صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / چهارمین بسته نفتی ۲ هفته دیگر در بورس عرضه می شود
چهارمین بسته نفتی ۲ هفته دیگر در بورس عرضه می شود

شرکت ملی نفت:

چهارمین بسته نفتی ۲ هفته دیگر در بورس عرضه می شود

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد عرضه نفت خام در بورس انرژی را «به‌طور مستمر و منظم» پیگیری می‎کند و 2 هفته دیگر چهارمین مرحله عرضه نیز انجام می‎شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، تاکنون در سه مرحله نفت خام در بورس انرژی عرضه شده است که ۲ مرحله موفقیت آمیز بود اما یک مرحله ناکام ماند.
در مرحله نخست (۶ آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد اما هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای (معادل ۲۸۰ هزار بشکه) به نرخ بشکه ای ۷۴ دلار و ۸۵ سنت به فروش رسید.
در دومین مرحله (۲۰ آبان) نیز ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه ای ۶۴ دلار و ۹۷ سنت معامله شد.
اما در سومین مرحله عرضه در بورس، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اول بهمن ماه به نرخ بشکه ای ۵۲ دلار و ۴۲ سنت دلار در تابلو فروش قرار گرفت اما بدون مشتری ماند.
روند عرضه نفت در بورس همچنان ادامه دارد و قرار است بزودی مراحل جدیدتر عرضه آغاز شود.
بر این اساس، نماینده شرکت ملی نفت ایران امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: مرحله چهارم عرضه تا ۲ هفته آینده انجام می شود.
به نوشته تارنمای شرکت ملی نفت، «امیرحسین تبیانیان» بر عرضه مستمر و منظم نفت در بورس تاکید و ابراز امیدواری کرد «خریداران بتوانند بر پایه این عرضه منظم، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند».
وی یادآوری کرد دوشنبه (یکم بهمن‎ماه)، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در تالار صادراتی بورس انرژی عرضه شد، پایه معاملاتی ما ۳۵ هزار بشکه بود که بر مبنای آن خریداران می‎توانستند حداقل همین مقدار یا مضربی از آن را معامله کنند و تحویل بگیرند.

** تغییرات عرضه پیشین (مرحله سوم)
نماینده شرکت ملی نفت برای عرضه نفت در بورس انرژی، درباره شرایط سومین عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس گفت: این دوره از عرضه نسبت به دو دوره قبل تغییر مهمی داشت، نخست اینکه میزان پیش پرداخت از ۱۰ درصد به ۶ درصد کاهش یافت، بنابراین خریداران می‎توانستند برای حضور در بازار، رقابت و کشف قیمت راحت‎تر اقدام کنند.
تبیانیان افزود: از دیگر تغییرات دوره سوم عرضه نفت خام در بورس می‎توان به امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی اشاره کرد. به این معنی که افزون بر سازوکار موجود در تسویه (۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی)، به دلیل محدودیت‎های ارزی امکان تسویه کامل ریالی هم ایجاد شده است. وی با بیان اینکه در سازوکار پیش‎بینی شده برای تسویه حساب، امکان تسویه نقدی و اعتباری وجود دارد، گفت: برای خریدارانی که تمایل به پرداخت اعتباری داشته باشند مدت تسویه حساب از زمان بارگیری از ۶۰ روز در عرضه‎های قبلی به ۹۰ روز افزایش یافته است.
تبیانیان اظهار امیدواری کرد: با تغییرات ایجاد شده در عرضه سوم نفت خام در بورس انرژی، شرایط برای خریداران بهتر شده باشد.
«سیدعلی حسینی» مدیرعامل بورس انرژی پیش از این به ایرنا گفته بود، شرکت های خارجی برای خرید نفت از بورس ابراز تمایل کرده اند و برخی کشورها از طریق سفارتخانه ها دنبال کسب اطلاعات درباره خرید نفت از بورس بوده اند و شماری از شرکت های خارجی نیز مستقیم برای رایزنی در این باره مراجعه و کد معاملاتی نیز اخذ کرده اند.

اقتصام*۲۰۲۲*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

برنامه‌ریزی دولت برای تامین برق پایدار صنایع با مشارکت مردم در تابستان امسال

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی افزود: امید است همانند سال‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.