صفحه اصلی / استان ها / قم / ‌۴ بازارچه دائمی در قم برای زائران ایجاد می‌شود
‌۴ بازارچه دائمی در قم برای زائران ایجاد می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان خبر داد:

‌۴ بازارچه دائمی در قم برای زائران ایجاد می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم به ارائه توضیحاتی در خصوص میزان تعهدات استان و کارهای اجرایی این اداره در استان پرداخت.

بازارچه

به گزارش کسب و کار نیوز، حمید یزدانی در نشست خبری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که بعد از روز سه شنبه ۴ دی ماه در هتل خورشید و با حضور مختاری معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره میراث فرهنگی و ایل‌بیگی معاون میراث فرهنگی این اداره برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از حضور اصحاب رسانه در این نشست و تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی، عنوان کرد: حوزه میراث فرهنگی یکی از حوزه‌های مهم اجرایی و عملیاتی است و در راستای صیانت از داشته‌های فرهنگی و کهن ایران تلاش می‌کند، از وظایف بزرگ و مهم میراث فرهنگی حفظ و صیانت از ابنیه و آثار فرهنگی کهن ایران اسلامی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ادامه داد: آن چیزی که برای استان قم به عنوان تعهد، هدف‌ گذاری شده بود، حدود ۳۰ مورد بود که ما به لحاظ عملکردی ۵ ماه توانستیم ۵۰ مورد را به انجام برسانیم، یعنی حدود ۸۰درصد از تعهد پیش هستیم.

وی تصریح کرد: در ساماندهی و مستندسازی اموال فرهنگی و تاریخی ۱۰۰۰مورد هدف گذاری شده بود که تمام این موارد ساماندهی و تجمیع شده و مرمت بیش از ۱۰۰ بنا صورت گرفته است، از تاریخ ۳ تیر ماه که من مسئولیت این اداره را بر عهده گرفته‌ام تا پایان سال مالی اداره یعنی تاریخ ۳۰ تیرماه، ۲۷ روز فرصت باقی بود که در این مدت باید ۱۹ قرارداد بسته می‌شد که درمجموع‌ حدود ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه را به خود اختصاص داده بود و اگر این قراردادها در این مدت انعقاد نمی‌شد، این میزان از بودجه باید به خزانه دولت تحویل داده می‌شد که ما توانستیم این قراردادها را در این مدت کوتاه به سرانجام برسانیم.

یزدانی خاطرنشان کرد: امروز حجم و ریال برابر است و تمام قراردادهای مورد نظر بسته شده و این اداره از نظر حجم و ریالی با مشکلی مواجه نیست.

وی با اشاره به ثبت آثار در فهرست آثار ملی در تعهد هدف گذاری شده اظهار کرد: آثار منقول در تعهد ۳ مورد بود که توانستیم ۳۳ مورد یعنی ۱۱برابر تعهد را ثبت کنیم، ۵ اثر غیرمنقول هدف گذاری شده بود که ۱۱ مورد را ثبت کردیم، در ثبت آثار طبیعی ۱۵ مورد ثبت شد که تعهد ما ۲ مورد بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم عنوان کرد: هدف کمی در ثبت آثار ناملموس ۴ مورد بود که ۴۰ مورد ثبت شد، برای ۳ اثر باید تعیین حریم می‌کردیم که برای ۳۰ اثر این کار صورت گرفت و ۱۴ اثر هم در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: در بحث میراث فرهنگی ۳۱۵ هکتار حریم بافت تاریخی از قبل مشخص شده بود ولی به دلیل نبود ضوابط، حریم‌ها رعایت نمی‌شد‌ که این مسئله در جلسات هفتگی در حال پیگیری است و حداکثر تا پایان سال جاری ضوابط دریافت و برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی تهران می‌رود.

یزدانی با بیان اینکه برای حدود ۷۳ نفر در بخش میراث فرهنگی ایجاد اشتغال صورت گرفته است، ادامه داد: در بخش صنایع دستی حدود ۲۲۴ نفر در رشته‌های مختلف آموزش دیده‌‌اند تا فعالیت خود را آغاز کنند، همچنین ۱۰۵ پروانه تولید صنایع دستی صادر شده و ۲۹ کارت شناسایی برای هنرمندان و شاغلین صادر شده است.

وی افزود: برای استان قم یک بازارچه دائمی طراحی شده بود که با توجه به میزان و حجم بالای زائرپذیری استان که بخش قابل توجهی از این زائرین خارجی هستند، این ضرورت احساس شد که در ۴ نقطه از استان بازارچه دائمی ایجاد شود که از این تعداد ۱ بازارچه طراحی و ۳ بازارچه دیگر در دست اقدام است.

یزدانی در خصوص اقدامات صورت گرفته در معاونت گردشگری گفت: برای جذب سرمایه بخش خصوصی میزان ۹٫۹ درصد را هدف گذاری کرده‌ایم که ان شاءالله تا جشن چهل سالگی انقلاب این جذب سرمایه به صورت کامل اجرا می‌شود، از ۵ هتلی که تعهد داده ایم، ۴ هتل بهره برداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاسیسات گردشگری منطبق با استاندارهای فنی دوبرابر میزان هدف گذاری یعنی ۳۴ درصد، رشد کمی داشته است، آموزش‌های انجام شده به کل شاغلین با ۸درصد رشد مواجه است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم عنوان کرد: در خصوص احداث اقامتگاه‌های بوم گردی هدف گذاری خاصی نداشته‌ایم با این حال یک واحد بوم گردی افتتاح و ۳ واحد دیگر در حال انجام مراحل پایانی خود است که تا پایان امسال افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۴۴ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که مبلغ این تسهیلات در مجموع‌ ۹۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، همچنین ۸۰ میلیارد تومان پرونده آماده ارجاع به بانک وجود دارد، حدودا ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تا به الان تسهیلات پرداخت شده و معادل همین رقم آماده پرداخت است.

یزدانی ‌گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم توانسته در کل کشور رتبه اول را از نظر کارکرد کمی و کیفی کسب کند. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.