صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / خیرینی که لبخند را بر لب زندانیان محکوم به قصاص نشاندند
خیرینی که لبخند را بر لب زندانیان محکوم به قصاص نشاندند

در آیین رهایی ۴ محکوم به قصاص نفس انجام شد

خیرینی که لبخند را بر لب زندانیان محکوم به قصاص نشاندند

همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، صبح روز چهارشنبه سوم بهمن راهی ندامتگاه شهرری شدیم تا شاهد برگزاری آیین رهایی چند تن از محکومین به قصاص نفس از اعدام با کمک‌های خیرین باشیم.

آیین رهایی ۴ محکوم به قصاص نفس در ندامتگاه شهر ری

به گزارش کسب و کار نیوز، ندامتگاه شهرری در استان تهران محل نگهداری زنانی است که مرتکب جرم شده‌اند و برای گذراندن مدت حبس خود در آن حضور دارند.

در ابتدای ورود به سالن با چهار بانویی مواجه شدیم که با کمک خیرین و تلاش مسئولین شورای حل اختلاف و اداره کل زندان‌های استان تهران موجبات آزادی آنها فراهم شده است.

این چهار نفر از اینکه از قصاص رهایی یافته و قرار است به زودی از زندان آزاد شده و نزد خانواده‌هایشان باز می‌گردند بسیار خوشحال بودند و از تمام کسانی که برای آزادی آنها تلاش می‌کنند تا به آغوش خانواده‌ و زندگی‌شان بازگردند بسیار تشکر ‌کردند.

این مراسم با حضور عباسعلی دریانی، رئیس کل شوراهای حل اختلاف استان تهران، مصطفی محبی مدیرکل زندان‌های استان تهران، دادستان شهر ری، امام جمعه شهرستان قرچک و خیرینی که برای آزادی این زندانیان همکاری داشتند برگزار شد.

در ادامه این بازدید یکی از متهمینی که قرار است با کمک خیرین به زودی آزاد شود در رابطه با علت حضورش در زندان گفت: هفت سال است که به اتهام قتل در این ندامتگاه حضور دارم و دارای سه فرزند می‌باشم.

وی در رابطه با دلیل اتفاق قتل اینگونه بیان کرد که فردی مزاحم او می‌شده و در پی درگیری وی را به قتل می‌رساند و به این دلیل محکوم به قصاص شده بود،‌ اما بعد از تحقیقات بی‌گناهی‌اش ثابت شده و محکومیت‌اش تبدیل به پرداخت دیه به مبلغ ۲۶۰ میلیون شده است.

دریانی در خصوص شرایط این زندانی گفت: تقاضای اعسار وی پذیرفته شده و قرار است مبلغ دیه را صندوق تعاون زندان به صورت اقساط پرداخت کنند.

بانوی دیگری که در این مراسم حضور داشت و مقدمات آزادی وی فراهم شده در رابطه با وضعیت خودش اینگونه توضیح داد: ۱۲ سال است که در زندان هستم و دچار مشکل روحی و روانی بوده و در حال حاضر مراحل درمانی‌ام را طی می‌کنم و محکوم به قصاص هستم.

وی میزان مبلغ دیه‌ای که باید پرداخت کند را ۱۶۶ میلیون تومان اعلام کرد که ۵ نفر از شاکیان‌ پرونده رضایت داده‌اند.

در میان این بانوان زندانی، یک تبعه کشور افغانستان هم حضور داشت که اتهام وی قتل عمد بود و با پیگیری مددکاران اجتماعی مشکل وی حل شده و قرار است با پرداخت تتمه مبلغ دیه آزاد شود.

از این زندانی سوال شد که آیا بعد از آزادی به کشورش بازمی‌گردد که وی پاسخ داد: در ایران می‌ماند و تا زمانی که زنده است دعاگوی همه کسانی خواهد بود که به او کمک کردند تا به زودی آزاد شود. 

در ادامه این مراسم، یکی از بانوانی که به زودی آزاد خواهد شد اظهار کرد: ۶ ماه پیش حکم قصاص وی برای اجرا صادر شده بود و شاکی ۸۰۰ میلیونی داشت اما در حال حاضر با کمک مددکاران اجتماعی و صحبت با شاکی قرار است تا این مبلغ را پرداخت کرده و آزاد شود.

یکی دیگر از زندانیان که بانوی جوانی بود و همسرش را به قتل رسانده هم در خصوص این موضوع گفت: ۱۶ سالم بود که ازدواج کردم.بعد از ازدواج همسرم مردان نامحرم را به خانه می‌آورد که با من ارتباط داشته باشند و از من فیلم گرفت و مرا تهدید کرد که اگر به حرفم گوش نکنی فیلم را پخش می‌کنم و برای خانواده‌ات می‌فرستم و من ناچاراً‌ او را به قتل رساندم اما بعد از قتل خودم را معرفی کردم و اینگونه شد که به زندان آمدم.

وی در رابطه با اینکه چگونه برای آزادی انتخاب شده، گفت: ۱۰ سال است که در زندان به سر می‌برم و به خاطر اینکه زیر سن قانونی مرتکب جرم شدم از حکم قصاص تبرئه شدم و مبلغ ۱۹۰ میلیون تومان دیه برای من تعیین شد که از این مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان آن توسط خیرین آماده شده و منتظر هستم که مابقی آن کامل شود تا بزودی آزاد شوم.

این زن جوان درباره اینکه در حال حاضر چه حسی دارد، گفت: انگار دوباره متولد شدم.

همچنین او از اقدامی که در گذشته انجام داده بود بسیار اظهار پشیمانی کرد و گفت: من نباید جان انسانی را می‌گرفتم. از اینکه این کار را کردم پشیمان هستم و به خاطر بچگی و کم سن بودن مغزم گنجایش این را نداشت که تصمیم دیگری بگیرم، اما الان عاقلانه فکر می‌کنم و در زندان‌ کارهای بسیاری از جمله خیاطی، معرق، منبت یاد گرفتم و توانسته‌ام ۱۷ مدرک هنری دریافت کنم.

بانوی جوان دیگری درباره علت حضورش در زندان گفت: به اتفاق مادر و خواهرش پدرشان را که آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده بود به قتل رسانده‌اند.

وی گفت: ۲۷ سال دارم و از کاری که انجام دادم بسیار پشیمان هستم و از خیرین تشکر می‌کنم و دستشان را می‌بوسم چون آنها بودند که امید را در دل ما روشن کردند.

یکی دیگر از این زنان زندانی هم دلیل حضورش در زندان را اینگونه اعلام کرد که در دعوای خانوادگی و درگیری با همسرم مرتکب قتل عمد وی شدم.

وی درباره اینکه از اینکه قرار است آزاد شوی چه حسی دارد، گفت: بسیار خوشحالم که به زودی آزاد می‌شوم. امیدوارم با توکل بر خدا بعد از خروج از اینجا بتوانم زندگی آرامی درست کنم و از خدا می‌خواهم آنقدر به خیرینی که به ما کمک کردند دارایی بدهد تا بتوانند به زندانیان نیازمند دیگر نیز کمک کنند.

یکی دیگر از بانوان نیز که از زندان اهواز به زندان شهرری منتقل شده ضمن تشکر از خیرینی که به وی کمک کردند، گفت که به دلیل قتل عمد در زندان به سر می‌برد و محکوم به قتل همسر دوستش است.

وی گفت: دو دختر دارم و ۱۲ سال است که آنها تنها هستند و تنها امیدشان من هستم. تاکنون خیرین ۲۰۰ میلیون به من کمک کرده‌اند و ۱۰۰ میلیون از بدهی‌ام باقی مانده است.

در حاشیه این مراسم هم رییس کل شورای حل اختلاف استان تهران اظهار کرد: از تمامی خیرین و مسئولینی که کمک کردند تا امروز این مراسم برگزار شود تشکر می‌کنم.

دریانی افزود: به دنبال این هستیم که بتوانیم راهی پیدا کنیم تا زندانیان استخلاص شوند چون هر چه آمار زندانیان کمتر شود و به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند بار سازمان زندان‌ها نیز کاهش خواهد یافت.  

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شورای حل اختلاف با تار و پود زندگی مردم سخت عجین شده و در بسیاری از موارد از جمله فوت فرد و انحصار وراثت به شورا مراجعه می‌کنند. همچنین شاهد بودیم که در خصوص موضوع حادثه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات نیز بلافاصله شورای حل اختلاف با کمک دادستان منطقه موضوع را پیگیری کرد و اولیای دم خواسته شدند و موضوع انحصار وراثت آنها را خارج از نوبت انجام دادیم تا بتوانیم دردی از آلام آنها کم کنیم و مشکلات مردم حل شود.

رییس کل شورای حل اختلاف استان تهران یادآور شد: ابداع شورای حل اختلاف این بود که اصلاح ذات البین کند و به عنوان سوپاپ اطمینانی برای حصول سازش و سهل کردن مراجعات مردم به مراجع قضایی باشد که امیدواریم برای سال ۹۸ با برنامه‌ای بهتر، بیشتر به داد زندانیان برسیم.

در ادامه این بازدید دادستان شهرری نیز گفت: بر اساس دستورالعمل رییس قوه قضاییه مبنی بر کاهش جمعیت زندان‌ها که به تمامی دادستان‌های کشور ابلاغ شده باید هرسه ماه گزارش این بازدیدها اعلام شود که این موضوع تأثیر بسیاری دارد و بر اساس آن دادستان‌ها مکلف هستند که از تمامی زندان‌ها از جمله زندان زنان بازدید کنند.

وی افزود: در این جلسه هم با حضور رییس کل شورای حل اختلاف استان تهران و مبلغی که خیرین محترم تقبل کردند اصلاح ذات‌البین در راستای فلسه شورای حل اختلاف صورت گرفت که طی آن ۱۴ نفر از زندانیان زن محکومیت‌های مالی و ۴ نفر از زندانیانی که قرار بود حکم قصاص آنها اجرا شود، تا پایان سال آزاد خواهند شد.

همچنین یکی از خیرینی که در این مراسم حضور داشت در خصوص این امر خداپسندانه اظهار کرد: پیشنهادم این است که همگی کاری انجام دهیم که روز به روز خوشحالی را در جامعه افزایش دهیم. امروز لب خندان این چهار خانمی که به هر دلیلی قرار بود قصاص شوند اما تا عید آزاد خواهند شد بزرگترین ثروتی است که ما داریم.

در پایان این مراسم هم از مهدکودکی که در آن کودکان زنان زندانی نگهداری می‌شوند بازدید شد.

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.