صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / جمعیت زیاد کیفری منجر به عدم تحقق اصلاح مجرم است
جمعیت زیاد کیفری منجر به عدم تحقق اصلاح مجرم است

رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی:

جمعیت زیاد کیفری منجر به عدم تحقق اصلاح مجرم است

رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی گفت: هدف از ایجاد زندان و صدور حکم زندان برای مجرم، اصلاح است، اما جمعیت زیاد کیفری منجر به عدم تحقق این هدف می‌شود.

دستگیری دستبند

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‌الاسلام علی مظفری در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان خراسان رضوی که در اداره‌کل زندان‌های استان برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از موضوعاتی که پیش می‌آید ضرورتی برای این‌که برای آن حبس در نظر گرفته شود، ندارد. باید توجه داشت که هدف از ایجاد زندان و صدور حکم زندان برای مجرم برای اصلاح است، اما زمانی که با این هجمه جمعیت کیفری مواجه می‌شویم، درنهایت گرفتار کارهای روزمره می‌شویم. اهداف شرعی، قانونی، اسلامی ما و نظام جمهوری اسلامی برای تکریم انسان است.

وی افزود: درواقع بایستی فرد مجرم در زندان با کرامت‌نفس قرار بگیرد و این مکان برای او به‌عنوان دانشگاه باشد تا تغییر کند و اصلاح شود، اما جمعیت زیاد کیفری منجر به عدم تحقق این هدف می‌شود. به این دلیل که برای زندان‌بانان ما فرصتی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: برای اصلاح این امور نیاز است تا نمایندگان مجلس قوانین مناسبی را بگذارند و قوانین را براساس واقعیت‌های اجتماعی وضع کنند. از سویی دیگر قوه قضاییه بایستی در اجرای قوانین خوب و براساس واقعیت‌ها عمل کند و در نهایت دولت نیز بایستی عملکرد مناسبی داشته باشد. اگر هر کدام وظیفه خود را به‌خوبی انجام ندهند، شرایط تغییر نخواهد کرد؛ بنابراین زندانی‌شدن افراد در جامعه اسلامی جنبه معنوی دارد و  انسان‌هایی که دچار انحرافی شدند، بر اثر مجازات و اعمال قانون از مسیر انحرافی به مسیر اصلاح برگردانده می شوند. تحمل کیفر برای آن‌ها کاری معنوی است. بنابراین زمانی که این اقدامات با چنین انگیزه‌هایی در جهت اصلاح یک انسان باشد، بسیار ارزش دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: امیدوارم هر روز شاهد کاهش جمعیت کیفری باشیم. برای نظام جمهوری اسلامی اقدام عاجل در جهت کاهش جمعیت کیفری جزو ضرورات شرعی، اجتماعی و عقلی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.