صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / معاون جهادکشاورزی کرمانشاه:قاچاق دام، گوشت را گران کرده است
معاون جهادکشاورزی کرمانشاه:قاچاق دام، گوشت را گران کرده است

معاون جهادکشاورزی کرمانشاه:قاچاق دام، گوشت را گران کرده است

معاون بهبود تولیدت دامی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به تولید بیش از نیاز گوشت قرمز و مرغ در استان، گفت: گرانی گوشت موضوعی کشوری است که عامل اصلی آن هم قاچاق دام به خارج از مرزهاست.

دام

به گزارش کسب و کار نیوز، بهرام خانی در نشست کمیته نظارت بر فرآیند عرضه مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم که امروز(۳۰ دی) در دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه برگزارشد، با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۳۶ هزار تن گوشت قرمز در استان کرمانشاه، اظهارکرد: این میزان تولید درحالیست که کل نیاز سالانه استان ۲۶ هزار تن است و ۱۰ تن مازاد تولید داریم که معادل حدود ۴۰۰ هزار راس گوسفند می‌شود و می‌توانیم آن را به خارج کشور یا استان‌های دیگر صادر کنیم.

وی عمان و قطر را از اصلی‌ترین کشورهای متقاضی واردات دام از کرمانشاه اعلام کرد و افزود: چندسال پیش برای صادرات دام از استان ممنوعیت ایجاد و پس از مدتی این دستورالعمل لغو شد. امسال نیز به واسطه مشکلاتی که در بحث بازار گوشت قرمز کشور بوجود آمده، از خرداد ماه دوباره ممنوعیت صادرات لحاظ شد.

معاون سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه تصریح کرد: طی مدتی که صادرات دام آزاد شد، توانستیم حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار راس گوسفند به خارج از کشور صادر کنیم. البته درحال حاضر شاهدیم گاها صادرات دامی که از کرمانشاه به دیگر استان‌ها انجام می‌گیرد، از آنجا بصورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی هم‌چنین با بیان این‌که بدلیل کوچ عشایر در فصل سرد سال همواره در این برهه زمانی مشکلاتی در بازار گوشت قرمز استان بوجود می‌آید، افزود: در ابتدای فصل بهار که عشایر کوچ رو به استان باز می‌گردند، شاهد تعادل دوباره در قیمت گوشت قرمز خواهیم بود.

خانی در ادامه باتاکید بر این‌که هیچ کمبودی در بحث تولید گوشت قرمز در استان کرمانشاه وجود ندارد، گفت: مشکلی که اکنون وجود دارد، گرانی گوشت است که این هم فقط مختص استان کرمانشاه نیست، بلکه در کل کشور وجود دارد و بخش اعظم آن ناشی از قاچاق دام به خارج از کشور است.

وی مهم‌ترین راهکار برای کاهش قیمت گوشت قرمز را واردات و توزیع گوشت منجمد خواند و عنوان کرد: البته وزارت جهاد کشاورزی اخیرا برنامه‌ای تدوین کرده تا براساس آن واردات دام زنده را نیز در کنار افزایش واردات گوشت منجمد تا پایان امسال داشته باشیم.

معاون جهادکشاورزی استان در ادامه به خلاء پایش در توزیع گوشت قرمز منجمد در سطح استان اشاره کرد و گفت: این خلاء باعث شده تا گوشت منجمد بصورت عادلانه بین مصرف کنندگان واقعی توزیع نشود.

وی هم‌چنین در خصوص تولید مرغ در استان گفت: بهمن امسال حدود سه میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه انجام گرفت که طی چندسال گذشته بی‌سابقه بوده و بسیار بیشتر از نیاز بازار استان است.

خانی در ادامه به گرانی نهاده‌های دامی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: هرچند فعالیت واحدهای تولید نهاده های دامی در استان به اوج خود رسیده، اما در مجموع گرانی این نهاده‌ها در سطح کشور باعث شده تا قیمت تمام شده هرکیلو گرم گوشت مرغ برای تولیدکننده حدود ۷۹۰۰ تا هشت هزار تومان باشد، لذا قیمت هرکیلو یازده تا ۱۲ هزار تومان برای گوشت مرغ گرم در بازار عادلانه است.

وی با بیان این‌که ۲۲ کارخانه خوراک دام در استان یک میلیون تن ظرفیت تولید دارند، گفت: باید سازوکاری اندیشیده شود تا فعالیت آنها مورد رصد قرار گیرد تا با قیمت مصوب خوراک دام را در اختیار واحدهای دامی استان قرار دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.