صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / دانشگاه آزاد با جدیت وارد عرصه توسعه کشاورزی شده است
دانشگاه آزاد با جدیت وارد عرصه توسعه کشاورزی شده است

دانشگاه آزاد با جدیت وارد عرصه توسعه کشاورزی شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با جدیت وارد عرصه کشاورزی شده است و تلاش دارد با همفکری مسئولان شهری و مردم، شرایط توسعه کشاورزی را در کشور فراهم کند.

به گزارش کسب و کار نیوز از دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مهدی طهرانچی روز پنجشنبه در نشست کارگروه کشاورزی در استان یزد اظهار داشت: به عنوان کسی که نسبت به وضع کشاورزی کشور احساس خطر می‌کنم، همه مشکلات این حوزه را مربوط به مسئله آب نمی‌دانم، بلکه دلیلم از وضع نامطلوب بخش کشاورزی، فقدان رغبت جوانان برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با کشاورزی و تکنولوژی‌های مربوط به این حوزه است.
وی با بیان اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در حال حاضر ۷ هزار دانشجوی کشاورزی دارند، گفت: نسبت استاد به دانشجو در این رشته‌ها یک به سه است و وضع به گونه‌ای است که دانشکده‌های کشاورزی به سمت تعطیل می‌روند، البته این موضوع فقط مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بلکه دانشگاه تهران هم امسال پذیرش دانشجو در رشته کشاورزی در پردیس ورامین را بدون کنکور انجام داد که این موضوع نشان می‌دهد که نسبت به رشته کشاورزی اقبال کمتری وجود دارد.

* موفقیت در صنعت کشاورزی مستلزم برخورداری از دانش بومی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نبود رغبت دانشجویان به رشته کشاورزی به معنای آن نیست که مردم ارتباطی با بخش کشاورزی ندارند، بلکه حدود ۵ میلیون خانوار از کشاورزی درآمدزایی می‌کنند.
طهرانچی خاطرنشان کرد: آب در کشاورزی مسئله مهمی است، اما موفقیت در این صنعت، زمانی حاصل می‌شود که دانش بومی داشته باشیم، همان طور که در سال‌های دور مردم یزد، قنات را به عنوان یک دانش و طرح بومی ابداع کردند و توانستند بر مشکل کم‌آبی منطقه غلبه کنند.
وی گفت: کشاورزی اکنون به سبک گلخانه‌ای تغییر رویکرد داده و اگر به اقتضائات این مدل کشاورزی و تکنولوژی‌های مورد نیاز آن توجه نداشته باشیم، صنعت کشاورزی و به دنبال آن امنیت غذایی ما به کشورهای دیگر وابسته می شود.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه تکنولوژی در دانشگاه خلق می‌شود، تأکید کرد: اگر بتوانیم تکنولوژی‌های مورد نیاز کشاورزی را خودمان تأمین کنیم، به هیچ وجه به واردات محصولات غذایی وابسته نبوده و تحریم‌های دشمن نیز نمی‌تواند در این حوزه اثرگذار باشد.
وی اظهار داشت: نمی‌خواهیم پژوهش و تربیت نیروی انسانی معلق و منزوی در دانشگاه داشته باشیم، بنابراین با طرح‌هایی که داریم، قرار است آموزش و پژوهش در این دانشگاه، مسیر تحول را طی کند تا تربیت دانشجویان از پشت میزنشینی به حضور در میدان عمل تغییر کند. در این مسیر، همفکری با مسئولان شهری برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که در دانشگاه‌های ما وجود دارد، این است که به دانشجویان علم می‌دهیم نه یقین. یقین به معنای این است که زمین در اختیار دانشجوی کشاورزی قرار دهیم تا محصول تولید کند و در چرخه رقابت بازار قرار گیرد و بتواند از چرخه آموزش صرف خارج شود. دانشگاه آزاد اسلامی این کار را آغاز کرده است.
*۹۴۸۹* ۳۰۶۳

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.