بهداشت، گفت: بیماری های غیر واگیر یکی از بزرگترین مشکلات نظام سلامت است. سبک زندگی نادرست، عدم باور سیاستگذاران به بیماری های غیر واگیر و دگرگونی های فرهنگی مدیریت شده عواملی هستند که امروز جامعه را به این بیماری ها گرفتار کرده اند.

دکتر نمکی وزیر بهداشت

به گزارش کسب و کار نیوز دکتر سعید نمکی در نشست کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر اظهارکرد: وقتی قرار است استفاده از فست فود در یک کشور به عنوان یک الگوی تغذیه‌ای شکل گیرد، سیاستگذاران باید نسبت به آلودگی به این پدیده دوراندیشی کنند و امروز شیوع بیماری‌های غیرواگیر نشانه‌هایی از بی‌تدبیری‌های گذشته ما هستند. 

وی تصریح کرد: بار بیماری‌های امروز تلنبار ندیدن‌های دیروز ما است. حدود سه دهه پیش که مسئولیت معاونت بهداشت وزارت بهداشت را بر عهده داشتم، اداره کل بیماری‌های غیر واگیر را راه‌اندازی کردیم و آن زمان در منطقه بحثی از بیماری‌های غیر واگیر نبود و اگر آن راه را ادامه داده بودیم، وضعیت به مراتب بهتری در سطح جهان داشتیم. 

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: وقتی بیماری‌های واگیردار کنترل می‌شوند، سیمای بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیرواگیر تغییر می‌کند. در زمینه کنترل بیماری‌های واگیردار، وزارت بهداشت، نقش و رکن اصلی بود و با ۵ دلار، فرزندان‌مان در مقابل شش بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن واکسینه شدند اما وقتی گرفتار دیابت و سرطان می‌شویم، با هزینه‌های سرسام آور روبرو می‌شویم و لزوم تقویت مشارکت‌های بین بخشی بیش از پیش احساس می‌شود.

نمکی با بیان اینکه برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر به تدوین نقشه ملی نیاز داریم، اظهارکرد: در کشور ما با توجه به تنوع اقلیم و تنوع مشکلات باید نقشه‌های محلی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر تهیه شود چون هیچ استانی الگوی تمام عیار کشور نیست، هیچ شهرستانی از یک استان، الگوی تمام عیار آن استان نیست و روستایی از یک شهرستان، نمونه کامل یک شهرستان نیست. در چنین شرایطی نمی‌توانیم برنامه‌ریزی متمرکزی داشته باشیم و نیازمند نقشه‌های محلی هستیم که با ادغام و تجمیع آن نقشه ملی تهیه شود.

وی اضافه کرد: در نقشه ملی بیماری‌های غیرواگیر باید دوباره بیماری‌های هدف و نقش همه دستگاه‌ها با منابع مورد نیاز آن‌ها را تعریف کنیم. وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های غیر واگیر حداقل نقش را دارد اما وزارت بهداشت می‌تواند در سیاستگذاری و بازخورد دادن به دستگاه‌های اجرایی در این زمینه نقش مهمی داشته باشد و فعالیت‌های پیشگیرانه از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر باید در نظام ارائه خدمات ادغام شوند.

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر نباید تخت های بیمارستانی جدیدی ایجاد کنیم بلکه باید درمان سرپایی را توسعه دهیم. اگر در مراحل اولیه بیماری، بتوانیم بیماری‌ها را تشخیص دهیم، شاهد پیشرفت بیماری و تحمیل هزینه بر مردم و نظام سلامت نخواهیم بود. برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر باید در کشور بسیج ملی راه اندازی کنیم.

به گزارش وبدا، نمکی در پایان اظهارکرد: نباید از ظرفیت‌های بالای انجمنها و سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر غافل شویم  البته آموزش صحیح این گروه ها برای ارائه آموزش به عموم جامعه مهم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.