صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / استفاده خودسرانه از “نالوکسان” می‌تواند مرگ آفرین باشد
استفاده خودسرانه از “نالوکسان” می‌تواند مرگ آفرین باشد

یک مسئول:

استفاده خودسرانه از “نالوکسان” می‌تواند مرگ آفرین باشد

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار در خصوص تبلیغات برخی سلبریتی‌ها درباره مصرف خودسرانه داروی نالوکسان، گفت: استفاده خودسرانه از این دارو می‌تواند مرگ آفرین باشد.

مسمومیت دارویی

دکتر وریا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار  ایسنا با بیان اینکه “نالوکسان” یک نوع پادزهر است، گفت: این دارو در موارد مسمومیت با مواد مخدر استفاده می‌شود.

وی افزود: شکل این دارو تزریقی است و مصرف آن تنها باید تحت نظر و با تجویز پزشک انجام شود، چرا که در غیر این صورت می‌تواند عوارض بسیاری به دنبال داشته باشد.

رحیمی تصریح کرد: این نوع دارو با توجه به نوع مسمومیت و نیز شرایط جسمی بیمار تجویز می‌شود، به نحوی که باید در وهله اول مشخص شود فرد با چه نوع ماده مخدری مسموم شده، هم‌چنین باید مشخص شود فرد سابقه اعتیاد دارد یا نه و آیا همراه با آن ماده مخدر، مواد دیگری هم مصرف کرده است.

وی افزود: سن و جنس بیمار هم در زمینه تجویز این دارو اهمیت دارد و وضعیت کبد و کلیه‌ها و نیز سیسم قلبی و عروقی بیمار قبل از تجویز دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد و با در نظر گرفتن همه این شرایط داروی “نالوکسان” تجویز می‌شود.

وی با بیان این‌که مقدار کم یا زیاد این دارو می‌تواند با عوارض بسیار همراه باشد، گفت: اگر نالوکسان به میزان کم استفاده شود اثربخشی لازم را نداشته و امکان دارد فرد بر اثر مسمومیت با مواد مخدر جان خود را از دست بدهد. استفاده زیاد از این دارو هم با عوارض بسیاری همراه است که از یک حالت تهوع ساده تا ایجاد عارضه قلبی متغیر است و حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

این مسئول با هشدار در خصوص تبلیغات این دارو توسط برخی سلبریتی‌ها، گفت: درمان موارد مسمومیت با مواد مخدر کار بسیار تخصصی و حساسی است و کسی حق دخالت در این زمینه را ندارد و هرگونه دخالت می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد.

وی افزود: تبلیغات خودسرانه این دارو می‌تواند با جان افراد بازی کند، بنابراین از همه افراد می‌خواهیم به این‌گونه تبلیغات توجه نکنند.

رحیمی تصریح کرد: تجویز نالوکسان باید بعد از بررسی وضعیت جسمی بیمار صورت گرفته و متناسب با آن تجویز شود و دستور کلی برای مصرف آن نداریم که هرکس با هرگونه مواد مخدر مسموم شد “نالوکسان” مصرف کند و تبلیغات این چنینی می‌تواند منجر به مرگ برخی افراد ناآگاه شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.