صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / انتظارات شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی از استاندار جدید
انتظارات شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی از استاندار جدید

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی مطرح کرد

انتظارات شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی از استاندار جدید

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب، دسترسی به نیروی انسانی کارآمد و تسهیل قوانین مرتبط با حوزه صادرات محصولات را مهمترین انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از استاندار جدید عنوان کرد.

حمایت از محصولات دانش‌بنیان

رضا قنبری  در خصوص انتظارات شرکت‌های دانش بنیان و فناور از استاندار جدید، اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور نیاز دارند، درک فرهنگ دانش بنیان است. آن‌ها معمولا شرکت‌هایی هستند که بر پایه دانش و چگالی دانش فعالیت می‌کنند، بنابراین بسیاری از قوانین موجود در کشور، باید با این شرکت‌ها انطباق‌ پیدا کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی با تاکید براینکه لازم است استاندار جدید ایجاد زیرساخت‌های‌ مناسب برای شرکت‌های پارک‌های علم و فناوری را جدی بگیرد، تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین نیازهای شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور برای پیشرفت، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای آن‌ها است که جناب رزم حسینی می‌تواند نقش مستقیمی را در آن داشته باشد چراکه تمام توجه این شرکت‌ها باید تحقیق و توسعه باشد و نباید به سمت این برود که چگونه آب، برق، گاز و … را  تامین کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور به عنوان واحدهای اجاره‌ای در پارک مستقر هستند و خودشان دوست دارند ساختمان مستقلی داشته باشند و اجاره‌های بلند مدت از پارک بگیرند و از قوانین حمایتی که در پارک وجود دارد استفاده کنند، اما متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای این شرکت‌ها مهیا نیست. در بعضی از استان‌ها مانند اصفهان این زیرساخت‌ها برای پارک‌ها فراهم شده و شرکت‌ها مانند بقیه نهادهای خصوصی می‌توانند از این زیرساخت استفاده کنند.

قنبری با تاکید براینکه افزایش تجمع شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و ارتباط آن‌ها با یکدیگر خواسته دیگر آن‌ها است، عنوان کرد: این شرکت‌ها به دنبال زیرساخت‌ها و فضاهایی که به وجود می‌آید، می‌توانند کنار یکدیگر باشند زیرا این امر منجر به ایجاد یک اکوسیستم و افزایش هم‌افزایی در حوزه فناوری می‌شود؛ بنابراین باید این شرکت‌ها مجاور دانشگاه‌ها یا در پارک‌های علم و فناوری  کنار هم قرار گیرند تا بتوانند فعالیت بهتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خراسان رضوی اتفاقات خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است و استانداری واقعا حامی این شرکت‌ها است اما باید حمایت‌های خود را افزایش دهد.

قنبری تاکید کرد: در حال حاضر فضاهای نوآوری و کارآفرینی خوبی در خراسان رضوی ایجاد می‌شود و نهادهای دولتی با ما همکاری می‌کنند اما این همکاری‌ها باید سرعت بیشتری داشته باشد تا بتواند شتابی که در استان برای شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده را بیشتر کند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نیازهای شرکت‌های دانش بنیان، دسترسی به نیروی انسانی کارآمد است که  شاید استاندار جدید بتواند سرعت این امر را بالا ببرد، بیان کرد: یکی از مزایای استان خراسان رضوی وجود شبکه‌ علمی دانشگاه‌ها است که موجب تقویت ارتباط ما با استانداری می‌شود.

قنبری با بیان اینکه ما بازارچه‌های مرزی کل منطقه شمال غرب آسیا را در اختیار داریم، خاطر نشان کرد: امروز شرکت‌های دانش بنیان به مرز صادرات‌ محصولات بزرگ و حتی صادرات تکنولوژی رسیده اند، اما اگر یک شرکت بخواهد تمام این مراحل را طی کند تا بتواند محصولی را صادر کند کار بسیار سخت می‌شود. لذا ما در حوزه صادرات نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای هستیم که استاندار می‌تواند در این زمینه قوانین را تسهیل کند.

وی با اعلام اینکه استان خراسان رضوی به دلیل وجود دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و نیروی انسانی توانمند در بخش خصوصی دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است، گفت: بسیاری از شرکت‌های ما برای اخذ حمایت و تسهیلات باید فرآیندهای پیچیده‌ای را در تهران طی کنند، در حالی که ما بازوان اجرایی معاونت علمی و وزارت علوم را در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در اختیار داریم و استان ما به عنوان سومین استان دانش بنیان کشور محسوب می‌شود و می‌تواند بسیاری از مسائل را داخل استان مدیریت کند.

دولت به وعده خود در خرید محصولات دانش بنیان پایبند باشد 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مهمی که شرکت‌های دانش بنیان تقاضا دارند، توسعه بازار برای آن‌ها است، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشتری شرکت‌های دانش بنیان خصوصا در حوزه‌های انرژی و حوزه‌های مهندسی خود دولت است که البته بسیاری از مواقع وعده‌های خود را به موقع انجام نمی‌دهد و گاهی حتی پرداختی‌های آن  تا ۶ الی ۷ ماه به تعویق می‌افتد که این امر باعث می‌شود نیروهای یک شرکت دانش بنیان با مشکل روبرو شوند و  این امر اساس و بنیان شرکت را نیز دچار دچالش کند، لذا ما از دولت تقاضا داریم به وعده‌های خود در زمینه خرید محصولات پایبند باشد.

قنبری اضافه کرد: اکنون ما بسیار پیشرفت کرده‌ایم و انجمن شرکت‌های دانش بنیان که خودشان یک NGO خصوصی محسوب می‌شوند، را در اختیار داریم اما به هر حال نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی استانداری هستیم.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.