چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / شایعه ورشکستگی بانک ها
شایعه ورشکستگی بانک ها

«کسب و کار» شایعه ورشکستگی بانک ها را بررسی می کند

شایعه ورشکستگی بانک ها

ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری، اعتماد مردم به شبکه بانکی را کاهش داده است، به طوری که دغدغه خیلی ها در حال حاضر این است که اگر بانکی ورشکسته شود، امکان بازگشت سپرده آنها وجود دارد و آیا ورشکستگی بانک ها خطری برای سپرده های آنها ایجاد نمی کند؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز بر اساس گزارش های موجود، تمامی سپرده‌های زیر۱۰۰میلیون تومان مردم بیمه بوده و در صورت بروز مشکل، ذخیره قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی جوابگو است. یعنی این خطر حداقل سپرده های زیر ۱۰۰ میلیون را تهدید نمی کند. در این میان سپرده های بالای ۱۰۰ میلیون هم می توانند چنانچه سپرده‌های خود را به مضربی از سپرده‌های صد میلیون تومانی تبدیل کنند، راهی برای حفظ سپرده های
خود پیدا کنند.
یعنی حداقل از جانب بانک های مجوز دار و مورد تایید بانک مرکزی خطری مردم را تهدید نمی کند، در این میان آنچه سوال است، احتمال ورشکستگی بانک ها در کشور است که از نظر کارشناسان به این زودی اتفاق نخواهد افتاد و یا حداقل آنکه قبل از ورشکستگی بانک ها یا ادغام می شوند و یا با تغییر مدیریتی به اصلاح شرایط خود روی می آورند.
طی روزهای اخیر خبری در فضای مجازی مبنی بر ورشکستگی یکی از بانک ها منتشر شده که بانک مرکزی آن را تکذیب کرده است. این خبرها حتی در صورت عدم واقعیت می تواند خیلی از سپرده گذاران را به بانک ها بکشاند و ورشکستگی بانک را به یک واقعیت تبدیل کند.
بر اساس گزارش های موجود، مردم هم گاهی ناخواسته به چنین شایعاتی در فضای مجازی توجه کرده و تحت‌تاثیر تبلیغات منفی، به صورت هیجانی وارد شعب بانکی شده و درخواست جابجایی سپرده‌های خود را دارند، در حالی که کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که تمامی سپرده‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان در نظام بانکی ضمانت‌شده هستند و جای نگرانی برای سپرده‌های خرد وجود ندارد؛ چراکه تمامی بانک ها، مکلف به داشتن ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی هستند. حتی سپرده‌گذارانی که سپرده آنها بالای ۱۰۰ میلیون تومان است، چنانچه سپرده‌های خود را به مضربی از سپرده‌های صد میلیون تومانی تبدیل کنند، حتما این سپرده‌ها هم راهی برای بیمه شدن در نظام بانکی خواهند داشت. البته این موضوع در مورد موسسات مالی و اعتباری که نام آنها در سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درج نشده، قطعا صادق نخواهد بود. پس لازم است که سپرده‌گذاران، با تحقیق و اطمینان از معتبر بودن موسسات مالی اقدام به سپرده گذاری در آنها کنند.
در واقع، ذخیره بانکی یا همان سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی، سپرده‌ای است که بانک‌ها در حساب‌های خود نزد بانک مرکزی دارند یا وجوه نقدی که در مخازن خود نگهداری می‌کنند. البته در برخی کشورها، بانک‌های مرکزی حداقلی را به عنوان سپرده قانونی تعیین می‌کنند که برابر با درصدی از بدهی بانک‌ها یا در واقع سپرده مشتریان بانک‌ها است.

مهار ورشکستگی بانک ها توسط بانک مرکزی
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی
بانک ها طی این سال ها از طرق مختلفی به درآمدهای مورد نظر خود دست پیدا کرده اند و به نظر نمی آید حداقل به این زودی، ورشکستگی آنها اتفاق بیفتد. کاسبی بانک ها از راه های مختلف؛ چه خرید طلا، دلار و… و چه خرید مسکن در حالی همچنان ادامه دارد که بانک مرکزی نیز با دخالت های دستوری در سود سپرده های بانکی و با الزام به کاهش آن، به طور غیرمستقیم ترمز ورشکستگی بانک ها را کشیده است. پس حداقل با دخالت هایی که بانک مرکزی طی این سال ها در نرخ سود سپرده ها داشته، ورشکستگی بانک ها را مهار کرده و در صورتی که این دخالت ها تا کاهش نرخ سپرده و البته اصلاح مدیریت بانک ها ادامه دار باشد، خوش بینانه است. یکی از مشکلات بزرگی که بانک ها جدا از درآمدزایی های غیرقانونی دارند، عدم مدیریت منابع و اختصاص آن به متقاضیان واقعی است. اگر بانک مرکزی در کنار کاهش بیشتر نرخ سود، در این زمینه نیز اقدام کند، شرایط مطلوبی بر شبکه بانکی حاکم خواهد شد و تقریبا ورشکستگی بانک ها را منتفی می کند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.