صفحه اصلی / استان ها / کرمان / برای جبران عقب‌ماندگی‌های جنوب استان کرمان به چه میزان اعتبار نیاز است؟
برای جبران عقب‌ماندگی‌های جنوب استان کرمان به چه میزان اعتبار نیاز است؟

برای جبران عقب‌ماندگی‌های جنوب استان کرمان به چه میزان اعتبار نیاز است؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از نیازمندی جنوب استان به کمک‌های دولت سخن گفت و عنوان کرد: برای توسعه جنوب استان به منابع مالی و اعتباری بیشتری نیاز داریم که در این راستا برای جبران عقب‌ماندگی جنوب استان ۹ درصد از سهم صندوق توسعه ملی استان به این منطقه اختصاص داده شد اما بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که برای جبران این عقب‌ماندگی به حدود ۲۹ درصد دیگر نیاز داریم.

مناطق محروم

به گزارش کسب و کار نیوز، «جعفر رودری» شامگاه پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (ویژه جنوب استان) با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تعریف ۲۷۱ پروژه اقتصاد مقاومتی برای استان سخن به میان آورد و گفت: برنامه‌هایی که در ستاد اقتصاد مقاومتی تعریف شده است، ۴۰ درصد حجم سرمایه‌گذاری و ۳۰ درصد هدف‌گذاری سالانه استان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این مطلب که ۴.۳ درصد جمعیت کل استان در جنوب استان ساکن هستند، تصریح کرد: ۶۲ درصد جمعیت جنوب استان روستانشین و مابقی شهرنشین هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان رشد جمعیت جنوب استان را از متوسط استان و کشور بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: رشد جمعیت منطقه جنوب استان ۴.۵ درصد نسبت به متوسط استان و کشور بیشتر است اما متأسفانه شاخص فقر بر منطقه از سقف بالایی برخوردار است و افراد زیادی از این مناطق تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

وی با بیان این‌که ۱۸ درصد جمعیت جنوب استان تحت نهادهای حمایتی هستند، گفت: در حالی این پوشش در جنوب استان وجود دارد که میزان افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در سطح استان ۱۳ درصد و در سطح کشور در حدود ۸ است که نشان می‌دهد هم استان کرمان و به ویژه جنوب استان کرمان از متوسط کشوری بسیار بالاتر هستند.

رودری در ادامه با اشاره به ساختار اقتصادی منطقه جنوب استان کرمان اظهار کرد: ۶۳ درصد اقتصاد جنوب استان متعلق به بخش کشاورزی، ۱۵ درصد متعلق به حوزه صنعت و ۲۲ درصد خدماتی می‌باشد البته نرخ بیکاری جنوب استان ۲ درصد بیشتر از متوسط استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از نیازمندی جنوب استان به کمک‌های دولت سخن گفت و خاطرنشان کرد: برای توسعه جنوب استان به منابع مالی و اعتباری بیشتری نیاز داریم که در این راستا برای جبران عقب‌ماندگی جنوب استان ۹ درصد سهم صندوق توسعه ملی استان به این منطقه اختصاص داده شد اما بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که برای جبران این عقب‌ماندگی به حدود ۲۹ درصد دیگر نیاز داریم.

وی با بیان این مطلب که در برنامه ششم توسعه و سندهای چشم‌اندازی کشور، محدوده جنوب استان کرمان به‌عنوان پس‌کرانه‌های سواحل مکران در نظر گرفته شده، بر ضرورت تکمیل زیرساخت‌های جنوب استان تاکید کرد و افزود: ۲۵ درصد منشاء کل ریزگردهای کل کشور مربوط به منطقه جازموریان در جنوب استان کرمان و مشترک با استان سیستان و بلوچستان است، از این‌رو به یک ردیف بودجه خاصی برای رفع این مشکل نیاز داشتیم که انتظار می‌رود از سوی دولت در ردیف برنامه‌های بودجه‌ای استان در نظر گرفته شود.

رودری از نیاز جنوب استان به برق خبر داد و گفت: میزان برق تولیدی جنوب استان پاسخگوی نیاز بخش صنعت نیست، همچنین باید توجه ویژه‌ای برای توسعه حمل و نقل جنوب استان داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به جمعیت روستایی جنوب استان کرمان و نیاز روستاها به احداث جاده خاطرنشان کرد: میزان پوشش آب آشامیدنی سالم روستایی استان ۶۹.۱ درصد است این در حالی است که این شاخص در سطح کشور در حدود ۷۱ درصد می‌باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ادامه داد: سرانه تخت بیمارستانی در جنوب استان ۰.۷۶ درصد است این در حالی است که سرانه تخت بیمارستانی در استان در حدود ۱.۵ درصد و سرانه کشوری در حدود ۱.۷ درصد است، از این‌رو برای کاهش این فاصله به ۵۸۱ میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

وی با بیان این مطلب که برای رساندن سرانه آموزشی جنوب استان به متوسط کشوری ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: سرانه ورزشی استان ۰.۱۳، سرانه ورزشی جنوب استان ۰.۰۶ درصد و این سرانه در سطح کشور در حدود ۴.۵ درصد است. بنابراین حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رساندن جنوب استان به شاخص‌های متوسط ورزشی استانی نیاز داریم هم‌چنین ۶ هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای رساندن سرانه ورزشی جنوب استان به متوسط کشوری نیاز داریم.

رودری با بیان این‌که ۳۴۹ روستای استان فاقد آب آشامیدنی هستند که برای پوشش این روستاها به آب آشامیدنی ۷۴۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، یادآور شد: تکمیل ساخت بیمارستان‌های جیرفت و عنبرآباد در اولویت برنامه‌های استان برای اختصاص اعتبارات است ضمن آن‌که به‌دنبال دریافت مجوز برای احداث بیمارستان منوجان و کهنوج هستیم

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کلزا

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن دانه‌های روغنی از مزارع استان کرمان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “عباس سعیدی” در جریان برداشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.