صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / نامه رییس انجمن علمی روان درمانی به وزیر سابق بهداشت

نامه رییس انجمن علمی روان درمانی به وزیر سابق بهداشت

رییس انجمن علمی روان‌درمانی ایران در نامه‌ای به دکتر سیدحسن هاشمی - وزیر سابق بهداشت، ضمن تقدیر از اقدامات وی در زمینه سلامت روانی - اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که این نگرش در مدیران آینده وزارت بهداشت نیز تداوم داشته باشد.

 دکتر سیدحسن هاشمی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سامان توکلی در نامه‌ای خطاب به دکتر سیدحسن هاشمی آورده است:« بی‌تردید، دوره‌ مدیریت شما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از حیث توجه به سلامت روانی‌ ـ اجتماعی، دوره‌ای متمایز و منحصر به‌فرد بوده است. در حالی که سلامت روان، بر اساس شیوع و بار ناشی از مشکلات و اختلالات روانی، باید در صدر اولویت‌های نظام سلامت باشد، همواره و به طور مزمن مورد غفلت و بی‌توجهی قرار داشته است.

توجه خاص شما به سلامت روان امری خجسته بود که باعث شد برای نخستین بار این موضوع به عنوان یکی از حقوق بنیادین شهروندان وارد گفتمان اجتماعی کشور شود. در دوره‌ وزارت شما، موضوع سلامت روانی‌ ـ اجتماعی توانست از سایه‌ غفلت همیشگی بیرون بیاید و شاهد تاکید و تلاش‌تان در جلب توجه آحاد مردم، سیاست‌گذاران و مسؤولان و بخش‌های مختلف جامعه به این موضوع بودیم.

در این دوره، برخورداری از سلامت روان، به عنوان حق شهروندان و مطالبه‌ بنیادین جامعه از حاکمیت، مطرح و تلاش شد تا در کنار اجرای برنامه‌های پیشین و جاری در این حوزه، زمینه برای گام‌های اساسی‌تر نیز فراهم شود.

ما از نزدیک شاهد احساس مسؤولیت و دغدغه‌ شخص شما و تأکید و پی‌گیری‌های مکررتان در این زمینه‌ بوده‌ایم. تعیین جایگاه مشاور وزیر در امور سلامت روان، تشکیل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، حمایت از گسترش خدمات سلامت روان و دسترسی گروه‌های نیازمند به آن، تعریف روان‌درمانی‌ها و خدمات غیردارویی این اختلالات در زمره‌ خدمات سلامت و پوشش بیمه‌ای آن‌ها، افزایش پوشش جمعیتی خدمات سلامت روان، بهویژه با توجه خاص به نیازهای جمعیت محروم و حاشیه‌نشین، کاهش سهم پرداختی بیماران در فرایندهای درمان و تلاش برای پوشش بیمه‌ای این خدمات، کوشش برای سامان‌دهی آموزش و ارایه‌ خدمات بالینی روان‌شناسی، جذب و به‌کارگیری کارشناسان سلامت روان در نظام شبکه، افزایش دسترسی و پوشش خدمات سلامت روان در مناطق شهری، گسترش مراکز خدمات سلامت روان جامعه‌نگر، افزایش چشمگیر مراکز کاهش آسیب اعتیاد، راه‌اندازی سامانه‌ ثبت اطلاعات مراکز درمان مصرف مواد، تغییر کاربری و افزایش چشم‌گیر تخت‌های بستری روان‌پزشکی در بیمارستان‌های عمومی و استانداردسازی بخش‌ها و اورژانس‌های روان‌پزشکی بخشی از برنامه‌هایی بوده‌اند که در زمان مدیریت شما آغاز یا انجام شده‌اند تا از درد و رنج مبتلایان به این اختلالات کاسته شود.

گرچه حوزه‌ سلامت روان همچنان نیازمند توجهی به مراتب بیشتر از جانب بخش‌های مختلف جامعه، دولت و حاکمیت است؛ و گرچه بخش‌هایی از این اهداف به دلیل مشکلات ساختاری و ناهماهنگی‌ها و موانعی که وجود داشتند، چنان که باید پیش نرفتند یا به انجام نرسیدند، بدون شک در هیچ دوره‌ای از وزارت بهداشت این میزان توجه به سلامت روانی و اجتماعی وجود نداشته است و نقش شما در این زمینه مثال‌زدنی، ماندگار و قابل‌تقدیر است.

«هیأت مدیره‌ی انجمن علمی روان‌درمانی ایران» بر خود فرض می‌داند که از توجه بجای جناب‌عالی به سلامت و سلامت روان جامعه و تلاش‌های مستمر و دل‌سوزانه‌تان قدردانی کند و اکنون که از مدیریت وزارت بهداشت کناره گرفته‌اید، ابراز امیدواری می‌کنیم که این نگرش و روش شایسته در مدیران آینده‌ وزارت بهداشت تداوم داشته باشد و شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های شما باشیم.»
انتهای پیام
 

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.