صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / امروز ۲۵ دسامبر، زادروز مردی که دنیا را با یک سیب تکان داد!

امروز ۲۵ دسامبر، زادروز مردی که دنیا را با یک سیب تکان داد!

۲۵ دسامبر سال ۱۶۴۲ میلادی نوزادی لاغر و ضعیف در یک خانه سنگی روستایی در انگلستان به دنیا آمد که بعدها توانست قوانین جدیدی را کشف و به مردم در شناخت جهان هستی کمک کند.

به گزارش کسب و کار نیوز؛ در آن روزگار، چنین کودکان ضعیفی، اکثراً بیمار شده و می‌مردند. اما خوشبختانه آیزاک نیوتن زنده ماند. او زنده ماند تا بتواند قوانین جدیدی را کشف کند و به مردم در شناخت جهان هستی کمک کند. او رشد کرد و به زودی به کودکی سالم و قوی تبدیل شد. به عنوان یک بچه، او هیچ تفاوتی با همسالان خود نداشت. او هم دوست داشت چون دیگر بچه‌ها از بازی‌های کودکانه لذت ببرد اما به دنبال چراهایی بود که همسالان او کمتر به آنها توجه می کردند. در ۱۸ سالگی به دانشگاه کمبریج رفت و آنجا ریاضیات خواند که به نیوتن جوان آموخت چگونه بیندیشد. این امر ذهن او را بیدارتر کرد. طی دو سال، این بچه کشاورز جوان، چیزهای زیادی از ریاضیات آموخت بطوری که در ۲۰ سالگی یکی از بزرگترین ریاضیدانان زمانه خود بشمار می‌رفت.

در سال ۱۶۶۵ بیماری همه‌گیری سراسر انگلیس را فرا گرفت. هزاران نفر در لندن مردند. دانشگاه کمبریج تعطیل شد و دانشجویان برای گریز از این بیماری به زادگاه‌های خود برگشتند. نیوتن هم به روستای خود بازگشت. نیوتن در آن روستای دور افتاده با افکار خویش به تنهایی زندگی می‌کرد چون هیچ کس از افراد فامیل و دوستانش از حرف‌های عجیب و غریب او سر در نمی‌آوردند. داستان مشهوری است که روزی زیر یک درخت نشسته بود، سیبی از شاخه جدا شد و به سرش خورد و افتادن سیب او را به فکر انداخت و زمینه ای شد که نیوتن فکر کند چرا این سیب به طرف زمین سقوط کرد. تحقق و کنکاش درباره علت این سقوط بالاخره به کشف قوانین جاذبه منجر گردید.

زمانی که کمبریج مجدداً باز شد، نیوتن به دانشگاه برگشت، البته نه به عنوان یک دانشجو، بلکه به کار تدریس در آنجا پرداخت. نیوتن به دنبال پول و شهرت نبود، اما بالاخره دوستانش او را مجاب کردند که کتابی درباره پژوهش‌های خود بنویسد. او کتابی نوشت به اسم «اصول ریاضی فلسفه طبیعی». پس از انتشار این کتاب، نیوتن شهرت فراوانی پیدا کرد اما هیچ گاه این افتخارات را برای خودش به شخصه نمی‌خواست. او هیچ وقت دانشمندان پیش از خودش، مثل گالیله و کپلر را فراموش نکرد و با شکسته نفسی می‌گفت اگر من از آنها پیشرفته‌تر و جلوترم به خاطر این است که در سایه این مردان بزرگ ایستاده‌ام.

وی در «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» قوانینی را تشریح کرد که بعدا نقشی بسیار اساسی در زمینه سفر به فضا یافتند. نیوتن کشف کرد که نیروی جاذبه، چگونه عمل می‌کند. «قوانین حرکت» نیوتن عبارتند از:

قانون اول: اگر بر اجسام ساکن، نیرویی وارد نشود، همواره ساکن باقی می‌مانند. همچنین اگر به اجسامی که در یک خط ثابت با سرعت یکنواخت حرکت می‌کنند نیرویی وارد نشود، سرعت آنها همواره ثابت خواهند ماند.

قانون دوم: اگر به جسمی که با سرعت ثابتی حرکت می‌کند، نیرویی وارد شود، تغییر حرکت آن متناسب با مقدار آن نیرو و در جهت آن نیرو خواهد بود. به عبارت دیگر، کاهش یا افزایش سرعت اجسام به مقدار نیرویی بستگی دارد که از سمت معین بر آنها وارد می‌شود و سمت ادامه حرکت نیز به جهت برآیند آنها بستگی دارد.

قانون سوم: برای هر عمل، عکس‌العملی است مساوی با آن اما در خلاف جهت آن .

آنچه نیوتن به عنوان قانون مطرح کرد، در قرن بیستم پایه ساخت دستگاه‌هایی برای سفر انسان به فضا شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.