صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / کم توقع اما زندگی بخش
کم توقع اما زندگی بخش

کم توقع اما زندگی بخش

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: عواملی مانند رشد شهرنشینی، ازدیاد زباله‌های شهری و صنعتی و جذب شدن برخی مواد شیمیایی در خاک، حفاری‌های معادن، چرای بیرویه دام‌ها، استفاده از سموم و آفت کش‌ها و مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی، به فرسایش و آلودگی خاک و تخریب سطح زمین می‌انجامد.

خاک

محمدحسن غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: خاک، منبع عظیم و ثروت گرانقدری است که بسیاری از مسائل حیاتی و نیازهای ضروری انسان و جامعه به آن وابسته است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد نیازهای غذایی بشر و درصد قابل توجهی از پوشاک و سایر مایحتاج   جمعیت رو به رشد انسان در بستر خاک تولید و تأمین می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: خاک، در اصطلاح، به قشر بسیار نازک و سطحی گفته می‌شود که در اثر متلاشی شدن سنگ‌ها در زمانی بسیار زیاد و تحت تأثیر عوامل طبیعی تشکیل شده است.

غلامی با بیان اینکه خاک، حاوی موجودات زنده و مواد آلی و بستر طبیعی برای رشد و نمو گیاهان است، اظهار کرد: خاک، اساس و زیربنای کشاورزی است و ادامه حیات و بقای انسان، حیوانات و گیاهان بدون آن ممکن   نیست.

وی با اشاره به اینکه خاک، از منابع مهم پالاینده و تصفیه کننده طبیعت است، افزود: آب و خاک از ملزومات علم کشاورزی است، از این رو این شاخه از کشاورزی به بررسی و چگونگی  تشکیل و تکوین خاک و شناسایی انواع آن پرداخته و خاک مناسب کاشت هر محصول را معرفی می‌کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: عواملی مانند رشد شهرنشینی، ازدیاد زباله‌های شهری و صنعتی و جذب شدن برخی مواد شیمیایی  در خاک، حفاری‌های معادن، چرای بیرویه دام‌ها، استفاده از سموم و آفت کش‌ها و مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی، به فرسایش و آلودگی خاک و تخریب سطح زمین می‌انجامد.

غلامی با بیان اینکه در ایران، اراضی دارای خاک‌های مناسب تولید کشاورزی محدود است، تصریح کرد: در بهترین شرایط یعنی در سال‌هایی که نزولات آسمانی به حد کافی باشد، وسعت اراضی قابل کشت به ۱۸٫۵ میلیون هکتار می‌رسد.

وی سرانه زمین   کشاورزی در کشور را در بهترین شرایط ۰٫۲۶ هکتار و به طور متوسط ۰٫۱۶ هکتار دانست، خاطرنشان کرد: تجمع رسوب در پشت سدها،   از بین رفتن کودهای آلی و معدنی مصرف شده در خاک، رانش زمین، بیابانی شدن مراتع و از بین رفتن جنگل‌ها و آلودگی آب‌های سطحی   از اثرات و تبعات فرسایش خاک است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به راهکارهایی که باعث کاهش میزان فرسایش و تعادل اکوسیستم می‌شود ، اشاره و بیان کرد: افزایش سطح زیر کشت که در ایران عملاً به دلیل کمی منابع آبی و کاهش کیفیت آب‌های سطحی   زیرزمینی امکان‌پذیر نیست از راهکارها است.

غلامی ادامه داد: همچنین افزایش راندمان کشت در واحد سطح یکی از راهکارها است که به معنای کشت براساس استعداد اراضی و قابلیت بهره‌برداری از آن‌ها با توجه به شرایط آبی و خاکی  است.

وی بیان کرد: استفاده از سایر منابع نیز از دیگر راهکارها است که از منابع آبی برای تولید پروتئین استفاده شود تا از چرای بی رویه دام جلوگیری شود که طی یک آمار علمی میزان دام ما در سطح مراتع حدوداً ۱۰ برابر دنیا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی نیز از دیگر راهکارها است که انجام طرح‌های تثبیت شن و همچنین مالت‌پاشی و بذرپاشی در سطح   مزارع و مراتع باعث کاهش میزان فرسایش می‌شود.

غلامی ادامه داد: همچنین نگهداشتن بقایای گیاهی در سطح خاک   مزارع علاوه بر افزایش مواد آلی خاک باعث کاهش اثرات سوء فرسایش شده، لذا سوزاندن بقایای گیاهی تا حدود زیادی باعث صدمه زدن به خاک و همچنین میکرو ارگانسیم‌های مفید خاک می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.