چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / رویکرد جشنواره هنر مقاومت «سیاه نمایی» نیست
رویکرد جشنواره هنر مقاومت «سیاه نمایی» نیست

رویکرد جشنواره هنر مقاومت «سیاه نمایی» نیست

دبیر اجرایی جشنواره هنر مقاومت رویکرد انتقادی این جشنواره از مسایل جاری کشور را با «سیاه نمایی» متفاوت خواند و گفت: آثار انتقادی که برای جشنواره های غربی تولید می شود سیاه نمایی است درحالی که نقدهای این رویداد چون در داخل کشور مصرف می شود متفاوت است.

به گزارش کسب و کار نیوز مبنی بر «تشریح تفاوت رویکرد انتقادی این جشنواره از مسایل جاری کشور با واژه «سیاه نمایی» که جریان هنرمندان انقلابی، برای آثار هنرمندان منتقد مستقل استفاده کرده است» گفت: جریان فکری بسیاری از جشنواره های غربی در محل سفارتخانه ها با هدف سیاه نمایی انجام می شود و بسیاری از نشان های این جشنواره ها «نظامی» هستند و هنرمندانی که در این رویدادها آثار انتقادی خود را ارسال کنند، به هدف سیاهنمایی این جریان ها خاتمه خواهد شد.
وی افزود: سیاستگذاری این کشورها تخریب انقلاب است درحالی که محصولات رویداد جشنواره مقاومت در داخل کشور مصرف می شود و از طرف یک نهاد انقلابی نمایش داده می شود متفاوت است.
سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی و دبیر بخش کارتون نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین اتفاق هایی که شاهد بودیم بحث تاکید بر مردمی بودن این جشنواره است که همواره یکی از کلید واژه های اصلی این جشنواره تاکید برحضور تشکل های مردمی و رویش های انقلاب بوده است.
شجاعی طباطبایی با اشاره به سیاستهای این رویداد گفت: استفاده از پنتانسیل های مردمی از سیاستهای این جشنواره در کنار کیفیت آثار قرار گرفت و کارگاه هایی برای حضور جوانان و مشارکت علاقه مندان در مراکز استانها برگزار شد.
دبیر اجرایی این رویداد افزود: پنج هزار و ۹۱ اثر از ۴۲۵ هنرمند در ۱۰ رشته به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که سهم عکس بیش ازبقیه آثار بود و بعد از تهران شاهد حضور هنرمندان خراسان رضوی بودیم و سپس استان اصفهان در رتبه بیشترین شرکت کننده ها قرار داشت و این آمار نشان دهنده حضور پرتعداد هنرمندان از سراسر کشور است.
وی خاطرنشان کرد: شش نفر از مفاخر و پیشکسوتان هنر انقلاب در کنار ۴۰ چهره جوان رویش هنر انقلاب در این جشنواره مورد تجلیل قرار خواهند گرفت که استمرار و تاثیر در حوزه هنر انقلاب از ویژگی های انتخاب پیشکسوتان هنر انقلاب بوده است.
شجاعی ‌طباطبایی افزود: آثاری که در پنجمین جشنواره هنر مقاومت به نمایش در خواهند آمد در تمامی مراکز استان‌ها نیز به نمایش در می آید و فایل اصلی و باکیفیت این آثار همزمان با مراسم افتتاحیه بر روی سایت هنر مقاومت قرار داده می‌شود تا همگان بتوانند از آن استفاده و آن را دانلود کنند.

** نمایش آثار جشنواره هنر مقاومت در مناطق محروم
مسعود نجابتی دبیر کل پنجمین جشنواره هنر مقاومت استقبال مخاطبان شرکت کننده را دلیل تاخیر یک ماهه در برگزاری این رویداد عنوان کرد و گفت: دریافت و نمایش آثار رویکرد این جشنواره هنر مقاومت نیست و اهداف ما در این رویداد پرداختن به رویش های انقلاب و مردمی کردن جریان هنر هستیم و با برگزاری بیست کارگاه توانستیم تأثیر بسیاری بر روی جوانان داشته باشیم. این آثار از فضای گالری و انحصار در نمایشگاه خارج می شود و در مناطق محروم نمایشگاه داشته می شود.
وی با اشاره به تاثیرگذاری کارگاههای این رویداد گفت: اتفاق های بزرگی در این کارگاه ها افتاد که در برخی از شهرها برای اولین بار کارگاه برگزار می شد و زمان آن را به سه روز افزایش دادیم که در انتها محصول این کارگاه ها در جشنواره نمایش داده خواهد شد.
نجابتی از برگزار نشدن بخش بین الملل خبر داد و گفت: نوسان قیمت دلار یکی از دلایل عدم برگزاری بین المللی این رویداد است که اجازه برآورد دقیق هزینه ها را نمی داد و همچنین در برنامه های چهلمین سال انقلاب مباحث داخلی را به عنوان موضوعات هنرمندان تعریف کردیم که منطبق با شرایط امروز جامعه، بخشی از آثار مطالبات مردمی است.
دبیر کل پنجمین جشنواره هنر مقاومت ضمن ابراز تاسف از مرگ احمدرضا دالوند دبیربخش پژوهش این رویداد گفت: به دلیل پراکندگی این آثار که دالوند نسبت به آنها آگاه بود امکان دسترسی به مباحث پژوهشی بدون حضور وی میسر نبود و امیدواریم پس از برگزاری این رویداد موفق به جمع آوری و برگزرای بخش پژوهشی باشیم.
نجابتی گفت: بسیاری از آثار بخش تایپوگرافی امکان چاپ بر روی تیشرت را دارند و امیدواریم موسسات به چرخه تولید و توزیع آثار کمک بیشتری داشته باشند و این طرح ها جایگزین لباس هایی با نوشته های لاتین که مطابق با سلیقه و فرهنگ ما نیست، شوند.
وی افزود: محصولاتی در رشته‌های مختلف تولید شده که برای استفاده در اختیار نهادهای مختلف قرار گرفته است که برای مثال در بخش پرچم و کتیبه به دنبال این هستیم که با کمک شهرداری و سازمان تبلیغات اسلامی این محصولات را در سطح شهر کاربردی کنیم.
نجابتی با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت کشور، افزود: برای اکران حداکثری آثار در سراسر کشور از مساجد، ظرفیت بسیج هنرمندان، حوزه هنری و سایر دستگاه‌ها بهره گرفته ایم تا در مناطق محروم نیز نمایشگاه‌هایی در برخی از رشته‌ها برگزار شود.
دبیر کل این جشنواره عنوان کرد: خروجی بخش عمده‌ای از این کارگاه‌ها به جشنواره راه یافته است. معرفی رشته‌های هنرهای تجسمی در حین جشنواره یکی دیگر از اهداف جشنواره بود چراکه این رشته‌ها در زندگی مردم کاربرد دارند اما شناخته شده نیستند.
دبیر کل پنجمین جشنواره هنر مقاومت با اشاره به رویکرد کیفیت محور این رویداد گفت: در این مرحله به دنبال ارایه آمار نیستیم و سطح کیفی را مدنظر قرار دادیم و از داوران خواستیم آثاری مطابق با سلیقه بالای مردم را انتخاب کنند و بر همین اساس سخت گیری های بسیاری در داوری ها لحاظ شد.
نجابتی گفت: قصد رقابت با جشنواره تجسمی فجر را نداریم و اتفاقا با آقای مظفری (مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) همکاری خوبی در برگزاری بخش «پلاک چهل» جشنواره تجسمی داریم.

**تشریح هنر کاربردی در برنامه‌ تلویزیونی پنجمین جشنواره هنر مقاومت
مسیحا ربیعی طراح و کارگردان برنامه‌های تلویزیونی پنجمین جشنواره هنر مقاومت گفت: یک برنامه ۱۶ قسمتی با عنوان «نقطه» در این جشنواره پیش‌بینی شده تا به معرفی دقیق رشته‌های تجسمی و ضرورت حضور آن‌ در جامعه بپردازد و هدف اصلی این برنامه تفکیک هنرهای زیبا و گالری ها از هنر کاربردی است.
وی افزود: موضوع «دیزاین» که شامل طراحی، طراحی لباس، بسته بندی و بسیاری از مباحث طراحی را شامل می شود از مهمترین مواردی است که جامعه با آن ارتباط نزدیک دارد و کمتر به آن پرداختیم در حالی که هنرهای تجسمی ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره دارد.
ربیعی گفت: در این برنامه به شرایط فعلی و نیازها و مباحث آموزشی و همچنین پتانسیل ها و آسیب های این حوزه اشاره می شود و آنها را با گفتگو مورد تحلیل قرار می دهیم.
در بخشی از این مراسم که به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شد، پوستر پنجمین جشنواره هنر مقاومت با حضور دبیران کل و اجرایی رونمایی شد. این پوستر را حمید قربانپور طراحی کرده است و همچنین اعلام شد در اختتامیه پنجمین جشنواره هنر مقاومت از ۳ رسانه که بیشترین همکاری را با جشنواره داشته‌اند،‌ تقدیر به عمل می‌آید.
نشست خبری جشنواره هنر مقاومت صبح امروز با حضور مسعود نجابتی دبیر کل و سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی و دبیر بخش کارتون در مجتمع فرهنگی «اسوه» برگزار شد.
پنجمین جشنواره هنر مقاومت از ۴ تا ۲۴ بهمن ماه سال جاری در سالن شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد.
فراهنگ **۹۰۳۱** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

روایات یک شب تلخ: داستان روز تولد دیدار

دقیقا یکی از شب های گرم مردادماه ۹۸ بود، حدودهای ساعت ۱۰ شب، که صدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.