صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / تحصیل در سایه خشونت در مدارس خراسان‌شمالی
تحصیل در سایه خشونت در مدارس خراسان‌شمالی

تحصیل در سایه خشونت در مدارس خراسان‌شمالی

خشونت یکی از آسیب‌هایی اجتماعی است که شیوع فراوانی در خراسان‌شمالی دارد.

خشونت در مدارس

به گزارش کسب و کار نیوز گفت: خشونت یکی از آسیب‌های اجتماعی است که دانش‌آموزان استان با آن درگیر هستند.

وی با بیان این‌که یکی از علل وجود خشونت، کاهش آستانه تحمل در دانش‌آموزان است، افزود: تحقیقات دقیقی برای ریشه‌یابی و بررسی موضوع انجام نشده است اما براساس مشاهدات میدانی و پرونده‌های ورودی به دادگستری، این آسیب بیش از دیگر آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی تصریح کرد: برای توانمندسازی افراد و افزایش آستانه تحمل، کارگاه‌های ۶ ساعته برای دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان برگزار می‌شود تا آگاهی افراد در این‌باره افزایش یابد.

سرایدار گفت: طرح غربالگری اولیه در بجنورد و اسفراین به‌صورت پایلوت انجام می‌شود که پس از به اتمام رسیدن این طرح می‌توان ریشه‌یابی دقیق‌تری از مسائل موجود بدست آورد.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان بخشی از ساعت شبانه‌روز را در محیط مدرسه می‌گذرانند و نباید همه بار مسئولیت را بر دوش آموزش و پرورش گذاشت.

وی افزود: خانواده باید در این‌باره آگاهی بیشتری را بدست آورد تا بتواند صحبت کردن و نحوه افزایش آستانه تحمل را به فرزندان خود آموزش دهند و باید بدانیم که خانواده و آموزش و پرورش در کنار یکدیگر می‌توانند این قبیل مشکلات را برطرف کنند.

اگر تو را زدند تو هم آن‌ها را بزن، روش آموزشی اشتباه خانواده برای دفاع فرزند از خود

سید «ابراهیم محجوب» معاون قضایی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی نیز در ادامه گفت: نبود آموزش مهارت‌های کنترل خشم یکی از علل افزایش خشونت در میان افراد است.

وی با اشاره به این‌که خشونت تنها شامل ضرب و جرح نیست، ادامه داد: همه رفتارهایی که خشن هستند را خشونت می‌گوئیم و یکی از بیشترین علل رواج خشونت در میان دانش‌آموزان، آموزش ندادن آموزش و پرورش و خانواده‌ها  به نوجوانان است.

معاون قضایی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی با بیان این‌که بسیاری از خانواده‌ها در ابتدا به فرزندان خود می‌گویند که اگر در مدرسه کسی شما را زد شما هم او را بزن، افزود: متأسفانه خانواده‌ها در ابتدا به جای این‌که به فرزندان خود آموزش دهند که اگر ناملایمتی از طرف مقابل دیدند صبر پیشه کنند می‌گویند اگر تو را زدند تو هم آن‌ها را بزن.

محجوب تصریح کرد: خانواده‌ها تصور می‌کنند در این شرایط و با چنین راهنمایی‌هایی، به فرزندان خود دفاع کردن از حق‌شان را آموزش می‌دهند در صورتی که غیرمستقیم خشونت کردن را به فرزندان خودشان آموزش می‌دهند.

معاون قضایی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: اگر در هر بحثی یکی از طرفین با ملایمت برخورد کند موجب می‌شود که بسیاری از مسائل جزئی به مرحله خشونت نرسد و در همان ابتدا برطرف شود.

به گفته وی، خانواده یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که می‌تواند خشونت را در فرزندان کاهش یا افزایش دهد و متأسفانه حتی در مشکلات زناشویی نیز این مسأله وجود دارد که اگر طرف مقابل داد می‌زند من هم باید داد بزنم تا صدایم شنیده شود.

محجوب با بیان این‌که خشونت می‌تواند به دیگر افراد جامعه سرایت کند، همانطور که خنده می‌تواند مسری باشد، توضیح داد:  اگر در خانواده جر وبحث زیاد باشد این موضوع به فرزندان نیز سرایت می‌کند و در محیط اجتماعی و مدرسه موجب می‌شود تا رفتار خشن را از خود بروز دهند.

وی یادآور شد: در وهله نخست باید زمان مذاکره و گفت‌وگو کردن را بیاموزیم و یادمان باشد که خشونت فراگیر است و مربوط به جامعه شهری و روستایی نیست و در هر منطقه نوع خشونت‌ها متفاوت است اما وجود دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.