صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / ساماندهی مسیر دسترسی «قلعه تاریخی ضحاک» هشترود
ساماندهی مسیر دسترسی «قلعه تاریخی ضحاک» هشترود

ساماندهی مسیر دسترسی «قلعه تاریخی ضحاک» هشترود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ساماندهی مسیر دسترسی «قلعه تاریخی ضحاک» هشترود خبر داد.

قلعه تاریخی ضحاک

به گزارش کسب و کار نیوز، «مرتضی آبدار» با بیان این‌که این قلعه یکی از مقاصد مهم گردشگری استان بشمار می‌رود، اظهار کرد: قلعه ضحاک پس از قلعه بابک یکی از پر بازدیدترین قلعه‌های استان است که همواره از استقبال چشمگیر گردشگران برخوردار بوده، به طوری‌که در ایام نوروز سال گذشته شاهد بازید ۱۱ هزار گردشگر از این مکان تاریخی بودیم. 

وی افزود: با توجه به ضرورت ساماندهی این منطقه در راستای ایجاد رفاه برای گردشگران در مسیر دسترسی به این قلعه، پروژه ساماندهی این منطقه با اعتباری به میزان ۳۰۰ میلیون تومان با احداث پیاده‌رو با سنگ لاشه محلی در مساحت ١٨٠٠ متر مربع، دیوار حایل برای جلو گیری از ریزش خاک و رسوبات به مسیر پیاده رو در طول ٢٠٠ متر به عرض ٢ متر و پله عابر پیاده در مسیرهای با شیب تند بطول ١٠٠ متر در عرض ۵.٢ متر در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: هم‌چنین در مراحل اولیه این پروژه، پل فلزی به طول ۳۲ متر بر روی رودخانه برای عبور و دسترسی به قلعه و کف‌سازی قسمت ورودی پل به پایه کوه برای عبور بهتر بازدیدکنندگان به طول ١٠٠ متر اجرا شده، هم‌چنین یک پل دیگر با پایه‌های سنگی در مسیر دسترسی به این قلعه در حال احداث است. 

آبدار با بیان این‌که برنامه‌های آتی این پروژه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان تکمیل خواهد شد، اظهار کرد: برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری منطقه قلعه ضحاک هشترود، با توجه به وجود فضای کافی برای احداث کمپ گردشگری، احداث سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه در این مکان در برنامه‌های آتی این پروژه قرار گرفته است. 

آذربایجان شرقی سرزمین قلعه‌هاست و در اغلب شهرستان‌های آن قلعه‌های متفاوتی وجود دارد. این قلعه‌ها که به‌صورت پراکنده در مناطق مختلف وجود دارند برخی دارای موقعیت کوهستانی  برخی نیز در درون دهکده‌ها یا شهرها ساخته شده‌اند. قلعه‌هایی که در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور ساخته می‌شوند یا کارکرد نظامی دارند و یا به قصد امنیتی شکل گرفته‌اند. 

قلعه ضحاک در شهرستان هشترود نیز یکی از قلعه‌هایی است که در منطقه‌ای کوهستانی و صخره‌ای ساخته شده است که شواهد نشان می‌دهد به احتمال زیاد دژی نظامی بوده است. 

این قلعه که با نام محلی نارین قالا نیز شناخته می‌شود، در ۱۶ کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود قرار گرفته که آن را طبق بناهای بازمانده متعلق به پایان دوره اشکانی و ساسانی می‌دانند که برخی بر این عقیده‌اند که بنا کارکرد نظامی داشته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.