صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / خودداری حماس از دریافت کمک مالی قطر به خاطر باجگیری اسرائیل
خودداری حماس از دریافت کمک مالی قطر به خاطر باجگیری اسرائیل

خودداری حماس از دریافت کمک مالی قطر به خاطر باجگیری اسرائیل

جنبش حماس اعلام کرد به محمد عمادی، فرستاده قطر در طرح بازسازی غزه اطلاع داده در اعتراض به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای شانه خالی کردن از زیر تفاهمات، حاضر به دریافت سومین بخش از کمک‌های مالی قطر به غزه نیست.

حماس

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خلیل حیه، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه طی کنفرانس مطبوعاتی در غزه خاطر نشان کرد که این جنبش به عمادی اعلام کرده اجازه نخواهد داد غزه بهانه‌ای برای باجگیری سیاسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی رژیم صهیونیستی باشد.

وی افزود: ما به صراحت به عمادی اعلام کردیم که در واکنش به رفتار رژیم صهیونیستی و تلاش‌هایش برای شانه خالی کردن از زیر تفاهمات صورت گرفته زیر نظر مصر، قطر و سازمان ملل، حاضر به دریافت سومین بخش کمک‌های مالی قطر نیستیم.

این رهبر حماس رژیم صهیونیستی را مسئول کامل هر گونه تبعات این باجگیری سیاسی دانست و تاکید کرد که تظاهرات‌های بزرگ حق بازگشت و لغو محاصره در نزدیکی مرزهای شرقی باریکه غزه تا احقاق حقوق ملی و تحقق اهداف مورد نظر ادامه خواهد داشت.

حیه تصریح کرد که «غزه و ملت و مقاومت فلسطین بخشی از تبلیغات انتخاباتی رژیم صهیونیستی نخواهند بود» و فرستاده قطر به غزه این موضع حماس را درک می‌کند.

این در حالی است که دولت صهیونیستی انتقال سومین بخش از کمک‌های مالی قطر به غزه را که قرار بود بر اساس تفاهمات صورت گرفته زیر نظر سازمان ملل، مصر و قطر، اوایل ماه ژانویه جاری به این منطقه منتقل شود، به تعویق انداخت. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه با انتقال این اموال به غزه موافقت کرد.

واکنش صهیونیست‌ها

تصمیم حماس برای خودداری از دریافت کمک‌های مالی قطر به خاطر باجگیری رژیم صهیونیستی درباره لغو محاصره نوار غزه، بازتاب گسترده‌ای در میان شخصیت‌ها و محافل صهیونیستی داشت.

این تصمیم جنبش حماس باعث تعجب شدید بنیامین نتانیاهو شد که چهارشنبه شب ۵ دقیقه پس از پایان نشست کابینه امنیتی، موافقت خود با انتقال کمک‌های مالی قطر به نوار غزه را اعلام کرده بود.

در همین راستا، “آوی گبای، رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد که بنیامین نتانیاهو به جایگاه ملی ما اهانت می‌کند و حماس حتی حاضر به دریافت کمک‌های مالی همراه با باجگیری نیست.

“زاهی هنگبی” از وزرای دولت صهیونیستی هم در گفتگو با رادیو ارتش صهیونیستی تصریح کرد که « چند ماه پیش پیشنهاد انتقال کمک‌های مالی قطر به غزه به ما ارائه شد و ما ضمن موافقت با آن، در آخرین لحظات تصمیم جنگ گسترده علیه غزه را متوقف کردیم.»

از سوی دیگر، “زیپی لیونی” وزیر امور خارجه اسبق رژیم اشغالگر قدس هم تاکید کرد که نتانیاهو ما را در معامله خطرناکی گرفتار کرده و حماس الان گلوی ما را در دست گرفته است. تسلیم در برابر حماس و بن بست سیاسی، در نوع خود یک “شکست” است.

در همین راستا، “شمریت مائیر” تحلیلگر صهیونیست نیز تصریح کرد که انتقاد علنی از حماس درباره عدم پذیرش دولارها کار بسیار سختی است. جلوگیری از انتقال اموال به غزه باعث شده است که آنها احساس اهانت و تحقیر کنند و در نتیجه تصمیم گرفتند که از پذیرش اموالی که شدیدا به آن نیازمندند، خودداری کنند.

“حاییم یالین” عضو کنست صهیونیستی هم اعلام کرد که «حماس ما را وارد پناهگاه‌ها کرد و اجازه خروج ما از آنها را صادر کرد و حال، تصمیم گرفته است که تصمیم نتانیاهو درباره انتقال کمک‌های مالی قطر به غزه را قبول نکند تا بدین ترتیب، بار دیگر سلطه خود بر ما را نشان دهد. ما نه رهبر و نه توان بازدارندگی و نه قدرت داریم و کابینه امنیتی بدون ستون فقرات خود به فعالیتش ادامه می‌دهد و طوری تصمیم می‌گیرد که گویی تنها از ارتش دستور می‌گیرد و خودش سیاست‌گذاری نمی‌کند. کابینه محترم زمان رفتن فرا رسیده است. شما شکست خوردید.»

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.