صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / ریشه آسیب‌های اجتماعی خراسان جنوبی کجاست؟
ریشه آسیب‌های اجتماعی خراسان جنوبی کجاست؟

ریشه آسیب‌های اجتماعی خراسان جنوبی کجاست؟

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: اعتیاد ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی

به گزارش کسب و کار نیوز در خراسان حنوبی برگزار شد اظهار کرد: در شرایط فعلی آسیب‌های اجتماعی تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان شده است.

وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی در ۱۵ سال پیش در کشور و حدود ۱۰ سال پیش در خراسان جنوبی ایجاد شد که خدمات بسیار خوبی ارائه داده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اعتیاد ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی خراسان جنوبی است، اظهار کرد: هدف ایجاد اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

عرب‌نژاد افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که با جهاد دانشگاهی منعقد شد، براساس بررسی‌های صورت گرفته در ایسپا مشخص شد که تنها ۱۴ درصد از مردم بیرجند اسم اورژانس اجتماعی را شنیده بودند که باید در راستای آگاه سازی مردم اقداماتی صورت گیرد.

وی گفت: خشونت‌های خانگی، اختلافات خانوادگی حاد، کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، کودکان خیابانی و کار و افراد مبتلاء به اختلال هویت جنسی از جمله گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که رتبه دوم تلفن‌های اورژانس اجتماعی در مورد موضوع همسرآزاری است، تصریح کرد: ریشه آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی اعتیاد است.

عرب‌نژاد ادامه داد: با توجه به اطلاعات سال گذشته و ۶ ماهه امسال از گزارشات اورژانس اجتماعی و مرکز ۱۴۸۰، خشونت خانگی در استان بالاترین آسیب گزارش شده است که در همین راستا در اولویت کار این اداره‌کل قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشتر موارد گزارش شده به‌دلیل نداشتن مهارت‌های ارتباطی کلامی درست بوده‌اند، اظهار کرد: این موضوع به همراه تاب‌آوری پایین فرد بحرانی به نام خشونت خانگی را به وجود می‌آورد.

عرب‌نژاد با تأکید بر این‌که علاوه بر اورژانس اجتماعی، پایگاه‌های خدمات اجتماعی محلات نیز راه‌اندازی شده‌اند، افزود: در بیرجند ۸ پایگاه در محلات آسیب‌خیزی همچون حاجی‌آباد، ۱۷ شهریور، مهرشهر، چهکند، موسی بن جعفر و انقلاب برپا شده‌اند.

وی این پایگاه‌ها را بازوی اداره‌کل بهزیستی در محلات عنوان کرد و افزود: یکی از اصلی‌ترین وظایف پایگاه‌ها، اطلاع‌رسانی است تا زوجین به جای شکایت و مراجعه قضایی و انتظامی، مشکل را به اورژانس ۱۲۳ اطلاع داده و از مشاوره و مددکاری همکاران استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: تشکیل پرونده قضایی خود منجر به طلاق می‌شود، در همین راستا اطلاع‌رسانی قبل ایجاد پرونده بسیار مهم است.

عرب‌نژاد وظیفه دیگر این پایگاه‌ها را برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعاتی همچون فرزندپروری در فضای خشونت خانگی، مهارت‌های زندگی اعلام کرد و گفت: با همکاری سایر سازمان‌ها برنامه اوقات فراغتی برای خانواده‌ها با هدف نیازسنجی و تحکیم بنیان خانواده در نظر گرفته می‌شود.

وی از اجرای طرح توسعه فرهنگی خدمات اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: این طرح از نیمه آذرماه آغاز به کار کرده و تا پایان آذرماه در تمام شهرستان‌ها فعالیت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی از برگزاری همایش‌هایی برای خانواده‌ها در کنار این اقدامات نیز خبر داد و یادآور شد: کلاس‌های خود مراقبتی برای افراد در معرض خشونت با همکاری بسیج و مراکز بهداشت برگزار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امیدواریم با این طرح توسعه فرهنگی، دیدگاه‌های مردم نسبت به مشاوره تغییر و شاهد استقبال بیشتری باشیم.

عرب نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان بیرجند و یک مرکز مشاوره در شهرستان قائن تحت نظارت بهزیستی فعال هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای ۴۶۴۷ نفر غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج در استان انجام شده است، تصریح کرد: زوجین پیش از ازدواج می‌توانند از خدمات این طرح به صورت رایگان بهره مند شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: طرح غربالگری اختلات ژنتیک افراد ۱۵ تا ۲۵ سال نیز در استان در سطح مدارس اجرا می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.