صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / مدیریت آفات زراعی نیازمند تخصص سازمان حفظ نباتات است
مدیریت آفات زراعی نیازمند تخصص سازمان حفظ نباتات است

معاون وزیر جهاد کشاورزی

مدیریت آفات زراعی نیازمند تخصص سازمان حفظ نباتات است

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حوزه زراعی به علت محدودیت آب و تغییر مدل تولید در برخی محصولات برای مدیریت آفات و بیماری های جدید نیاز به تخصص سازمان حفظ نباتات دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، ‘عباس کشاورز' در دومین روز از برگزاری سی و نهمین گردهمایی سالیانه حفظ نباتات کشور به تغییر فصل کشت محصولاتی مانند چغندرقند و افزایش تولید کلزا را یادآور شد و افزود: برنامه گسترش کلزا، اجرای کشاورزی حفاظتی و کشت پاییزه چغندرقند را در دستور کار داریم که محیط زیست را تغییر خواهند داد و این تغییرات نیازمند برنامه از سوی حفظ نباتات برای مدیریت آفات و بیماری است.
وی اظهار داشت: پایداری و ناپایداری برخی محصولات به مدیریت آفات وابسته است و برای محصولاتی مانند پنبه باید برنامه مخصوص داشته باشیم.
به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حفظ آب و خاک، افزایش درآمد کشاورزان و تامین امنیت غذایی است و تحقق این اهداف با همکاری و مساعدت سازمان حفظ نباتات و بخش تحقیقات امکان پذیر خواهد شد.
معاون امور زراعی بر مدیریت گیاه پزشکی تاکید کرد و گفت: مصرف سموم کشاورزی باید بر اساس نسخه گیاه پزشکی انجام شود.
وی تنوع بخشی سبد آفت کش ها را ضروری خواند و افزود: سبد آفت کش ها در کشور از تنوع لازم برخوردار نیست و برای برخی از عوامل خسارت زا فقط یک یا دو آفت کش مصرف می شود، بنابراین مشکل مربوط به مقدار مصرف نیست، بلکه تنوع کم است.
کشاورز با بیان اینکه از نظر قانونی کسی حق ندارد دسترسی کشاورزان را به فناوری های نوین و آفت کش های جدید محدود کند، اما مواد آلوده نباید وارد کشور شود.
وی گفت: بخش خصوصی برای مدیریت عوامل خسارت زا باید تقویت و لازم است اختیار بیشتری نیز به این بخش داده شود.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، آفت سن گندم در سال های گذشته در کشور مدیریت شده، در حالی که پیش از آن آفت سن به موجودی غیر قابل مدیریت تبدیل شده بود.
کشاورز اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد در ۲ سال گذشته خسارتی در ارتباط با آفت سن گندم نداشتیم و این امر نشان دهنده فعالیت به موقع و گسترده سازمان حفظ نباتات است.
وی گفت: اکنون صادرات خوبی در حوزه سبزی و صیفی جات و محصولات جالیزی به کشورهایی مانند روسیه که استانداردهای سختگیرانه دارند، انجام شده و این مهم تداوم دارد.
معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی خواستار تهیه برنامه مدون در یک بازه زمانی مشخص برای کاهش عوامل خسارت زا در حوزه محصولات زراعی با توجه به تغییر الگوی تولید توسط سازمان حفظ نباتات کشور شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، سی و نهمین گردهمایی سالیانه حفظ نباتات کشور چهارم بهمن ماه جاری به فعالیت سه روزه خود در سازمان حفظ نباتات پایان می دهد، در این نشست وزیر جهاد کشاورزی، معاونان و مدیران این وزارتخانه حضور یافتند.
اقتصام**۹۱۸۶ **۱۵۵۹

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چای‌کاران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز از بارگذاری متن قرارداد کارخانجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.