صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / هنری ۹۰۰ ساله که تقلبی‌اش به بازار آمده است
هنری ۹۰۰ ساله که تقلبی‌اش به بازار آمده است

هنری ۹۰۰ ساله که تقلبی‌اش به بازار آمده است

یک هنرمند صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: گره چینی هنری سخت و اصیل است که نباید در آن از مواد شیمیایی استفاده شود، اما بیشتر هنرمندان این رشته در سال‌های گذشته به‌منظور مدرن کردن، راحتی کار و کاهش هزینه تمام‌شده، دست به استفاده از مواد شیمیایی و نابودی اصالت این هنر زده‌اند.

گره چینی

پیمان محمدی از هنرمندان رشته گره چینی استان کرمانشاه در گفت و گو باخبرنگار ایسنا قدمت گره چینی را مربوط به ۹۰۰ سال پیش دانست و با بیان اینکه قدیمی ترین گره های چینی در کرمانشاه را می توان در تکیه معاون الملک دید، اظهارکرد: در گذشته این هنر بیشتر دربناهای تاریخی، عمارت ها، کاخ ها، اماکن مذهبی و امامزاده ها بکار می رفت، اما امروز در خانه ها و اماکن تجاری که علاقمند به تلفیق سنت و مدرنیته هستند نیز می توان این هنر را دید.

وی با بیان اینکه گره چینی هنری اصیل است که بدون هیچگونه ماده شیمیایی و فقط با چوب ساخته می شود، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر این هنر دیگر به ندرت به شکل اصیل‌اش اجرا می شود و بیشتر برای ساخت آن از مواد شیمیایی و چسب استفاده می کنند.

دارنده نشان بین المللی کیفیت از شورای جهانی صنایع دستی تصریح کرد: استفاده از مواد شیمیایی در ساخت گره چینی باعث می شود تا این هنر دست ساز عمری بیشتر از چندسال نداشته باشد، درحالیکه عمر یک گره چینی اصیل به ۵۰۰ سال هم می رسد.

وی تاکید کرد: تعداد افردی که در حال حاضر در کشور در زمینه گره چینی اصیل فعالیت می کنند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و در کرمانشاه نیز کسی را نداریم که این هنر را به شکل اصیل خود تولید کند.

محمدی، اصلی ترین علت عدم گرایش هنرمندان  به گره چینی اصیل را سختی کار دانست و گفت: گره چینی هنری بسیار سخت و کاملا وابسته به هندسه است و از سوی دیگر کاری زمانبر نیز هست، لذا به مرور زمان هنرمندان صنایع دستی از این هنر دوری کرده اند و برای راحتی و ارزان تر تمام شدن کار دست به استفاده از مواد شیمیایی می زنند.

وی افزود: همچنین از آنجایی که برخی به استفاده از ترکیب هنر سنتی و مدرنیته در منازل خود تمایل دارند و از طرفی می خواهند هزینه کمی هم پرداخت کنند، ناچارا اصالت این هنر از بین می رود.

این هنرمند حوزه گره چینی که ۳۳ سال سابقه فعالیت در این رشته را دارد، با بیان اینکه برای ساخت گره چینی باید از چوب چنارِ موج و گردو استفاده کرد، عنوان کرد: متاسفانه از آنجایی که هزینه خرید این مواد اولیه زیاد است، کار برای ما نیز سخت می شود.

وی به صادرات بخش اعظمی از تولیداتش به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: گره چینی شغلی سخت است، اما درآمد خوبی دارد که علاقمندان به این رشته می توانند سود مناسبی با ورود به این رشته بدست آورند.

محمدی باابراز نگرانی از احتمال نابودی این رشته در آینده، عنوان کرد: نابودی در کمین این رشته اصیل ایرانی است. فعالان این رشته نباید با کوتاهی خود در حفظ گره چینی اجازه دهند روزی تنها نامی از این رشته در ایران باقی بماند.
 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.