چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / زلزله کرمانشاه نشان داد “زاگرس” توان لرزه‌زایی‌های بزرگ را دارد
زلزله کرمانشاه نشان داد “زاگرس” توان لرزه‌زایی‌های بزرگ را دارد

مسئول شبکه لرزه‌نگاری کرمانشاه:

زلزله کرمانشاه نشان داد “زاگرس” توان لرزه‌زایی‌های بزرگ را دارد

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه بعد از زلزله آبان سال گذشته تاکنون بیش از 6500 زمین‌لرزه در گستره استان کرمانشاه رخ داده، گفت: تعداد زیاد لرزه‌هایی که در این مدت داشتیم طبیعی است و منطقه زاگرس به تعداد بالای لرزه معروف است.

زلزله کرمانشاه

فرهاد فروزی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بعد از زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته تاکنون ۶۵۳۹ لرزه در گستره استان رخ داده، افزود: از این تعداد یک مورد بین شش تا هفت ریشتر، ۱۴ مورد بین پنج تا شش ریشتر، ۱۲۷ مورد بین چهار تا پنج ریشتر و ۷۳۵ مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.

فروزی درباره تعداد زیاد پس‌لرزه‌ها در کرمانشاه نیز خاطرنشان کرد: منطقه زاگرس از دیرباز به تعداد زیاد لرزه‌ها با بزرگی کم معروف بوده است.

وی دلیل این امر را لایه سست نمکی در اعماق زمین این منطقه اعلام کرد و یادآور شد: سیستم گسل‌ها و تخلیه انرژی منطقه زاگرس با بخش مرکزی ایران مانند منطقه بم متفاوت است و علت بیشتر بودن پس‌لرزه‌های کرمانشاه نسبت به زلزله بم نیز شاید همین موضوع باشد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفت: شاید اگر زاگرس هم همان ساختار گسل‌های مرکزی ایران را داشت و انرژی زمین با تعداد بالای لرزه‌های کوچک تخلیه نمی‌شد، امکان داشت شاهد زلزله‌های بزرگتری در این منطقه باشیم.

فروزی در پاسخ به مسائلی درباره اینکه زلزله کرمانشاه علم زمین شناسی را زیر سوال برده نیز گفت: شاید منظور این باشد که در گذشته و یا در کتاب‌های زمین‌شناسی این تصور وجود داشت که منطقه زاگرس توان زلزله‌زایی ‌های بزرگ را ندارد که با وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه این تصور تا حدودی تعدیل شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.